• 1
  • 2
2022-07-22, 07:05
Medlem
Hallå. Är det möjligtvis ngn som har erfarenheter av plomperingar av bergrum, utförda tidigt 90 tal? Tex hur "rejält" eller hur tjockt man oftast formade och gjöt betongen? Jag har lixom fått en one in a lifetime chans.. eller uppgift är väl mer korrekt. Att såga upp ett bergrum som ska ha innehållit skyddsrum, mobförråd och oljedepå, som just nu ingången håller på att grävas fram på. Då jag jobbar med just betongsågning så är det väl ingen större sak eg.. dock är det här mer ett litet på sidan om uppdrag, dvs firman jag jobbar åt är inte inblandad, och jag kan därmed inte använda deras utrustning.. har dock en äldre såg hemma ståendes , men den är inget man ger sig på halvmetertjocka väggar med hellst , tar väl max 30 cm med klingan som finns att tillgå nu, och då får man nöta på ett tag.. så min fundering är således om ngn har erfarenhet hur standarden var för typ 25-30 år sen.. om det bara gjordes en lite snabb formning och gjutning, relativt klent, och sen täcktes över, eller om det lär vara som dagens riktlinjer, typ grov armering och ca 50cm tjockt. Hade tänkt fått påbörja i slutet på nästa vecka då det bör ha blivit färdiggrävt, och vill ogärna stöta på jobbiga överaskningar när man väl börjat.. och vill inte heller beställa en större klinga som kostar x antal tusen om jag inte behöver😵 även om det skulle vara lite värt det bara för att få vara först in efter så många år😎 vet inte om tillvägagångssätten kan skilja beroende på vart i landet, men detta ligger relativt nära vattnet, i höga kusten området.. hoppas på positiva svar😋
Citera
2022-07-22, 12:29
Medlem
Buzludzhas avatar
Kul grej! Jag har sett lite olika tjocklekar. En del har varit uppknackade med slägga eller dylikt sedan kapat armeringsjärn. Det största problemet är nog om Oljeberget hade stötvågsportar som stängts innan plomberingen. Har sett på ett ställe utanför Falun hur någon tagit sig förbi plomberingen men sedan gett upp på stötsvågsdörren.
Citera
2022-07-23, 13:09
Medlem
Ok.. ja man hoppas såklart på att det ska vara "fuskat" så det är typ 10cm tjockt bara. Rent teoretiskt skulle jag kunna såga närmare en meter tjockt med, men det gynnar inte tidsåtgången precis, skulle nog ta ett antal dagar med skiten jag har att tillgå😅 ev dörrar på insidan har jag inte ens reflekterat över, men det är klart det bör vara ngt sånt. Sen hur nära plomberingen dom är lär juh påverka hur mycket jobb det blir. Är dom tex olåsta (eller simpelt lås), och går utåt, vilket känns mest logiskt, men nära betongen, då duger det antagligen inte att bara såga upp en vanlig "dörröppning" ca 100x210... utan då måste sågytan överstiga måttet på dörr/port på insidan.. jag tror det helt enkelt får bli så att man får göra ett mindre hål att kika in genom innan man bestämmer tillvägagångssätt. Man hoppas iaf att det är ett mellanrum mellan dörr/portar, så dom inte gjutit rakt imot..
Citera
2022-07-23, 14:25
Medlem
bokis29s avatar
Kanske läge och lägga ner, har du otur lär försvaret inventera sin anläggningar, vi leve i en ny tid som du förhoppningsvis konstaterat.
Citera
2022-07-23, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokis29
Kanske läge och lägga ner, har du otur lär försvaret inventera sin anläggningar, vi leve i en ny tid som du förhoppningsvis konstaterat.

Lägga ner? Alltså det är inget "bryta sig in" jobb.. det är markägaren och därmed ägare till bergrummet som har beställt jobbet.. så jag är då inte orolig för att polisen ska komma😎 allt är grönt på den biten. Men skulle det bli ngt så pekar jag givetvis på beställaren, jag kan väl inte veta vad han får och inte🤷‍♂️
Citera
2022-07-24, 09:01
Medlem
bokis29s avatar
Framgick inte att det var ett uppdrag från markägaren så kör på.
Citera
2022-07-24, 09:39
Medlem
Buzludzhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intercooler83
Lägga ner? Alltså det är inget "bryta sig in" jobb.. det är markägaren och därmed ägare till bergrummet som har beställt jobbet.. så jag är då inte orolig för att polisen ska komma😎 allt är grönt på den biten. Men skulle det bli ngt så pekar jag givetvis på beställaren, jag kan väl inte veta vad han får och inte🤷‍♂️

Var i landet ligger stället typ? Bara nyfiken.
Citera
2022-07-24, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buzludzha
Var i landet ligger stället typ? Bara nyfiken.

Nämde höga kusten. Dvs västernorrland. Vet inte om jag vill outa ännu närmare än så. 😅😎
Citera
2022-07-24, 19:57
Medlem
För några år sedan sålde FMV ut några bergrum på några tusentals m2 i höjd med Kramfors. Minns inte detaljerna exakt men kommer ihåg att det stod något i annonsen att flera av bergrummen hade ytterligare tusentals m2 plomberat och de var tydliga med att bygglov behövdes om dessa skulle öppnas. Finns ju ett oräkneligt antal bergrum i området och det låter som det bergrum du arbetar med är något annat men man får väl hoppas ägaren har koll på det där med bygglov vid borttagning av plombering, själv har jag ingen aning men minns ungefär vad som stod i annonsen.
Citera
2022-07-24, 22:04
Medlem
Buzludzhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intercooler83
Nämde höga kusten. Dvs västernorrland. Vet inte om jag vill outa ännu närmare än så. 😅😎

Det behöver du absolut inte, bara nyfiken som sagt!
Citera
2022-07-24, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buzludzha
Det behöver du absolut inte, bara nyfiken som sagt!

Jag lär väl fixa nå bilder när jag kommit in😎😌
Citera
2022-07-25, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burksatan
För några år sedan sålde FMV ut några bergrum på några tusentals m2 i höjd med Kramfors. Minns inte detaljerna exakt men kommer ihåg att det stod något i annonsen att flera av bergrummen hade ytterligare tusentals m2 plomberat och de var tydliga med att bygglov behövdes om dessa skulle öppnas. Finns ju ett oräkneligt antal bergrum i området och det låter som det bergrum du arbetar med är något annat men man får väl hoppas ägaren har koll på det där med bygglov vid borttagning av plombering, själv har jag ingen aning men minns ungefär vad som stod i annonsen.

Såldes några bergrum bara ett stenkast lr 2 från detta ställe, för ett antal år sen. Och jag har länge trott att ngt av dom agerade förvaringsplats för dom dokument som togs från finland på 40 talet. Operation "stella polaris" som det hette... men nu när jag vet vart detta bergrum som ska öppnas upp ligger, så är jag mer övertygad om att drt är just det bergrummet som nämns i dokumentären. Platsen är mer logisk än dom andra som jag först trodde på... så lite fränt känns det endå😋
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in