2022-07-23, 23:10
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Låter som bankerna fortfarande fungerar som de ska! Törs man fråga vilket land du bor i?

Får man verkligen göra ¨

Bosatt i Thailand och än så länge fungerar bankerna. Men allt här nere har blivit krångligare med åren men än så länge är det mer frihet när det gäller just vad man gör med sina egna pengar och när man kommer in till banken blirman alltid behandlad som en kund och ingen kriminell som i Sverige.

Sist jag var hemma skulle jag ta ut pengar på ett lokalt bankkontor och damen svarade mig de hade tyvärr inga kontanter. Jag frågade "men det här är väl ändå en bank"? och hon svarade de hade inte haft kontanthantering på länge.
Citera
2022-07-25, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BOBSAGET
Skandia skickade hem ett långt kontoutdrag med gulmarkerade rader. De vill ha beskrivningar vad de är för nåt.

Vad ska jag svara? Det är ju överföringar till Revolut (för att sen studsa till Coinbase och FTX), men det ska väl Skandia skita i, överföring till en annan bank liksom?

Det är också några direktköp från Coinbase, som gjordes innan de automatisk stoppade kända kryptohandelsplatser. De kan jag förstå om de hakat upp sig på.

Vad händer om de inte är nöjda med mina svar?

Banken har olika policy i olika tider, det är mest beroende på hur Finansinspektionen ser på sakerna, då alla bank är under tillsyn av FI. FI och Nordea har slagit och sedan flyttade Nordea till Finland, så det är också mycket politik
Citera
2022-07-25, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Haha vilket värdelöst svar. Hört talas om penningtvättslagen?
Ditt svar är värdelöst. Med din logik om "penningtvättslagen" så finns det ingen rimlig gräns för hur långt banken kan gå för att undersöka varje jävla transaktion. Varför är Revolut mer suspekt bank än SEB eller någon annan bank inom EU?
Citera
2022-07-25, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Krypto är för mig inte ett alternativ då det finns för stora risker. Risken att du blir hackad om du har dom på din egen dator. Risk att bitcoin Exchange går under jorden. Risken finns också att en valuta blir spärrad. Har några tusen i en valuta på coinbase som jag inte kan sälja eller överföra då den är spärrad för handel.

Kort sagt krångligt, dyrt och osäkert.
Ha inte dom på en exchange eller på din dator då, vad är problemet? Ser du inte lösningarna är det du som är problemet, inte kryptovalutor.
Citera
2022-07-25, 14:16
Medlem
BlackFuriousRavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BOBSAGET
Skandia skickade hem ett långt kontoutdrag med gulmarkerade rader. De vill ha beskrivningar vad de är för nåt.

Vad ska jag svara? Det är ju överföringar till Revolut (för att sen studsa till Coinbase och FTX), men det ska väl Skandia skita i, överföring till en annan bank liksom?

Det är också några direktköp från Coinbase, som gjordes innan de automatisk stoppade kända kryptohandelsplatser. De kan jag förstå om de hakat upp sig på.

Vad händer om de inte är nöjda med mina svar?

Tack för ditt inlägg!

Jag är glad över att se fler och fler tecken på att bankerna börjar ta penningtvätt på allvar.
Citera
2022-07-25, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Ditt svar är värdelöst. Med din logik om "penningtvättslagen" så finns det ingen rimlig gräns för hur långt banken kan gå för att undersöka varje jävla transaktion. Varför är Revolut mer suspekt bank än SEB eller någon annan bank inom EU?

Jag vet inte om du har problem med läsförståelse eller om du är korkad men jag citerar inlägget jag svarade på nedan. Är lagar om penningtvätt kommunism enligt dig alltså?

"Sjukt att folk blivit så cuckade av bankerna nu att de "kan förstå att de hakar upp sig på" en överföring.. Det är dina pengar, du ska kunna göra precis vad du vill med dem , men i sann kommunism anda så ska man nog vara glad att få tillgång till sina egna pengar via dessa slavdrivande insitutioner."
Citera
2022-07-25, 14:23
Medlem
Citat:
Jag vet inte om du har problem med läsförståelse eller om du är korkad men jag citerar inlägget jag svarade på nedan. Är lagar om penningtvätt kommunism enligt dig alltså?

