2022-07-26, 14:10
Medlem
OnkelDoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abpial
Det man måste komma ihåg att bara Sve o Finland har privat akassa inom EU vilket innebär att i andra länder hamnar folk inte utanför systemet och tvingas till garantipension. Som någon skrev en tredjedel har garantipension .Att som pensionär flytta till annat land och därifrån söka "garantipension " är i praktiken omöjligt. Du skall hitta bostad , skriva dig där osv samtidigt ska du leva utan svensk garantipension. Hårdaste slaget under bältet för fattiga i Swe.

Fattar inte folk att saken är utagerad. Man får söka "garantipension" i det land man flyttat till inom EU.
LÄS NEDANSTÅENDE
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Googla L'allocation de solidarité aux personnes âgées för mer detaljer.

Tack för länken. Den förklarar hur det är i Frankrike och jag skulle tro att övriga EU-länder har samma regler.

Jag gjorde en fiktiv "ansökan" i deras formulär på nätet och det visar sig man kan få såsom utländsk medborgare och ensamstående samt skriven i Frankrike, en månatlig summa på max 916,78 Euro.
Det vill säga ganska exakt samma som svensk garantipensions maxbelopp. På samma sätt som i Sverige så minskas den med eventuell övrig pension.

Detta innebär att de flesta härinne inkl. mig själv, Aftonbladet och Börje får omvärdera våra åsikter om slopandet av garantipensionen inom EU.
Det är skandal att inte Aftonbladethornalisten tagit reda på detta, om Börje kan få det i Portugal.
Men eftersom hornalister är agendajournalister så passade det inte in deras agenda.

Så tack så mycket GreatVoid för denna omvälvande länk.

edit; Länk till om du kan få bidraget i Frankrike
https://www.service-public.fr/partic...st0=1&quest2=0
Senast redigerad av OnkelDoffe Idag kl. 11:13.
Citera
2022-07-26, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baralitesmartare
Yo mazedaze. Du vet alltså att han aldrig jobbat i Portugal?
Bevis på det..?
System må vara snea men trampa inte på folk hursomhelst.. du är väl ingen GUD att dömma, eller?

Det står ju klart och tydligt i artikeln!

Verkar som bara en bråkdel läst artikeln innan dom kommentera.

Beslutet togs av EU 2017 jag har vetat om detta länge och är ingen nyhet. Anledningen att pensionmymyndigheten inte gått ut med något är att det först nu är spikat att det inte blir mer utbetalningar, givetvis borde dock berörda parter fått information när regeringen gick ut med den temporära lagen att betala ut under tiden.
Citera
2022-07-26, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelDoffe
Fattar inte folk att saken är utagerad. Man får söka "garantipension" i det land man flyttat till inom EU.
LÄS NEDANSTÅENDE
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Googla L'allocation de solidarité aux personnes âgées för mer detaljer.

Tack för länken. Den förklarar hur det är i Frankrike och jag skulle tro att övriga EU-länder har samma regler.

Jag gjorde en fiktiv "ansökan" i deras formulär på nätet och det visar sig man kan få såsom utländsk medborgare och ensamstående samt skriven i Frankrike, en månatlig summa på max 916,78 Euro.
Det vill säga ganska exakt samma som svensk garantipensions maxbelopp. På samma sätt som i Sverige så minskas den med eventuell övrig pension.

Detta innebär att de flesta härinne inkl. mig själv, Aftonbladet och Börje får omvärdera våra åsikter om slopandet av garantipensionen inom EU.
Det är skandal att inte Aftonbladethornalisten tagit reda på detta, om Börje kan få det i Portugal.
Men eftersom hornalister är agendajournalister så passade det inte in deras agenda.

Så tack så mycket GreatVoid för denna omvälvande länk.

edit; Länk till om du kan få bidraget i Frankrike
https://www.service-public.fr/partic...st0=1&quest2=0
Senast redigerad av OnkelDoffe Idag kl. 11:13.

Funkar bara praktiken. Fra kräver väl säkert nån anknytning till Frankrike. Dessutom ska du utan sve garantipension n leva i Fra i månader /år innan de godkänner och handlägger. Du ska desutom betala hyra om du lyckas få en lägenhet som de säkert undrar vad för slags inkomst du har . En spiral nedåt. Funkar inte i praktiken. Du kan ju inte bara flytta till Fra och söka socialbidrag , du måste ha nån anknytning !
Citera
2022-07-26, 14:53
Medlem
Citat:
Funkar bara praktiken. Fra kräver väl säkert nån anknytning till Frankrike. Dessutom ska du utan sve garantipension n leva i Fra i månader /år innan de godkänner och handlägger. Du ska desutom betala hyra om du lyckas få en lägenhet som de säkert undrar vad för slags inkomst du har . En spiral nedåt. Funkar inte i praktiken. Du kan ju inte bara flytta till Fra och söka socialbidrag , du måste ha nån anknytning !

