Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-07-22, 18:15
  #1
Moderator
Humbugs avatar
Det slog mig idag att jag nog aldrig sett kommersiell försäljning av saft och sylt gjort på rödvinbär. Jag har nog heller aldrig druckit saft gjort på detta bär trots att min ärade mor gladeligen saftade allsköns bär under min uppväxt. Vadan detta nu då?

Rödvinbär växer ju dessutom praktiskt taget överallt i landet och finns rikligt i vilt tillstånd i norra delarna av landet. Gelé har jag nog sprungit på någon gång i affären, men aldrig saft eller sylt. Har det med tillgång att göra? Är det en outforskad marknad? Finns inte efterfrågan, eller vad är det jag missar?
__________________
Senast redigerad av Humbug 2022-07-22 kl. 18:18.
Citera
2022-07-22, 18:25
  #2
Medlem
Krokodilts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Det slog mig idag att jag nog aldrig sett kommersiell försäljning av saft och sylt gjort på rödvinbär. Jag har nog heller aldrig druckit saft gjort på detta bär trots att min ärade mor gladeligen saftade allsköns bär under min uppväxt. Vadan detta nu då?

Rödvinbär växer ju dessutom praktiskt taget överallt i landet och finns rikligt i vilt tillstånd i norra delarna av landet. Gelé har jag nog sprungit på någon gång i affären, men aldrig saft eller sylt. Har det med tillgång att göra? Är det en outforskad marknad? Finns inte efterfrågan, eller vad är det jag missar?
Har för mig att jag hört från en norsk kompis att de älskar röda vinbär. Gör saft och sånt av det. Varför vi inte gör det i sverige vet jag inte.
Citera
2022-07-22, 18:30
  #3
Medlem
Knastratts avatar
Rödvinbärsgele. En kalligabariskt god vadetnuheter till porterstek.

Vinbärssaft - helt dräglig törstsläckare.
Citera
2022-07-22, 18:35
  #4
Moderator
najass avatar
Ekologi, natur, djur och växter --> Matlagning och metoder
/Moderator
Citera
2022-07-22, 18:35
  #5
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Största orsaken är nog att mängden bär oftast blir betydligt mindre än svarta vinbär. I år var min skörd ovanligt bra , cirka 3 liter på tre buskar men troligen kommer mängden svarta att vara minst det dubbla på lika många buskar.

Sen så innehåller de röda vinbären mindre pektin än de svarta vilket betyder att man måste kompensera med tillsatt pektin eller gelatin.

Jag brukar använda röda vinbär mest till pajer och att garnera bakverk. Känns som "slös" att använda hela skörden till ett par flaskor saft och en burk gele. De svarta däremot saftar och gelear jag hela skörden.

I
Citera
2022-07-22, 18:41
  #6
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Största orsaken är nog att mängden bär oftast blir betydligt mindre än svarta vinbär. I år var min skörd ovanligt bra , cirka 3 liter på tre buskar men troligen kommer mängden svarta att vara minst det dubbla på lika många buskar.

Sen så innehåller de röda vinbären mindre pektin än de svarta vilket betyder att man måste kompensera med tillsatt pektin eller gelatin.

Jag brukar använda röda vinbär mest till pajer och att garnera bakverk. Känns som "slös" att använda hela skörden till ett par flaskor saft och en burk gele. De svarta däremot saftar och gelear jag hela skörden.

I

Det kan nog vara där skon klämmer, även om jag kan tycka att mängden från en enda buske borde vara bra nog, även för kommersiellt bruk.
Vet vi det ens finns någon kommersiell odling av nämnda bär?
Citera
2022-07-22, 18:42
  #7
Medlem
peergs avatar
Vi brukar frysa in klasarna hela. Snyggt att dekorera t.ex. tårtor med. Dom är ju rätt syrliga så dom är också jättegoda som fyllning i en paj med italiensk maräng.
Citera
2022-07-22, 18:44
  #8
Medlem
ke-nts avatar
Kombon röda vinbär och hallon är en utomordentligt god blandning att göra saft av… Går åt mycket hallon, nästan dubbelt så mycket som vinbären, men oj, oj, oj…
Citera
2022-07-22, 18:49
  #9
Medlem
Både gele, saft och sylt på röda vinbär är riktigt bra.
Citera
2022-07-22, 18:55
  #10
Avstängd
Slackoffs avatar
https://en.wikipedia.org/wiki/Bar-le-duc_jelly
Ukraina producerar ett rödvinbärsvin.
https://vinbanken.se/2022/03/09/alla...systembolaget/
Citera
2022-07-22, 19:46
  #11
Medlem
EineHerrenkatzes avatar
I Finland säljs vin av röda vinbär. Riktigt gott faktiskt. Borde finnas att få tag på i Sverige också.
Citera
2022-07-22, 19:52
  #12
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Det slog mig idag att jag nog aldrig sett kommersiell försäljning av saft och sylt gjort på rödvinbär. Jag har nog heller aldrig druckit saft gjort på detta bär trots att min ärade mor gladeligen saftade allsköns bär under min uppväxt. Vadan detta nu då?

Rödvinbär växer ju dessutom praktiskt taget överallt i landet och finns rikligt i vilt tillstånd i norra delarna av landet. Gelé har jag nog sprungit på någon gång i affären, men aldrig saft eller sylt. Har det med tillgång att göra? Är det en outforskad marknad? Finns inte efterfrågan, eller vad är det jag missar?

Jag tror att efterfrågan på den lite syrliga saften av röda vinbär är låg, idag ska det vara sötsliskig saft. Själv tycker jag den är en utmärkt törstsläckare. Har aldrig sett röda vinbär växa vilt, men vet att dom kan sprida sig genom fröna. Till gelé tycker jag att svarta vinbär gör sig bäst.


Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Största orsaken är nog att mängden bär oftast blir betydligt mindre än svarta vinbär. I år var min skörd ovanligt bra , cirka 3 liter på tre buskar men troligen kommer mängden svarta att vara minst det dubbla på lika många buskar.

Sen så innehåller de röda vinbären mindre pektin än de svarta vilket betyder att man måste kompensera med tillsatt pektin eller gelatin.

Jag brukar använda röda vinbär mest till pajer och att garnera bakverk. Känns som "slös" att använda hela skörden till ett par flaskor saft och en burk gele. De svarta däremot saftar och gelear jag hela skörden.

I

Hm... jag har under veckan plockat 10 liter röda på två buskar, men bara fått en liter svarta på fyra buskar.

Inte helt mogna röda vinbär innehåller mycket pektin, så pass att saften gelear sig i flaskorna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback