• 1
  • 2
2022-07-23, 10:20
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
N-ordet är alltså neger, vilket är ett ord för färgad person.
Nu får du förklara R-ordet och "cracker", för jag fattar ingenting!

R-ordet är "rasist".
Citera
2022-07-23, 10:28
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Trådstarten är kopierad och ts har inte ens orkat ta bort ordet cracker. Släng i papperskorgen.

Nej, jag skrev den själv. Men med tanke på några reagerar som du gör borde jag varit med noggrann med att påpeka att jag vill ge exempel på vad vita kan kallas i USA, då jag inte kommer på något speciellt skällsord mot vita i Sverige annat än "svenne", eller "svennebanan".
Citera
2022-07-23, 10:41
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
R syftar gissningsvis på rasist, vilket är kränkande för oss stackars vitingar som bedrivit slaveri och kolonialism i 500 år att bli kallade för.
Jag kan inte tolka den här meningen du skrev på ett annat sätt än att du tycker att vita människor idag i västvärlden förtjänar att bli kallade rasister, på grund av "500 år av kolonialism". Kan du bekräfta att det är faktiskt det du menar?

Citat:
"Cracker" är slang för vit person. Också extremt kränkande verkligen, själv vågar jag inte gå ut om jag riskerar att höra det ordet, som förresten är jättevanligt i Sverige.
Det kanske inte framkom tydligt i mitt första inlägg i den här tråden, men jag sa att ord som "cracker" till en vit person kanske inte är lika illa som att kalla en svart person för N-ordet, däremot är ju R-ordet "Rasist" ett betydligt mer stigmatiserande ord som för vita att bli kallade eftersom att det upprätthåller en väldigt negativ stereotypisk bild av vita.

Vad tänker du om det?
Senast redigerad av RobertEriksson99 2022-07-23 kl. 10:44.
Citera
2022-07-23, 10:49
Medlem
Citat:
R syftar gissningsvis på rasist, vilket är kränkande för oss stackars vitingar som bedrivit slaveri och kolonialism i 500 år att bli kallade för.
"Cracker" är slang för vit person. Också extremt kränkande verkligen, själv vågar jag inte gå ut om jag riskerar att höra det ordet, som förresten är jättevanligt i Sverige.
Du vet att vi vitingar enbart har deltagit i periferin när det gäller slavhandel va?
Men eftersom det är vi som har skrivit vår historia så har vårt lilla periferideltagande hamnat i centrum.
Citera
2022-07-23, 10:59
Medlem
Xqizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Jag kan inte tolka den här meningen du skrev på ett annat sätt än att du tycker att vita människor idag i västvärlden förtjänar att bli kallade rasister, på grund av "500 år av kolonialism". Kan du bekräfta att det är faktiskt det du menar?

Det kanske inte framkom tydligt i mitt första inlägg i den här tråden, men jag sa att ord som "cracker" till en vit person kanske inte är lika illa som att kalla en svart person för N-ordet, däremot är ju R-ordet "Rasist" ett betydligt mer stigmatiserande ord som för vita att bli kallade eftersom att det upprätthåller en väldigt negativ stereotypisk bild av vita.

Vad tänker du om det?

Din autism börjar smyga fram nu (inget illa menat). Vad vill du få ut av ditt inlägg egentligen?
Citera
2022-07-23, 11:05
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xqiz
Din autism börjar smyga fram nu (inget illa menat).
Du projicerar.

Citat:
Vad vill du få ut av ditt inlägg egentligen?
En person som inte har autism kan tydligt se att jag ställer frågor till Doraemon-FTW angående hans inlägg för att få ett förtydligande ifrån honom.
Citera
2022-07-23, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det är den kulturmarxistiska doktrinen du blivit hjärntvättad av, för du tror att t ex svarta inte kan vara rasister p g a att de är en subversiv grupp under patriarkatet.

Om en svart man kallar sin vita kompis för cracker, och denne då svarar nigger i all vänskaplighet är det nog underförstått att de båda är ironiska dem emellan. Men det du gör är att relativisera det faktum att ingen vit levande person idag var inblandad i den translantiska slavhandeln, men du anser att man har rätt att beskylla vita män kollektivt för det p g a sin subversiva position.

Det är ett hjärndött argument.

Hela civilisationen är tack vare de svarta mannens hårda arbete. USA hade inte varit i närheten av var de är idag om de inte vore för svarta amerikaner.
Citera
2022-07-23, 12:11
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:

Jag menar att ett ord, hur grovt det än må vara, knappast kan jämföras med de vedermödor som vi har utsatt andra folk för. Jag har hört KKK-medlemmar, aktiva i dag, känna sig kränkta över "r-ordet". KKK lynchade alltså svarta och brände dem på bål.

