2022-07-24, 12:47
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodrigo
Det måste väl ändå vara få av dessa 47 000 med garantipension som flyttat till solkusten på atlantsidan. Men visst - ett par och den ena har garantipension i egenskap att inte ha jobbat och varit hemmafru eller dylikt förekommer säkert.

Frågan är om det blir en vinst för landets ekonomi om de kommer hem igen? De ska ha lägenhet och någonstans att bo, de är pensionärer och kommer således inte bidra med några skattepengar utan fortsätta med sin garantipension här. Socialkontoren och övrig samhällsservice kommer märka av denna ökade belastning när denna puckeln ska hem igen och kommer behöva anställa nytt, vilket i slutändan leder till ytterligare utgifter för skattebetalarna.

För räkna med att de kommer hit igen, förutom de med mer gott om kapital. Inte en enda av de i bottenskrapssegmentet kommer bli kvar när spenorna till värdlandet klipps.
Säkerligen så kommer det stora flertalet som investerat i ett någorlunda drägligt liv med boende,vänner ett socialt liv och kanske någon ny kärlek på äldre dar få det oerhört svårt att rycka upp rötterna som de utlandssvenskar de blivit.
Den psykiska ohälsan lär öka dramatiskt. När de ska hem till lilla Kongo och sitta själva i mörkret och prata med krukväxterna. Samt så kommer de som har orken och driftigheten ändå lyckas skriva sig på en adress i sverige och hyra ut den svart i andrahand och fortsätta plocka ut garantidelen i utlandet. Det kommer förvärra bostadsmarknaden ännu mer.
Inte nog med att sverige ska ta imot alla invandrare ifrån den trasiga världen så ska man nu tvångsrepatriera gamla och sjuka infödda svenskar. Sverige har gett sig fan på att köra skiten i botten så fort som möjlgt för de mest utsatta. Chippa pensionärerna och försätt dem i paliativt slutskede i ett miljonprogram. Borgarbrackorna och de politiska tjänstemännen klarar sig ju bra ändå med sina fantasilöner och fallskärmar.
Citera
2022-07-24, 12:52
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Säkerligen så kommer det stora flertalet som investerat i ett någorlunda drägligt liv med boende,vänner ett socialt liv och kanske någon ny kärlek på äldre dar få det oerhört svårt att rycka upp rötterna som de utlandssvenskar de blivit.
Den psykiska ohälsan lär öka dramatiskt. När de ska hem till lilla Kongo och sitta själva i mörkret och prata med krukväxterna. Samt så kommer de som har orken och driftigheten ändå lyckas skriva sig på en adress i sverige och hyra ut den svart i andrahand och fortsätta plocka ut garantidelen i utlandet. Det kommer förvärra bostadsmarknaden ännu mer.
Inte nog med att sverige ska ta imot alla invandrare ifrån den trasiga världen så ska man nu tvångsrepatriera gamla och sjuka infödda svenskar. Sverige har gett sig fan på att köra skiten i botten så fort som möjlgt för de mest utsatta. Chippa pensionärerna och försätt dem i paliativt slutskede i ett miljonprogram. Borgarbrackorna och de politiska tjänstemännen klarar sig ju bra ändå med sina fantasilöner och fallskärmar.
Sant
Citera
2022-07-24, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodrigo
De räknar nog med att de ska lösa detta själva och flytta in till släkt eller vänner, det finns inga bostäder och eftersom de inte räknas som flyktingar så står de sist i alla köer. Det blir Norrland eller husvagn om man måste flytta hem, kommunerna kommer se dem enbart som utgifter i sina Excel-dokument. Några uppror blir det inte heller, även om jag hoppas och lider med dem som påverkas av de som tidigare bott i Sverige och inte bara kommit hit och utnyttjat systemet ska tilläggas, på sin höjd blir det några arga kommentarer på internet.

Finns det något som hindrar dessa pensionärer att bara skriva sig på en adress/kommun, sen mer eller mindre bo på heltid på valfritt ställe söderut?

Är det inte bara lite pappersexercis som krävs för att kunna behålla garantipensionen, men samtidigt ”bo” kvar på det tidigare stället man valt att flytta till?
Citera
2022-07-24, 13:09
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Finns det något som hindrar dessa pensionärer att bara skriva sig på en adress/kommun, sen mer eller mindre bo på heltid på valfritt ställe söderut?

