• 2
  • 3
2022-07-23, 10:53
Medlem
Kedoxs avatar
Saft har man gjort i barndomen. Hade ynnesten att ha både Vita, röda, svarta vinbär på gården.
Men tror jag sett det som saft, eventuellt mixat med annat bär samt gelé.

Bättre än äckelpäcklet Aronia.
Citera
2022-07-23, 11:09
Medlem
Svarta vinbär är ju definitionen av äckligt så personligen hade jag hellre använt röda.
Citera
2022-07-23, 22:33
Medlem
Bunnys avatar
Har testat att göra rödvinbärssylt, men det blev ingen höjdare, alldeles för mycket kärnor.
Citera
2022-07-26, 16:22
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Nu är "buske" väldigt relativt men tio liter på två buskar måste vara något av ett rekord. Vilken gödsel använder du?
Nej, det är inget rekord, finns dom som får det dubbla.
Gödslar gör jag inte, det ska man vara sparsam med då det ger mycket blad och mindre skörd.
Jag lägger gräsklipp runt buskarna som håller ogräs borta, och det blir ju också viss gödning.
Citera
2022-07-26, 16:24
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Det slog mig idag att jag nog aldrig sett kommersiell försäljning av saft och sylt gjort på rödvinbär. Jag har nog heller aldrig druckit saft gjort på detta bär trots att min ärade mor gladeligen saftade allsköns bär under min uppväxt. Vadan detta nu då?

Rödvinbär växer ju dessutom praktiskt taget överallt i landet och finns rikligt i vilt tillstånd i norra delarna av landet. Gelé har jag nog sprungit på någon gång i affären, men aldrig saft eller sylt. Har det med tillgång att göra? Är det en outforskad marknad? Finns inte efterfrågan, eller vad är det jag missar?
Jag brukar göra saft och gelé på röda vinbär.
Citera
2022-07-30, 18:56
Medlem
Jag älskar röda vinbär men tror att produceringen av sylt o saft är låg beror på dels att det krävs ganska mycket bär för att få någon mängd, dels för att det lätt blir lite för mycket av det goda - de är lite för sura för att bara häva i sig mer än några bär. Själv dricker jag egengjord saft på en blandning av hallon och röda vinbär för att göra den lite mindre sur men fortfarande fräsch, men som sagt blir det inte så mycket dricka
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in