2022-07-23, 07:21
Medlem
Tänkte bara kolla här angående sjuksköterskor samt blodprov på polisens begäran, går ingreppet under tvångsvård ifall jag som misstänkt för narkotika vägrar acceptera att en nål sticks i mig?

Vissa påstår att såvida man inte är psykiskt sjuk så får inte sjukvården utföra tvångsvård, någon som testat detta förut?
Citera
2022-07-23, 07:44
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sicari0
Tänkte bara kolla här angående sjuksköterskor samt blodprov på polisens begäran, går ingreppet under tvångsvård ifall jag som misstänkt för narkotika vägrar acceptera att en nål sticks i mig?

Vissa påstår att såvida man inte är psykiskt sjuk så får inte sjukvården utföra tvångsvård, någon som testat detta förut?
Den som är skäligen misstänkt för brott där påföljden är fängelse får kroppsbesiktigas (vilket innebär en undersökning av kroppens inre och yttre samt undersökning av olika prover som tas från kroppen, där både urinprov och blodprov kan inräknas (28 kap. 12 § RB), bl.a. för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredningen av brottet.
https://lawline.se/answers/kan-polisen-tvinga-mig-ta-blod-eller-urinprov

Har för övrigt själv råkat ut.
Citera
2022-07-23, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Den som är skäligen misstänkt för brott där påföljden är fängelse får kroppsbesiktigas (vilket innebär en undersökning av kroppens inre och yttre samt undersökning av olika prover som tas från kroppen, där både urinprov och blodprov kan inräknas (28 kap. 12 § RB), bl.a. för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredningen av brottet.
https://lawline.se/answers/kan-polisen-tvinga-mig-ta-blod-eller-urinprov

Har för övrigt själv råkat ut.

Råkat ut för vadå?
Citera
2022-07-23, 07:47
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Råkat ut för vadå?
Att tvingas lämna blodprov.
Citera
2022-07-23, 09:25
Medlem
Det står dig självklart rätt att vägra, men kom då ihåg att poliserna får använda proportionerligt våld för att genomföra blodprovet på dig ändå.
Citera
2022-07-23, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Det står dig självklart rätt att vägra, men kom då ihåg att poliserna får använda proportionerligt våld för att genomföra blodprovet på dig ändå.

Poliserna kan väll inte genomföra det? Det måste ju vara en doktor som gör det?
Citera
2022-07-23, 16:35
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Det är naturligtvis personal inom vården som sticker och tappar på blod.

När det gäller kroppsbesiktning handlar det nog om rättsläkare.
Citera
2022-07-23, 16:42
Medlem
Citat:

Det är en sjuksköterska som genomför blodprovstagningen samtidigt som du blir fasthållen av ett gäng poliser.
Citera
2022-07-23, 16:45
Medlem
Citat:
Det är en sjuksköterska som genomför blodprovstagningen samtidigt som du blir fasthållen av ett gäng poliser.

Okej men får sjuksköterskan genomföra tvångsvården?
Citera
2022-07-23, 16:49
Medlem
Citat:
Okej men får sjuksköterskan genomföra tvångsvården?

Åtgärden går under paraplynamnet kroppsbesiktning och regleras i rättegångsbalken och är inte att betrakta som tvångsvård.
Citera
2025-04-06, 19:52
Medlem
Citat:

Det är extremt galet att detta händer i en modern demokrati. Snacka om stazifasoner. Brotta ner en medborgare och sticka hål på dem...
Citera
2025-04-06, 20:53
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Åtgärden går under paraplynamnet kroppsbesiktning och regleras i rättegångsbalken och är inte att betrakta som tvångsvård.

Okej förstår men tekniskt sätt är det ju tvångsvård. Vilket jag själv mer eller mindre råkat ut för i samband med gravt epilepsi anfall var otroligt dålig och ville inte stickas, bad även om att få dropp eller infarter bortkopplade.

samt skrivas ut i förtid men det gick inte idag är jag faktiskt rätt nöjd även om jag inte fick mina önskemål tillgodosedda

All vård som ges utan vederbörandes vilja är väl ändå under tvång alltså tvångsvård sen kan det ju vara andra paragrafer som träder in finns tex smittskydd för tex klamydia m.m
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in