Är det inte bara lite pappersexercis som krävs för att kunna behålla garantipensionen, men samtidigt ”bo” kvar på det tidigare stället man valt att flytta till?
De kan ju dessutom ansöka om boendetillägg beroende vars storlek delvis baseras på bostadsformen. Det går även att söka för kostnaderna för en uppställningsplats för båt eller husvagn, inneboende eller andrahand med lagliga kontrakt.
Om du sedan bor där på riktigt går inte att ha någon verklig uppföljning över.

Därimot undrar jag lite över den regel som beskrivs ang "omställningspension". Samt kommer vissa kategorier komma undan beslutet?

Citat:
Har du garantipension får du tillfälligt behålla den om du flyttar till ett land inom EU/ EES och Schweiz och din allmänna pension påverkas av flytten innan oktober 2022, då den tillfälliga lag som ger rätt till utbetalning av garantipension vid bosättning i EU/EES upphör.

Du får behålla garantipensionen men bara om du tidigare bott i Sverige i minst tre år före 65 års ålder. Din rätt till garantipension vid bosättning inom EU/EES eller Schweiz grundar sig på den tillfälliga lag som till viss del upphör från oktober 2022 men helt upphör vid utgången av 2022. Det betyder att din garantipension inte längre utbetalas vid bosättning inom EU/EES och Schweiz från och med januari 2023.

Du har också rätt att få behålla garantipensionen när du flyttar till Kanada om du bott i Sverige och Kanada totalt minst 20 år.

Har du garantipension till omställningspension gäller samma regler som för garantipensionen till den allmänna pensionen.

Du har också rätt att få behålla garantipensionen till omställningspensionen eller änkepension när du flyttar till Kanada om den avlidne bott i Sverige och Kanada totalt minst 20 år.

Om du är född 1937 eller tidigare och har garantipension eller om du har garantipension till änkepension kan du få behålla dessa när du flyttar till ett annat EU/EES-land eller Schweiz.
https://www.pensionsmyndigheten.se/f...tanfor-sverige

Varför hade man inte kunna låta beslutet börja gälla för de som blir pensionärer efter 2023?
Och låta de övriga få ha kvar den? Det är ju inte så att de lever för alltid.
Citera
2022-07-24, 13:09
Medlem
Rodrigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken

Du måste fysiskt skriva in dig som boende i landet hos skatteverket, sen vet jag inte, kanske är det fritt fram efter det, de kan ju gå ihop alla och köpa nått skrot i Sverige och skriva sig på och sen bara dra ner igen. Dock blir det väl fattigt för många eftersom de tidigare fått ut pensionen utan att betala någon skatt, nu blir det väl skatt på all, oavsett hur så är det flera tusenlappar i månaden som de går miste om
Citera
2022-07-24, 13:19
Medlem
cerns avatar
Ska vi slå vad om att snart kommer ännu ett nytt krav?

Svenska medborgare som valt att flytta ifrån Sverige ska straffbeskattas även om de inte har en inkomst eller äger någonting i Sverige.

Kan lova att det kommer ske snart!
Regeringen vet att alla som flyttar ifrån Sverige mår mycket bättre, detta tar knäcken på dom helt enkelt.

Allt för att de ska kunna ösa bidrag på alla invandrare som de tar emot.

Grattis Sverige
Citera
2022-07-24, 13:36
Medlem
Jaha, då kommer väl Fatima 71 med fästman Hassan 87 till Sverige igen behövandes vård och lägenhet. Hur ska detta bli billigare?
Senast redigerad av bidet2 2022-07-24 kl. 14:07.
Citera
2022-07-24, 13:44
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
"varför skall man behöva skriva ut sig? Det medför ju en hel del nackdelar."

Därför att du enl. folkbokföringslagen skall vara "skriven" där du har din huvudsakliga dygnsvila. Det har inget med "fördelar" eller "nackdelar" att göra, men det bekommer väl knappast parasiter...

Man skall ingenting alls.
Skriva ut sig ur landet medför en massa nackdelar så som förnya körkort och sjukvård med mera och skriva in dig igen tar tid.
Så kommer aldrig ske jag skriver ut mig förrän så fall jag får mina skattepengar tillbaka sedan kan jag skriva ut mig. Vad lagen säger bryr jag mig inte om.

Du säger parasit? Hur kan jag vara det om jag inte satt min fot i Sverige sedan innan Corona? Utan betalt skatt varenda månad utan att ens varit hemma.

Det är väl så fall du som är en parasit som lever för mina skattepengar i Sverige när du utnyttjar sjukvård som jag varit del av att bekosta.

Tänk på det istället parasit jävel!
Ge mig tillbaka mina pengar så kan du behålla lilla-kongo ska Sweden.

