2022-08-07, 13:25
Medlem
Bandituzs avatar
Om elpriset drar upp mot 10kr/kwh i vinter blir det nog till att elda varje dag för många hushåll. MP har bra planer för att minska CO2 utsläppen
Citera
2022-08-07, 13:28
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Traditionellt har det nog varit så att elbolagen skrämt till dyr bindning men nu har de nog faktiskt ingen aning.
Vi har inte haft det här scenariot innan och ingen kan med säkerhet spå vad som händer i vinter.

Klart affärsidén är att kunden ska binda till ett högre pris som inte uppnås på elbörsen.

Vi kommer nog också binda snorhögt över vintern och försöka elda med ved för att minska på kostnaden.

Nej självklart kan ingen veta hur kommande vinter kommer att bli.
Jag kommer fortsätta med rörligt då jag har väldigt låg förbrukning och kommer även jag elda i vinter just för att gynna elbolagen så lite som möjligt. Vedboden är laddad med ved för kommande vinter.😁
Vintern som var så hade jag som högst 1600 kr i elräkning och med tanke på vad andra hade i elräkning så får jag vara jäkligt nöjd😀
Citera
2022-08-07, 13:31
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Om förra vintern blev en dyr historia så du räkna med att det blir värre under denna vinter då förutsättningarna är sämre nu.

Jag förstår inte hur folk vågar chansa. Det kan sluta riktigt illa.

Man måste våga chansa här i livet.
Sen beror det helt på vilken el förbrukning man har i sitt hus.
Jag hade som mest 1600 kr förra vintern i elräkning och det är lågt med tanke på vad andra hade.
Har alltid kört rörligt och kommer så även att göra i fortsättningen, bor i elområde 3.
Citera
2022-08-07, 14:00
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Man måste våga chansa här i livet.
Sen beror det helt på vilken el förbrukning man har i sitt hus.
Jag hade som mest 1600 kr förra vintern i elräkning och det är lågt med tanke på vad andra hade.
Har alltid kört rörligt och kommer så även att göra i fortsättningen, bor i elområde 3.

Jo men absolut är det ju en fråga om hur stor del av hushållets budget som går till el. 1600 per månad är ju väldigt lite i område 3. Hur lyckas du med det?

Vi hade räkningar på strax under 10.000 tre månader, det är hiskeligt mycket pengar.
Citera
2022-08-07, 14:05
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Jo men absolut är det ju en fråga om hur stor del av hushållets budget som går till el. 1600 per månad är ju väldigt lite i område 3. Hur lyckas du med det?

Vi hade räkningar på strax under 10.000 tre månader, det är hiskeligt mycket pengar.

1600 kr var för December månad och var den dyraste på hela vintern, dom andra elräkningarna var lägre.
Jag eldar så mycket jag kan just för att jag inte vill gynna elbolaget och jag lyckades ganska bra med tanke på vad du och andra hade i elräkning.
Vedboden är laddad för kommande vintern😁
Citera
2022-08-07, 14:09
Medlem
Jag skulle inte bli förvånad om olovlig avverkning ökar i vinter för att folk ska kunna ha råd att elda något.
Citera
2022-08-07, 14:13
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
1600 kr var för December månad och var den dyraste på hela vintern, dom andra elräkningarna var lägre.
Jag eldar så mycket jag kan just för att jag inte vill gynna elbolaget och jag lyckades ganska bra med tanke på vad du och andra hade i elräkning.
Vedboden är laddad för kommande vintern😁

Ja vi eldar också mycket, och har fyllt extra för kommande vintern. Skall även byta till en mer effektiv kamin. Men du kanske har panna? Hur mycket ved går du igenom på en vinter?

Här är mitten av huset uppvärmt med kamin, och resten endera med vattenburen eller direktverkande el. Vi lyckas elda så att den direktverkande elen i stort sett aldrig behövs, men den vattenburna golvvärmen i resten av huset tickar nog på rätt bra. Huset är gammalt, om och tillbyggt med varierande ambitions och kunskapsnivå av tidigare ägare, så det är vad det är. Skall sänka värmen i huset i vinter, och så korta ner duscharna, i övrigt är det nog inte mycket vi kan göra .
Citera
2022-08-07, 14:14
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Jag skulle inte bli förvånad om olovlig avverkning ökar i vinter för att folk ska kunna ha råd att elda något.

