Citat:
Jag förstår hur du tänker, men det är inte "tvångsvård" eftersom lämna ett blodprov för narkotikaanalys är inte "vård" i den meningen. Du är inte sjuk när du har tagit narkotika, utan bär snarare på bevismaterial för ett brott. Därmed blir det en kroppsbesiktning, inte vård.
Okej förstår men tekniskt sätt är det ju tvångsvård. Vilket jag själv mer eller mindre råkat ut för i samband med gravt epilepsi anfall var otroligt dålig och ville inte stickas, bad även om att få dropp eller infarter bortkopplade.
samt skrivas ut i förtid men det gick inte idag är jag faktiskt rätt nöjd även om jag inte fick mina önskemål tillgodosedda
All vård som ges utan vederbörandes vilja är väl ändå under tvång alltså tvångsvård sen kan det ju vara andra paragrafer som träder in finns tex smittskydd för tex klamydia m.m
samt skrivas ut i förtid men det gick inte idag är jag faktiskt rätt nöjd även om jag inte fick mina önskemål tillgodosedda
All vård som ges utan vederbörandes vilja är väl ändå under tvång alltså tvångsvård sen kan det ju vara andra paragrafer som träder in finns tex smittskydd för tex klamydia m.m
Kod:
28 kap 2 § Rättegångsbalken /Upphör att gälla U:2025-07-01/ För eftersökande av den som skall gripas, anhållas eller häktas, hämtas till förhör eller till inställelse vid rätten eller underkastas kroppsvisitation eller kroppsbesiktning får husrannsakan företas hos honom, eller hos någon annan om det finns synnerlig anledning att anta att den sökte uppehåller sig där. Detsamma gäller i fråga om en tilltalad som söks för delgivning av stämning eller kallelse till förhandling, om försök till delgivning har misslyckats eller bedöms som utsiktslösa. Lag (1995:637). 28 kap 12 § Rättegångsbalken /Upphör att gälla U:2025-07-01/ Den som skäligen kan misstänkas för ett brott på vilket fängelse kan följa, får kroppsbesiktigas 1. för de ändamål som anges i 11 §, 2. enligt bestämmelserna i 12 a §, eller 3. för utredning om hans eller hennes ålder, om den har betydelse för om påföljd får dömas ut eller betydelse för påföljdsfrågan i övrigt. I den omfattning och för det ändamål som anges i 12 b § får även en annan person än den som skäligen kan misstänkas för ett brott kroppsbesiktigas. Med kroppsbesiktning avses undersökning av människokroppens yttre och inre samt att prov tas från människokroppen och undersöks. En kroppsbesiktning får inte utföras så att den som undersöks riskerar framtida ohälsa eller skada. Lag (2017:435).
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-04-06 kl. 21:17.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-04-06 kl. 21:17.