Hej
jag har bott i Frankrike i 20år , av dessa 15 som pensionär
Betalar skatt i Frankrike , har tillgång till sjukvård och all social service hos min kommun .
Vad är det du vet som jag inte känner till ????
Citera
2022-07-26, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disques
Hej
jag har bott i Frankrike i 20år , av dessa 15 som pensionär
Betalar skatt i Frankrike , har tillgång till sjukvård och all social service hos min kommun .
Vad är det du vet som jag inte känner till ????

Vad är det som jag skrev och du citerade är fel ? Jo inget , annars exemplifiera. Du kan inte bara åka till fra och säga här är jag , jag vill ha soc bidrag !!!
Citera
2022-07-26, 15:15
Medlem
Citat:
Vad är det som jag skrev och du citerade är fel ? Jo inget , annars exemplifiera. Du kan inte bara åka till fra och säga här är jag , jag vill ha soc bidrag !!!
Hej
Jag betackar mig för att svara på idiotiska sannolikheter
Det gäller inte turister utan att ngn tänker bosätta sig i F
Citera
2022-07-26, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disques
Hej
Jag betackar mig för att svara på idiotiska sannolikheter
Det gäller inte turister utan att ngn tänker bosätta sig i F

Återigen , exemplifiera vad jag skrev är fel . OCH KALLA MIG INTE IDIOT !
Citera
2022-07-26, 15:31
Medlem
OnkelDoffes avatar
Citat:

Du snackar utan att veta ett skit, grabben.
Citera
2022-07-26, 15:33
Medlem
Citat:

Vad är felet i det jag skrev ?
Citera
2022-07-26, 15:42
Medlem
Citat:

Du kan ju inte ens flytta mellan kommuner i Swe när du har socialbidrag. Den nya kommunen kräver att du har anknytning annars får du inte socialbidrag ! Att du skulle flytta till annat land utan anknytning och förvänta dig soc bidrag kommer aldrig att gå !
Citera
2022-07-26, 16:13
Medlem
Citat:
Du kan ju inte ens flytta mellan kommuner i Swe när du har socialbidrag. Den nya kommunen kräver att du har anknytning annars får du inte socialbidrag ! Att du skulle flytta till annat land utan anknytning och förvänta dig soc bidrag kommer aldrig att gå !
Kan det verkligen stämma? Har ju varit flera rapporter och inslag i både tv och press om att rika kommuner i Sverige skyfflar över sina socialfall och missbrukare till andra kommuner med ursäkten att där finns lediga billiga (och dragiga) bostäder. Bl.a skickade väl Göteborg många fattiga och utslagna till Åmål har jag för mig. Så visst kan du få socialbidrag i en kommun t.om om du bara är på tillfälligt besök även om det kanske inte är alldeles lätt. Ja om nu inte reglerna stramats åt.
Citera
2022-07-26, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika.Jansson
Nej, men jag håller helt och hållet med dig. Jag tänker bara som så här att varför skulle de sluta med detta? Alla vet ju om att pengarna försvinner från landet. Det är en rasande takt. Även om de går till invandrare så vet vi allihop om att de skickar ju hem det till sina hemländer så att det är klart. Det finns ju snart inga pengar kvar i Sverige.

Därför tror jag precis som dig att faktiskt i framtiden kommer pensionen på något sätt att bli precis som försörjningsstödet, att man får helt enkelt gå varje månad och ansöka. Har man bil och hus och egendom så blir man tvungen att pantsätta det eller sälja det för att kunna få ut sin pension.

Jag tror också att de kommer att börja införa, gåvoskatt och Arvsskatten igen. Det som våra föräldrar och farföräldrar har arbetat ihop till oss som vi ska kunna ha för att leva drägligt skall skattas.
Det är då jag menar att då har man liksom ingen skyldighet kvar, utan då kan man lika gärna bli råkriminell för det är staten redan.

Det är därför jag inte riktigt förstår folk i den här tråden som tycker det är jättebra att hejar på. Staten för jag menar. Det är ganska många år kvar som jag tror vi flesta har kvar ända fram till vi är 65 år, så det kommer att hända mycket saker fram tills dess samtidigt som invandrarna förökar sig i rasande takt utan att arbeta. (kanske de arbetar men det är svarta pengar).
Varför pratar inte socialdemokraterna någonting om hur dom tänkt sig politiken i framtiden? Magdalena säger ju bara att Sverige var tryggt. Hon hade simningen. Det säger ju ingenting om framtida skattepolitik eller fastighetsskatt, arvsskatt mm. Vad ska vi tro. Vi vet absolut ingenting om framtiden för övrigt. Detta med garantipensionen har ju tydligen europadomstolen bestämt har jag förstått nu efter att ha läst den här tråden, så det kan man ju inte skylla på något politiskt parti i Sverige för då. Men för övrigt tycker jag att mycket i framtiden framstår som mycket osäkert om inte politikerna vill ta bladet från munnen och säga något om vad de går och tänker på. Vad tyst det blev om ISK som skulle tas bort för en tid sedan och hur går det med NATO. Nej nu blev det visst för mycket off topic här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in