Hallå. Är det möjligtvis ngn som har erfarenheter av plomperingar av bergrum, utförda tidigt 90 tal? Tex hur "rejält" eller hur tjockt man oftast formade och gjöt betongen? Jag har lixom fått en one in a lifetime chans.. eller uppgift är väl mer korrekt. Att såga upp ett bergrum som ska ha innehållit skyddsrum, mobförråd och oljedepå, som just nu ingången håller på att grävas fram på. Då jag jobbar med just betongsågning så är det väl ingen större sak eg.. dock är det här mer ett litet på sidan om uppdrag, dvs firman jag jobbar åt är inte inblandad, och jag kan därmed inte använda deras utrustning.. har dock en äldre såg hemma ståendes , men den är inget man ger sig på halvmetertjocka väggar med hellst , tar väl max 30 cm med klingan som finns att tillgå nu, och då får man nöta på ett tag.. så min fundering är således om ngn har erfarenhet hur standarden var för typ 25-30 år sen.. om det bara gjordes en lite snabb formning och gjutning, relativt klent, och sen täcktes över, eller om det lär vara som dagens riktlinjer, typ grov armering och ca 50cm tjockt. Hade tänkt fått påbörja i slutet på nästa vecka då det bör ha blivit färdiggrävt, och vill ogärna stöta på jobbiga överaskningar när man väl börjat.. och vill inte heller beställa en större klinga som kostar x antal tusen om jag inte behöver😵 även om det skulle vara lite värt det bara för att få vara först in efter så många år😎 vet inte om tillvägagångssätten kan skilja beroende på vart i landet, men detta ligger relativt nära vattnet, i höga kusten området.. hoppas på positiva svar😋