"Sjukt att folk blivit så cuckade av bankerna nu att de "kan förstå att de hakar upp sig på" en överföring.. Det är dina pengar, du ska kunna göra precis vad du vill med dem , men i sann kommunism anda så ska man nog vara glad att få tillgång till sina egna pengar via dessa slavdrivande insitutioner."
Du är korkad om du inte fattar att lagarna utnyttjas av bankerna för att ha en anledning till att invända mot kunden. Det går att ha invändningar på varje jävla transaktion om banken känner för det. Ska man behöva redovisa varje gång man skickar pengar till en annan bank i sitt egna namn menar du inom EU? Samtidigt tvättar bankerna själva miljarder medvetet, men du fortsätter tro på att bankerna vill göra allt rätt "enligt lagen".

"Tyvärr har svenska banker satt i system att strunta i de skyldigheter de har enligt lag och stänger ofta ner konton utan att det finns några godtagbara skäl. De använder penningtvättslagens krav på kundkännedom som ett svepskäl för att säga upp kunder som de vill bli av med av helt andra anledningar."
https://telgenytt.se/2022/02/23/hon-...tt-de-gor-fel/
Citera
2022-07-25, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Du är korkad om du inte fattar att lagarna utnyttjas av bankerna för att ha en anledning till att invända mot kunden. Det går att ha invändningar på varje jävla transaktion om banken känner för det. Ska man behöva redovisa varje gång man skickar pengar till en annan bank i sitt egna namn menar du inom EU? Samtidigt tvättar bankerna själva miljarder medvetet, men du fortsätter tro på att bankerna vill göra allt rätt "enligt lagen".

"Tyvärr har svenska banker satt i system att strunta i de skyldigheter de har enligt lag och stänger ofta ner konton utan att det finns några godtagbara skäl. De använder penningtvättslagens krav på kundkännedom som ett svepskäl för att säga upp kunder som de vill bli av med av helt andra anledningar."
https://telgenytt.se/2022/02/23/hon-...tt-de-gor-fel/
Jag förstår nu att du inte har en aning om hur banker fungerar utan du har fått för dig att bankerna försöker lura dig. Det finns då inget jag kan skriva här som kan få dig att tro något annat.
Citera
2022-07-25, 14:31
Medlem
Citat:
Jag förstår nu att du inte har en aning om hur banker fungerar utan du har fått för dig att bankerna försöker lura dig. Det finns då inget jag kan skriva här som kan få dig att tro något annat.
Det finns inget du kan skriva för du har inget att säga. Jag länkade dessutom till en sida där en advokat hävdar samma sak. Men du är säkert utbildad jurist och jobbat i 30 år. Banker bryr sig alltid om sina kunder i första hand och bryter aldrig mot lagar.
Citera
2022-08-03, 08:23
Medlem
ilikeroidss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busibrallan
Bankerna har krav på sig från finansinspektionen..inget dom gör för skojs skull
Ja men dom har knappast krav på sig från finansinspektionen att inte hantera kontanter eller hur?
Att folk fortfarande tror banken är din vän idag förekommer nog bara i Sverige.

Jag swishade 500kr till min yngre bror som behövde pengar tills lönen inkom för cirka 2½ år sedan då kontaktade banken mig och ställde cirka 4 frågor kring den överföringen/swish och sa sedan vi återkommer med besked eller om vi har fler frågor. Trodde först det var en dröm LOL
Citera
2022-08-03, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilikeroids
Ja men dom har knappast krav på sig från finansinspektionen att inte hantera kontanter eller hur?
Att folk fortfarande tror banken är din vän idag förekommer nog bara i Sverige.

Jag swishade 500kr till min yngre bror som behövde pengar tills lönen inkom för cirka 2½ år sedan då kontaktade banken mig och ställde cirka 4 frågor kring den överföringen/swish och sa sedan vi återkommer med besked eller om vi har fler frågor. Trodde först det var en dröm LOL
Märkligt
Citera
2022-08-04, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Nu gäller ju lagstiftningen hela Europeiska Unionen. Känner mig väldigt säker på att bankerna inte ställer dessa frågor för nöjes skull eftersom det kostar banken pengar plus att de riskerar att förlora sina kunder. Helt enkelt så känner sig bankerna tvingade att följa internationell lagstiftning. Hur andra länder tillämpar samma regelverk har jag ingen uppfattning om.

Det här är en argumentation som svenskar kör med för att motivera för sig själva att de blir uselt behandlade av bankerna.

Men du bara lurar dig själv (och andra). Banker runt om i EU håller inte på så här som man gör i Sverige. Det är alltid samma sak, när EU säger något ska Sverige alltid vara Bror Duktig och bäst i klassen.

I andra länder ser man EU: s regler mer som ett förslag på hur man skulle kunna göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in