Åkte mycket blades när jag var yngre. Hade alltid jeans på mig när jag åkte, och i fickan alltid en snusdosa. Efter ett tag nöttes jeansen ut och det blev en vit ring i fickan jag haft dosan. Mamma såg denna när hon vättade mina byxor, men brydde sig inte särskilt. Hemma var det mest tjat om att jag inte skulle börja röka, vilket jag likt förbannat började med. Då blev det mer liv på päronen!
Smygrökte när jag var 11-12 år gammal och det tog hus i helvete när min far fick reda på det. Sen dess har jag inte hållt på med det utan snusar lite periodvis nu. Farsan har än ingen vetskap om att jag gör det men vad fan ska han säga, han började snusa när han var lika gammal som jag och är snart 60. Tror bara han kommer bli lite småsur kanske, om jag nu fortsätter.
Hmm började smygröka när jag va 12 typ, blev påkommen och fick ta en 30 minuter lång diskussion med päronen. Rökte sedan tills jag va 14 och bytte då ut ciggen mot snus. Snusat i typ 7 år nu.
Jag berättade för morsan att jag snusade när hon körde upp mig till tandläkaren för 7 år sedan (var 12 då). Hon blev väl först lite "Okej, varför snusar du?", och jag hade inget bra svar på det, men sen när jag var klar vid tandläkaren gick morsan till ICA och köpte en Grov portion dosa.
Inte blivit påkommen än, men å andra sidan röker jag bara sporadiskt. Brorsan hittade en askkopp hos mig en gång men jag lyckades övertala honom att det var något annat.
Farsan hittade ett paket ciggaretter på mitt rum, trots att jag egentligen snusade, och då blev det hus i helvete. Min mors intetolerans till tobak kan inte vara sund. Var tvungen att sträck röka upp hela paketet på balkongen inför familjen. Var väl 14 bast då.
Sedan gav jag fan i tobaken i typ 4 år innan jag började snusa igen, något som jag om möjligt aldrig kommer tala om för dem. Mest för att jag inte orkar se dem besvikna.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!