2022-07-21, 15:34
Avstängd
Hej

Så jag vill sälja mina polska fårskinnstofflor till hela världen genom Ebay. Fast just nu så har jag endast lyckats få annonser med billigaste UPS fraktalternativet till följande länder: "France, Germany, United Kingdom, United States". Eftersom det kostar 372 kronor till San Francisco och Washington i USA så måste jag i princip ha ett pris där jag inkluderar 372 kronor frakt + försäljningspriset på tofflorna.
Problemet är att UPS billigaste frakt till länder i Europa är t.ex. 164 kr till Oslo och 190 kr till Berlin. Så jag skulle helst sätta ett lägre pris till t.ex. Tyskland, hela 182 kr billigare (380,15 kr) än dagens 562,15 kr.

Fast jag ser ingenstans på stora Ebay sidan när jag försöker fixa min annons att jag skulle kunna ändra priset på en annons till t.ex. 380,15 kr för köpare i Tyskland och 562,15 kr för köpare i USA.

Det går inte heller att sätta olika tillkommande fraktkostnader för olika länder.

Jag vet ju hur avancerade datorsystem det finns och det är omöjligt att de bara har missat att låta användare ställa in sådant här (olika fraktkostnader till olika länder för sälj-annonser).

Det känns som att Ebay är giriga engelsmän som låtsas bara erbjuda försäljning på Ebay fast egentligen blockerar de normal handel för svenskar och endast erbjudar förmånlig handel för engelsmän.

Oavsett varför så undrar jag om någon kan hjälpa mig att ställa in Ebay så att jag kan sälja tofflor till Berlin för 380,15 kr inklusive frakt istället för 562,15 kr?
Citera
2022-07-21, 17:32
Medlem
Awendelas avatar
Nu har jag inte använt Ebay som säljare, men de är från USA inte UK vilket brukar resultera i väldigt osmidiga IT system som är hopplöst gamla. Allt brukar baseras på amerikanska förhållanden och internationellt finns inte i deras åsikt typ ;p Jag har testat att sälja på Wish och Amazon som också är amerikanska och de har lika hopplösa it-system som ser ut att vara byggda innan millennieskiftet. Det är också vanligt med amerikanska företag att man får betala extra för självklara saker som borde ingå (tex att man måste ha någon premiumtjänst för att kunna välja länder att sälja i förut alla+USA).

Men om jag skulle spekulera så har du reggat dig på ebay.com som är deras USA-sida så de antar att du kommer skicka från USA så de har bara stöd för det. Men det är möjligt att du reggat på ebay.co.uk då du pratar om engelsmän. UK är ju inte med i EU längre så de är en aningen dyrare att skicka till /från än tidigare då de räknas som tredjeland precis som USA när det gäller frakt.

Så försök att hitta någonstans där man kan ange avsändarland (country of origin) eller registrera dig i ett EU-land som har en lokal Ebaysida. Tyskland och Frankrike har om du kan språket (eller google translate).

I värsta fall får du prissätta efter dyraste plats att skicka till och välja fri frakt.
Citera
2022-07-22, 00:07
Avstängd
Tack för svaret. Verkar som att typ enda sättet att tjäna pengar på Ebay är att sälja dyrare saker till USA + andra länder så att fraktkostnaden blir mindre jämfört med varukostnaden.
Citera
2022-08-12, 05:17
Medlem
Leapchilds avatar
Gå till Sell > Create your listing > International shipping > klicka i Use a Rate Table > Create Rate Table

https://i2.paste.pics/eabb66035b1ca1...cc54dafa65.png

Lägg sedan in respektive priser för olika länder. Det lättaste sättet är att ha flera länder i samma shippingzon eftersom att flera länder i EU har samma fraktkostnad.

https://i2.paste.pics/af510a64b8a8b8...c095476b0e.png

Gå ner till Exclude shipping locations för att lägga till länder och platser som du inte vill skicka till pga av höga fraktkostnader.

https://i2.paste.pics/e3e1420246dd26...b86158a948.png

Notera att du aldrig kan välja bort landet som Ebay sidan är baserad på. Dvs om du säljer på Ebay.com så kan du aldrig välja bort USA. Du kan dock välja super dyr shipping på Domestic Shipping som då räknas som USA.
Citera
2022-10-23, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leapchild
Gå till Sell...

Om man vill köpa något då? Jag har lagt ett bud på en viss pryl på cirka 280 kr och fraktkostnaden från USA ligger på dryga 500 kr. Tack och lov har jag inte lagt högsta budet och tänker inte fortsätta heller.

Vad är det här för skit? Ebay är ju helt värdelöst för mig här i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in