Till nästa vinter då, den måste ju torka.
Citera
2022-08-07, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Om förra vintern blev en dyr historia så du räkna med att det blir värre under denna vinter då förutsättningarna är sämre nu.

Jag förstår inte hur folk vågar chansa. Det kan sluta riktigt illa.

Förra året gick jag plus pga bundet elpris och elbidrag… då kan man ju undra vilka bidrag man faktiskt kan få denna vinter
Citera
2022-08-07, 15:15
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Ja vi eldar också mycket, och har fyllt extra för kommande vintern. Skall även byta till en mer effektiv kamin. Men du kanske har panna? Hur mycket ved går du igenom på en vinter?

Här är mitten av huset uppvärmt med kamin, och resten endera med vattenburen eller direktverkande el. Vi lyckas elda så att den direktverkande elen i stort sett aldrig behövs, men den vattenburna golvvärmen i resten av huset tickar nog på rätt bra. Huset är gammalt, om och tillbyggt med varierande ambitions och kunskapsnivå av tidigare ägare, så det är vad det är. Skall sänka värmen i huset i vinter, och så korta ner duscharna, i övrigt är det nog inte mycket vi kan göra .

Nej jag har kamin men skulle vilja byta till en effektiv täljstenskamin, sen har jag även luftvärmepump.

Använder ca 8-9 kubik stjälp mått varje vinter. Jag lever även ensam och du kanske har en stor familj som påverkar din förbrukning så du får även ha med det i bilden. Jag är bara glad så länge jag kan hålla nere förbrukningen med tanke på priset som råder idag och förmodligen kommer det bli ännu dyrare i vinter. Man får göra vad man kan för att hålla nere förbrukningen och jag har lyckats bra.
Citera
2022-08-07, 15:41
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Jag är har solceller och tycker också folk ska skaffa solceller, men det är viktigt att påpeka att mellan november och januari så ger solceller i Sverige i princip 0.

Du har rätt i princip. Solelsproduktionen varierar kraftigt under ett år. Har man tur att inte få ett tjockt lager med snö så blir det i alla fall en liten skvätt solel under vintern. Förra vintern i Uppland hade jag inte mycket med snö så det det blev några kWh från solen. Så här såg min solproduktion ut:

juli21 1400 kWh
aug21 1100
sep21 689
okt21 319,9
nov21 112,2
dec21 26,8
jan22 54,3
feb22 203,8
mar22. 889,5
apr22 1200
maj22 1500
jun22 1600
jul22 1400

Vänligen Näckrosen
Citera
2022-08-07, 16:07
Medlem
Energibrist? Inte så mycket.
Överföringsproblem? Inte det heller.

Om det hade varit elbrist i Sverige, så hade vi inte kunnat nettoexportera 150 000 MWh el. Genomsnittet över året ligger uppskattningsvis omkring 80 000 MWh per dygn.

Om det hade rådit brist på överföringskapacitet mellan olika elområden i Sverige, så hade vi inte kunnat överföra de volymer som överförs från elområde 3 och 4 till Norge, Finland, Danmark, Polen, Tyskland och Lettland.

Går det att överföra sådana volymer el från Nordnorge (NO3 och NO4 samt från norra Sverige SE1 och SE2 så att det förslår till att exporteras från södra Sverige till andra länder, så går det att överföra minst den mängden el så att det förslår att täcka elbehoven i södra Sverige.

Eftersom Sverige, Norge och även Frankrike (som inte finns med i den här uppställningen, men som exporterar till Nederländerna, Tyskland och Spanien) har stor överskottskapacitet, tillsammans med de möjligheter som Polen och Tyskland har för att täcka upp elbehov från kol- och oljeeldade kraftverk (miljöaspekterna av detta är en annan fråga), så föreligger det överhuvudtaget ingen brist på el vare sig nu eller prognostiserat över vintern (om det inte smäller till och blir en köldknäpp på omkring -30 grader i hela norra Europa samtidigt under flera dagar i sträck, vilket inte är sannolikt.

Brister på tillgång på el är en myt och brister i överföringskapacitet är en myt. Allt handlar om att dels kunna motivera ohemult höga elpriser och också för att kunna styra opinionen så att skattebetalarna ska vara villiga att ta några miljardnotor för att nyinvestera i kärnkraftsanläggningar vilka sedermera ska drivas av privatekonomiska intressen som skördar alla vinster.

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Power-system-data/Exchange1/SE/Hourly2/?view=table
Senast redigerad av Stefanito 2022-08-07 kl. 16:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in