Men tänka är nog inte din starka grej ändå så jag förväntar mig inga underverk.
Citera
2022-07-24, 13:46
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Jaha, då kommer väl Fatima 71 med fästmö Hassan 87 till Sverige igen behövandes vård och lägenhet. Hur ska detta bli billigare?

Blir dyrare om dom är i Sverige ja.
Citera
2022-07-24, 13:47
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika.Jansson
Det kan du räkna med.
Har du tändstickan så fixar jag bensinen? Det här landet kommer att böna och bo oss om att vi skall flytta ut ur landet igen, bara vi lämnar så fort det går.

De fattar verkligen inte att det finns folk som kan gå väldigt långt när de blir pressade och jag är en sådan. (Vilket de redan vet om).

OnT
Vet i alla fall fem personer som jag skall tala med idag som bor här nere som just nu sin pension från just detta. Undrade lite hur Sverige skall lösa deras situation om de plötsligt skall komma hem igen. Med tanke på bostadsbrister och annat. Skall Sverige då börja ge dessahemkommande svenskar också tak över huvudet direkt som de gör med negern som sökerasyl pga det är lite klimatvarmt hos honom?

Ytterligare ett slag i ansiktet är när det sitter en utlänning från sossarna som minister och säger att VI skall istället se över våramöjligheter i våra nya länder till att få försörjning.
Det sitter alltså en neger som minister och säger till svenska pensionärer vad dem får och intefår göra med sina pengar de skall ha i pension????????

Brinn Sverige brinn!!

Hahaha. Tjena Rambo! Grattis till att ha producerat den töntigaste inledningen i ett inlägg jag läst på Flashback.

Nu tycker iofs jag att det är fel att folk som jobbat länge inte får möjlighet att få sin garantipension utbetald utomlands, men varför är det ”Sverige” som ska lösa bostadssituationen åt svenskar som återvandrar? Det är väl upp till dem som väljer att flytta tillbaka att fixa sitt boende?

Pensionsmyndigheten tvingar dem inte att flytta tillbaka. Som pensionär med svensk garantipension är det ditt val om du ska bo kvar utomlands, och försöka dryga ut din inkomst med annat, eller om du ska flytta tillbaka till Sverige för några extra tusenlappar i månaden.
Citera
2022-07-24, 13:48
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Ska vi slå vad om att snart kommer ännu ett nytt krav?

Svenska medborgare som valt att flytta ifrån Sverige ska straffbeskattas även om de inte har en inkomst eller äger någonting i Sverige.

Kan lova att det kommer ske snart!
Regeringen vet att alla som flyttar ifrån Sverige mår mycket bättre, detta tar knäcken på dom helt enkelt.

Allt för att de ska kunna ösa bidrag på alla invandrare som de tar emot.

Grattis Sverige

Just precis vad jag med tänkt.
Svenskarna skall inte tro det börjar och stanna med detta. Svenska staten vet nog mycket väl att pengarna försvinner i en rasande takt då de flesta egentligen inte vill bo i sitt hemland som blivit så förvandlat.
Det fattar staten också så varför skulle de sluta här?

Klart som tusan de kommer att hitta på nya saker angående pensionen tills det man är 65 eller 67 år.

Nu skrattar ett fåtal personer hör i tråden men vänta till den dagen kommer de svenska staten kommer med något nytt. Så fastnar kanske skrattet i halsen när de själva inte kan lämna landet för helt nya regler gäller.
Citera
2022-07-24, 13:51
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Hahaha. Tjena Rambo! Grattis till att ha producerat den töntigaste inledningen i ett inlägg jag läst på Flashback.

Nu tycker iofs jag att det är fel att folk som jobbat länge inte får möjlighet att få sin garantipension utbetald utomlands, men varför är det ”Sverige” som ska lösa bostadssituationen åt svenskar som återvandrar? Det är väl upp till dem som väljer att flytta tillbaka att fixa sitt boende?

Pensionsmyndigheten tvingar dem inte att flytta tillbaka. Som pensionär med svensk garantipension är det ditt val om du ska bo kvar utomlands, och försöka dryga ut din inkomst med annat, eller om du ska flytta tillbaka till Sverige för några extra tusenlappar i månaden.

Jaså är det upp till svenskarna att fixa det?
Men varför är det då inte samma regler som gäller moofasa från Afrika när han kommer med sin fru och åtta barn?? Varför är det Sveriges ansvar tycker du att hjälpa negern men inte sin egen ursprungsbefolkning? Är det inte lite rasism?
Med vänlig hälsning Rambo som fortfarande står för det han sagt och kommer att göra om staten pressar på lite för mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in