2022-07-22, 23:03
Medlem
Misstänktes för drograttfylla för cirka en vecka sen, det var en ganska lugn vecka där jag rökte ett par dagar vid olika tillfällen med vänner, innan blodprovet togs så rökte jag 24 timmar innan och dagen innan så rökte jag inte något alls. (Hade dessutom paus i några veckor vecka innan) Anser mig inte vara en frekvent rökare.

När jag röker så är jag oftast med ett gäng på fem personer och vi delar på jointen.

Tror ni att jag fått i mig tillräckligt för att få körkortet indraget?

När jag senast åkte på blodprov förra året så rökte jag ganska frekvent och då tog dom mig ungefär 4 timmar innan jag rökte och då visade det sig att jag hade 0.002 microgram i kroppen är det mycket? Försöker lista ut hur bra min kropp är på att rena blodet så då fick jag 0.0002 och nu när jag varit ren i 24h så kanske det går ner till 0.0001 är det tillräckligt mycket för att åka dit på drograttfylla?

Syns hasch längre en gräs i blodet?
Citera
2022-07-22, 23:12
Medlem
Du får gärna rätta mig om jag har fel men det är väll nolltolerans mot drograttfylla. Tror alltid det är 12 månaders spärrtid vid narkotika medans du kan få alkolås om det är alkohol.

Om man rökt en gång är det runt 24 timmar som cannabis kan spåras i blodet, ju oftare du röker = längre tid det kan spåras. Så du e nog rätt körd.
Citera
2022-07-22, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repigapiraten
Du får gärna rätta mig om jag har fel men det är väll nolltolerans mot drograttfylla. Tror alltid det är 12 månaders spärrtid vid narkotika medans du kan få alkolås om det är alkohol.

Om man rökt en gång är det runt 24 timmar som cannabis kan spåras i blodet, ju oftare du röker = längre tid det kan spåras. Så du e nog rätt körd.

Kan man inte säga att man fått i sig det oavsiktligt genom att ha blivit lurad att äta typ kakor som innehålller THC? för att sedan förklara att man under tiden man körde bilen inte var påverkad?

Eller Passiv rökning?

Jag körde det första när jag blev misstänkt första gången och klarade mig, tror du de tittar på tidigare domar ifall jag ger samma förklaring igen?
Citera
2022-07-22, 23:32
Medlem
wes420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sicari0
Kan man inte säga att man fått i sig det oavsiktligt genom att ha blivit lurad att äta typ kakor som innehålller THC? för att sedan förklara att man under tiden man körde bilen inte var påverkad?

Eller Passiv rökning?

Jag körde det första när jag blev misstänkt första gången och klarade mig, tror du de tittar på tidigare domar ifall jag ger samma förklaring igen?
passiv rökning - nej - det fungerar inte så, inte på nåt plan.

det finns för övrigt en STOR tråd om detta om du ids söka lite.
Citera
2022-07-22, 23:38
Medlem
Citat:

Eller Passiv rökning?

Vet faktiskt inte, för att bli dömd för narkotikabrott måste de kunna bevisa att de är med uppsåt. När de gäller körning tror jag att de är ditt eget ansvar. Sen spelar det ingen roll i lagens ögon om du känner ruset eller inte när du kör. Har du det i dig kommer du räknas som ”berusad”.
Blev du dömd eller var du misstänkt och sedan frikänd? Var de för samma sak?
Citera
2022-07-22, 23:56
Medlem
Citat:
Vet faktiskt inte, för att bli dömd för narkotikabrott måste de kunna bevisa att de är med uppsåt. När de gäller körning tror jag att de är ditt eget ansvar. Sen spelar det ingen roll i lagens ögon om du känner ruset eller inte när du kör. Har du det i dig kommer du räknas som ”berusad”.
Blev du dömd eller var du misstänkt och sedan frikänd? Var de för samma sak?

Första gången var det ringa narkotika och då var jag misstänkt för att sedan frikännas.

Nu är det narkotikarattfylla.

Läste nånstans att en åklagare la ner ett fall för en person en gång eftersom de var för lite microgram i hans kropp.

Finns det chans att resultatet visar negativt?

Har vänner som sagt att snuten ibland slarvar bort proven, hur fan går ens det till?

EDIT första gången jag åkte dit så hade jag 0.0011 microgram i kroppen.
Senast redigerad av Sicari0 2022-07-23 kl. 00:22.
Citera
2022-07-23, 01:22
Medlem
Citat:
Första gången var det ringa narkotika och då var jag misstänkt för att sedan frikännas.

Nu är det narkotikarattfylla.

Som sagt är det ringa narkotikabrott dvs att du påvisat narkotika i blodet är det svårt att döma utan ett erkännande. Finns massa dumma förklaringar som funkar. Kan de inte bevisa att du med 100% uppsåt rökte eller åt denna narkotika under vetskapen att de var narkotika kan du inte bli dömd. När det gäller rattfylla är det ditt eget ansvar.

Men angående körkortet så vid det fall av att du blir dömd eller erkänner är det upp till Trafikverket att antingen lägga ner ärendet eller göra ett körkortsingripande. Förmodligen spärras det men inget är säkert. Vill också påminna om att drograttfylla kan bli upp till 2 år i fängelse beroende på mängden i ditt blod.
Citera
2022-07-23, 01:36
Medlem
Citat:
Som sagt är det ringa narkotikabrott dvs att du påvisat narkotika i blodet är det svårt att döma utan ett erkännande. Finns massa dumma förklaringar som funkar. Kan de inte bevisa att du med 100% uppsåt rökte eller åt denna narkotika under vetskapen att de var narkotika kan du inte bli dömd. När det gäller rattfylla är det ditt eget ansvar.

Men angående körkortet så vid det fall av att du blir dömd eller erkänner är det upp till Trafikverket att antingen lägga ner ärendet eller göra ett körkortsingripande. Förmodligen spärras det men inget är säkert. Vill också påminna om att drograttfylla kan bli upp till 2 år i fängelse beroende på mängden i ditt blod.

Fan då är det bara att ge upp, körkortet är gone..
Citera
2022-07-23, 01:54
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Fan då är det bara att ge upp, körkortet är gone..

Du får tillbaka det efter 12 månader från det datum det blev indraget.
Citera
2022-07-23, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw

Om han blir dömd
Citera
2022-07-23, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw

Får jag alltså körkortet tillbaka efter eller måste jag göra allt på nytt?
Citera
2022-07-23, 02:12
Medlem
Citat:
Om han blir dömd

80% av de jag pratat med säger att jag kommer bli dömd då 24 timmar är på tok för lite för att kroppen ska hinna rensa allt.

Det enda som tyder på att jag kan klara mig är att jag inte är en sån storrökare, tar småa bloss och jointen delas ju på massa folk när jag röker..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in