2022-07-23, 16:22
Medlem
Ganska enkelt att undvika. Jag känner folk som bott utomlands i flera år men ändå är folkbokförda i Sverige.
Citera
2022-07-23, 16:26
Medlem
Det verkar höst rimligt att man inte kan ta med det dom kallas garantipension. Det har ju mer likhet med socialbidrag än pensioner som är något man avsätter pengar till under sitt arbetsföra liv oavsett vilken typ det är (dock ej just garantipension).

Detta känns högst rimligt oavsett om det är en nyhitkommen eller någon som inte lyckats dra ihop tillräckligt under sina arbetsår. Det ska ju mer ses som en räddningsplanka än som ett körsbär på toppen. Byter du land får det landet stå för räddningsplanka helt enkelt.
Citera
2022-07-23, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergenbananen
Jag har en kollega som gör precis så. Han jobbar/bor i Sverige (kan knappt prata svenska) har 3 ungar och fru i Polen som han får barnbidrag för och skickar hem alla pengar till Polen. Tycker det är rent vidrigt att betala för det.

Och när man frågar han om det så gör ALLA hans polska kompisar likadant.

Något är allvarligt fel med vårat land, där vissa grupper kan plocka pengar rakt ur stadskassan ut ur landet.

Bergenganen: varför gör du inte din plikt anmäler det hela?
Tucker du det lite lusigt ok när du känner han som begår didragsfusk?
Kom igen.. är du så billig?
Citera
2022-07-23, 16:27
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irenikus
Ganska enkelt att undvika. Jag känner folk som bott utomlands i flera år men ändå är folkbokförda i Sverige.
Ja det blir ju så. Detta tillvägagångssätt kommer öka lavinartat. Dessutom kommer fusket med boendetillägen öka med. Man är skriven i en bostad som man får tillägg för och hyr sedan ut den i andra hand och bor i Portugal istället.
De äldre tvingas bort ifrån sitt hemland.
Citera
2022-07-23, 16:28
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newsmilf
Sanningen är att de lever kungligt. Högkostnadsskyddet för mediciner är 2700kr.
Garantipensionen höjd till nästan 10000kr. Du har rätt till boendetillägg också.
Har du varit hemmafru så har du levt på makens pengar i en uppgörelse i familjen och har knappast problem att fortsätta med det. Sjukdom brukar inte vara i 40 år, då är man inte så sjuk att man kan bli pensionär. Ingen större problematik med pensionen för de flesta.
Vad lever du på för nivå när du jämför 10k i mån med att leva kungligt?

Nä taskigt för vanliga svenskar som får det allt taskigare då allt som varit så bra för oss bara raseras för att det MÅSTE för att vi tagit in hela världens folk som inte kunde hantera vårt ärliga samhälle på det sätt det var ämnat för och till. Om det bara hade varit detta om garantipensioner

Politikerna säger de inte sett det komma och då undrar man ju hur fan det är ställt med dem för jag är fan i mej inte ensam om att ha sett alltihop komma och sen länge så
Citera
2022-07-23, 16:30
Medlem
HomoDeuss avatar
Gör om - gör rätt.

1. Ta bort alla försörjningsstöd och ersätt dem med lån med aktivitetskrav. Dvs t.ex studielån med resultatkrav för de som behöver lära sig svenska, komvux etc. Eller för yrkesutbildningar. Inget mer gödslande med pengar utan motprestation.

2. Låt alla med garantipension, som jobbat och inte levt på stöd och bidrag, få leva på sin garantipension var de vill. Det blir betydligt billigare för staten än att ha dem i Sverige samtidigt som livet blir drägligare för pensionären.

Att uppdatera regelverket för att åstadkomma punkt 2 är en baggis, om den politiska viljan finns.
Citera
2022-07-23, 16:32
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Är det någonting man har lärt sig om svensk byråkrati så är det att det alltid finns "undantag" som kommer se till att detta endast drabbar etniska svenskar.
Citera
2022-07-23, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Helt rätt gjort !
Av de nästan 700 000 som har garantipension så är det kanske 25 % som är födda i Sverige, resten är babelubas.
Jo, men lagen borde göra undantag för de 25% som är födda i Sverige. Fast det vore väl "rasistiskt", förstås.
Citera
2022-07-23, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Detta är helt sjukt. VAD vinner någon på detta?
Betalar staten ut pension till någon som befinner sig i Sverige så kommer personen att konsumera för dessa pengar inom landet, vilket gör att en stor andel av slantarna kommer tillbaka till staten i form av moms och andra skatter. Går pensionen till någon som bor utomlands så rinner pengarna ut ur landet och urholkar ekonomi, istället för att cirkulera internt.
Citera
2022-07-23, 16:46
Medlem
Ohomosexuells avatar
Helt jävla otroligt.

Kort historia: Drabbades av kronisk sjukdom som ung + olyckor. Sedan dess har jag arbetstränat, praktiserat, varit inskriven på åtgärdsprogram, kort sagt varit dagligen sysselsatt precis som vilken förvärvsarbetande som helst, städat, sorterat sopor, plockat skräp, jobbat på återvinning. Det jag levt på har varit socialbidrag. Inte mycket pengar att spara. Har inte rökt, inte supit, inte knarkat, bara kämpat på i hopp om att bli bättre. I själva verket har jag blivit sämre. Kroppen håller på att ge upp. Sängliggande långa perioder. Sjukvården har avskrivit mig som ett hopplöst fall och nöjt sig med att ge mig psykofarmaka för att hindra mig från att begå självmord.

Nu är jag sjukpensionär. Får ut 8000 i garantipension. Föräldrarna är döda och kan inte längre hjälpa mig med boende. Inflationen och de stigande elkostnaderna gör vardagen omöjligt. Måste flytta från lägenheten. Har förstås inte råd att köpa något eget och tjänar för lite för att få ett nytt hyreskontrakt. Min plan var att flytta till ett annat EU-land för att kunna överleva. Men nu stoppar regeringen mig. Vad fan ska jag nu ta mig till?
Citera
2022-07-23, 16:49
Medlem
Har man arbetat och betalat skatt i Sverige får man bo och leva för sin pension vart man vill. Men då har man inte garantipension.

Har man inte arbetat och betalat skatt i Sverige så ska man inte bli försörjd av svendka staten enligt mig. Då får man söka försörjning av det landet man bor i enligt mig. Bor man i Sverige spenderar man pengarna i Sverige och är med och bidrar till den svenska ekonomin på ett eller annat sätt.

Garantipension är att jämföra med socialbidrag för pensionärer. Givetvis ska man inte få socialbidrag om man bor utomlands.
Citera
2022-07-23, 16:52
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Betalar staten ut pension till någon som befinner sig i Sverige så kommer personen att konsumera för dessa pengar inom landet, vilket gör att en stor andel av slantarna kommer tillbaka till staten i form av moms och andra skatter. Går pensionen till någon som bor utomlands så rinner pengarna ut ur landet och urholkar ekonomi, istället för att cirkulera internt.

Men detta gäller endast dom som får minst, än så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in