2022-07-23, 21:38
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Materwelon
Om du ofta tänker en tanke normaliserar du den. Därför är det större risk att du faktiskt gör verklighet av det, det slutar kännas främmande.
Det där har väl diskuterats i evigheter inom psykologin, men är det verkligen så?

Om jag varje kväll läser en bok om hur någon styckar en katt, skulle jag då verkligen bli mer sugen på att stycka en katt? Kan det inte vara så att jag istället blir mer äcklad?
Citera
2022-07-23, 21:46
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Vid barn och djur. Även om mäns våld mot kvinnor är avskyvärt så finns det så utbrett i samhället att en skildring får ses som neutral eller upprörande inom det "normalas" gräns. Rent teoretiskt kan en kvinna också slå tillbaka.

Ett barn är utelämnad till vuxenvärlden och ska skyddas av vuxenvärlden. Att skildra ett övergrepp är en sak, att planera det är något helt annat.
Avgörande är inte hur verkliga handlingar är utan bara hur känsliga frågor är.
Det spelar liten roll huruvida det är övergrepp, planer, tankar, ord eller fantasier eller något annat du tycker.
I en grupp har du som medmänniska inte rätt att tycka vad du vill. Tends to end the conversation...
Citera
2022-07-23, 21:51
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1mkr
I en grupp har du som medmänniska inte rätt att tycka vad du vill. Tends to end the conversation...
Fast har man verkligen inte det? Får jag inte i en liten grupp uttrycka att jag exempelvis skulle vilja spränga jorden i bitar och skära halsen av alla kaniner?
Citera
2022-07-23, 21:53
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Avgörande är inte hur verkliga handlingar är utan bara hur känsliga frågor är.
Det spelar liten roll huruvida det är övergrepp, planer, tankar, ord eller fantasier eller något annat du tycker.
Ja, det är väl ganska väl sammanfattat
Citera
2022-07-23, 22:14
Medlem
Ja tabun blir större i takt med skulden av en aktualisering av fantasin ifråga.
Så ju större skada en aktualisering av en fantasi är
Desto värre reaktion och stigma för fantasin.
Även fast fantasin i realiteten inte skadar någon.
Annat än att det äcklar och förargar de som får reda på det.
Det kan man ju tillägga att någon som fantiserar om sådant bör söka hjälp.
Det är nog inte att bedöma som ett friskt beteende. Om det inte sker i form av något kreativt projekt som kräver utforskning av något sådant tema.
Normaliserings teorin vette fan om jag köper.
Om fantasier får en att agera på dom
Har man väl redan tappat sans och förnuft.
Spelar nog ingen roll om man har fantiserat
10 eller 1000 gånger.
Då är man knäpp och ska låsas in.
Håller inte med om att gränsen
Mellan fantasi och handling är i de närmsta obefintlig. Tycker den är jäääkligt befintlig.
Du skulle bara veta vad folk fantiserar om.
Det är tur att dom inte aktualiserar de dom fantiserar om.
Citera
2022-07-23, 22:35
Citat:
Ursprungligen postat av drink40s
någon som fantiserar om sådant bör söka hjälp. Du skulle bara veta vad folk fantiserar om. Det är tur att dom inte aktualiserar de dom fantiserar om.
Du påstår att de flesta av vanligt folk bör söka hjälp...
Äckligt att när folk tom själva är medvetna om att de inte grundar känslor på verklighet så kan de inte sluta hysa och agera efter affekt. Det anser jag att man bör söka hjälp för.
Citera
2022-07-24, 13:57
Medlem
Naknekejsarens avatar
Tankar graviterar mot att vilja förvandla sig själva till aktion som gör de verkliga.

De flesta människor känner sig obekvämma med att leva i en fantasivärld.

Fritz kanske trodde att han kunde leva enbart i fantasivärlden där han gjorde sin dotter till sexslav liksom Joffrey Dahmer trodde sig bara fantisera om att ha sex med kadaver som han hade mördat och av allt att döma så levde Peter Madsen i en fantasivärld där han torterade människor tills han bara behövde göra det.

Verkligheten hinner ikapp drömmare som drivs av mörka impulser. Allt vi andra kan hoppas på är att dessa människor är tillräckligt fega för att aldrig våga ta steget.
Citera
2022-07-24, 14:45
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Tankar graviterar mot att vilja förvandla sig själva till aktion som gör de verkliga. Verkligheten hinner ikapp drömmare som drivs av mörka impulser.
"Tankar graviterar mot att vilja förvandla sig själva till aktion som gör de verkliga." Ja för att folk går till sig själva, till sina impulsiva egna jag... Till sina egna tillkortakommanden. Svaret är pga att folk är simpla.
Ingen hade tyckt att planera djursex med hyenor vore fel eftersom de då inte hade kunnat relatera till egna begär.
Senast redigerad av 1mkr 2022-07-24 kl. 15:25.
Citera
2022-07-24, 15:05
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
"Tankar graviterar mot att vilja förvandla sig själva till aktion som gör de verkliga." Ja för att folk går till sig själva, till sina impulsiva egna jag... Till sina egna tillkortakommanden. Svaret är pga att folk är simpla.

Nja, jag skulle säga att det är för att ett liv som enbart existerar som en tanke existerar enbart i begärets skugga. Människor vill aldrig enbart leva i begärets skugga, men är de tillräckligt fega så stannar de där.

Men utifrån är det omöjligt att veta ifall den perverse drömmaren enbart är en fegis som aldrig kommer utföra de dåd han så innerligt fantiserar om att begå.

Vi dömer därmed den perverse drömmaren dubbelt, både för hans ångestfulla existens som potentiell fara för samhället och för hans feghet. Givetvis vill vi ändå att hans feghet går vinnande i kampen mellan hans inre impulser.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-07-24 kl. 15:11.
Citera
2022-07-24, 18:18
Medlem
Det är fel för det är ett moraliskt och själsligt väldigt osunt beteende.

Dock bör man alltid dra en tydlig gräns mellan tankar och handlingar. Du kan inte förbjuda en människa att tänka något. Men går du ständigt runt i negativa och destruktiva tankar så kommer du även manifestera en sådan verklighet. Även av denna anledning är beteendet ovan fel.
Citera
2022-07-24, 21:31
Medlem
Citat:
Du påstår att de flesta av vanligt folk bör söka hjälp...
Äckligt att när folk tom själva är medvetna om att de inte grundar känslor på verklighet så kan de inte sluta hysa och agera efter affekt. Det anser jag att man bör söka hjälp för.

Du får gärna omformulera din skrift
Jag förstår inte vad du just skrev. 🤔
Citera
2022-09-27, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Materwelon
Om du ofta tänker en tanke normaliserar du den. Därför är det större risk att du faktiskt gör verklighet av det, det slutar kännas främmande.

Nej, det är individuellt. För de flesta är det precis smärttvom - ju oftare man tänker på något vidrigt desto mer avskyr man det som man tänker på. Man kan svagt likna det vid fobi för spindlar. Det kräver dock att man har ett fullt fungerande känslo-register, något som t.ex. psykopater saknar, med signalsubstanser som reglerar rädslor på ett humant sätt.

Missta nu inte mitt svar som ett försvar av "förberedande om att våldta barn" utan jag påpekar bara bristerna i din gravt subjektiva analys.
Senast redigerad av Thomasdotter.Holm 2022-09-27 kl. 12:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in