Citat:

Vad tänker du om det?

En rasist är en rasist. Det finns många av dem. Det pågår ett intensivt arbete för att hitta nya formuleringar för att inte framstå som en rasist, men grundvärderingarna är desamma. Det handlar om att man inte vill bo bland mörkhyade personer, för 100 år sen sa man det rakt ut, i dag gömmer man sig bakom ord som "integrationsproblem", "språkförbistringar", "kulturkrockar". Men i grund och botten handlar det bara om att man vill slippa se svarta och bruna människor i sin omgivning.
Citera
2022-07-23, 12:31
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Jag menar att ett ord, hur grovt det än må vara, knappast kan jämföras med de vedermödor som vi har utsatt andra folk för. Jag har hört KKK-medlemmar, aktiva i dag, känna sig kränkta över "r-ordet". KKK lynchade alltså svarta och brände dem på bål.
Det är en poäng, men R-ordet (rasist) är ju ett ord som sätter vita människor som folk uppfattar som rasister i en sämre position idag än för svarta som blir kallade N-ordet. Blir en svart man kallad N-ordet av en vit person så missgynnas inte den svarta personen av det annat än att den för stunden kanske känner sig kränkt. Att en svart blir kränkt av att en vit kallar denne N-ordet väcker snarare sympati för den svarta och hat mot den vita som utsatte denne för kränkningen.

Citat:
En rasist är en rasist. Det finns många av dem. Det pågår ett intensivt arbete för att hitta nya formuleringar för att inte framstå som en rasist, men grundvärderingarna är desamma. Det handlar om att man inte vill bo bland mörkhyade personer, för 100 år sen sa man det rakt ut, i dag gömmer man sig bakom ord som "integrationsproblem", "språkförbistringar", "kulturkrockar". Men i grund och botten handlar det bara om att man vill slippa se svarta och bruna människor i sin omgivning.

Det där är ju lite off-topic ifrån vad vi pratar om egentligen, men för att bemöta detta så handlar det ju om vita människors ingrupp-preferenser, att man vill som vit kunna känna sig trygg (inte bara fysiskt) men trygg i den form av att man känner igen sig själv i det område man bor i. Folk som ser ut och är som en själv får en att känna igen sig, på samma sätt ser vi hur svarta tycker det är viktigt att få svarta människor representerade i filmer eller andra positioner för att de känner igen sig i den karkatären då karaktären ser ut som dem.
Att zooma in på vita människors ingrupp-preferens och mena att det är fel just på den, är att (enligt min mening) ha något emot just vita människor, än att se att detta är ett mänskligt beteende som existerar hos alla grupper.
Senast redigerad av RobertEriksson99 2022-07-23 kl. 13:17.
Citera
2022-07-23, 19:04
Medlem
Xqizs avatar
Citat:

Ser du någon skillnad på att vara emot invandrare och på att vara emot invandring?
Hur skulle du beskriva rasism i ett land där majoriteten är svarta och bruna människor?
Är jag rasist för jag avskyr Islam?
Citera
2022-07-23, 19:11
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ser du någon skillnad på att vara emot invandrare och på att vara emot invandring?
Hur skulle du beskriva rasism i ett land där majoriteten är svarta och bruna människor?
Är jag rasist för jag avskyr Islam?

Rasism är hat/fördomar/att se ner på andra baserat på hudfärg, ursprung eller kultur.
Du kan heller inte koppla loss islamofobi från hat/hets mot muslimer.
Du kan inte hata en religion som två miljarder människor följer utan att det får konsekvenser i hur du ser på utövarna av religionen.
Citera
2022-07-23, 19:33
Medlem
Xqizs avatar
Citat:
Rasism är hat/fördomar/att se ner på andra baserat på hudfärg, ursprung eller kultur.
Du kan heller inte koppla loss islamofobi från hat/hets mot muslimer.
Du kan inte hata en religion som två miljarder människor följer utan att det får konsekvenser i hur du ser på utövarna av religionen.

Först stämmer men var inte riktigt min fråga till dig.
Denna missa du
Islamofobi innebär att du har fördomar mot Islam och muslimer. Jag har inget emot folk som ser sig som muslimer.
Än så länge har jag inte haft några problem med det, fast jag uttryckt mig negativet till Islam till personer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in