Citat:
Ursprungligen postat av
Doraemon-FTW
Jag menar att ett ord, hur grovt det än må vara, knappast kan jämföras med de vedermödor som vi har utsatt andra folk för. Jag har hört KKK-medlemmar, aktiva i dag, känna sig kränkta över "r-ordet". KKK lynchade alltså svarta och brände dem på bål.
Det är en poäng, men R-ordet (rasist) är ju ett ord som sätter vita människor som folk uppfattar som rasister i en sämre position idag än för svarta som blir kallade N-ordet. Blir en svart man kallad N-ordet av en vit person så missgynnas inte den svarta personen av det annat än att den för stunden kanske känner sig kränkt. Att en svart blir kränkt av att en vit kallar denne N-ordet väcker snarare sympati för den svarta och hat mot den vita som utsatte denne för kränkningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Doraemon-FTW
En rasist är en rasist. Det finns många av dem. Det pågår ett intensivt arbete för att hitta nya formuleringar för att inte framstå som en rasist, men grundvärderingarna är desamma. Det handlar om att man inte vill bo bland mörkhyade personer, för 100 år sen sa man det rakt ut, i dag gömmer man sig bakom ord som "integrationsproblem", "språkförbistringar", "kulturkrockar". Men i grund och botten handlar det bara om att man vill slippa se svarta och bruna människor i sin omgivning.
Det där är ju lite off-topic ifrån vad vi pratar om egentligen, men för att bemöta detta så handlar det ju om vita människors ingrupp-preferenser, att man vill som vit kunna känna sig trygg (inte bara fysiskt) men trygg i den form av att man känner igen sig själv i det område man bor i. Folk som ser ut och är som en själv får en att känna igen sig, på samma sätt ser vi hur svarta tycker det är viktigt att få svarta människor representerade i filmer eller andra positioner för att de känner igen sig i den karkatären då karaktären ser ut som dem.
Att zooma in på vita människors ingrupp-preferens och mena att det är fel just på den, är att (enligt min mening) ha något emot just vita människor, än att se att detta är ett mänskligt beteende som existerar hos alla grupper.