Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-03, 01:10
  #973
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Det kommer braka snart. USA provocerar/står upp för sig själva. Kina svarar med militärövning. Ryssland ser usa som aktiv part i Ukraina. Snaran dras åt. NATO mot resten.
Jävligt sant. Det börjar torna upp sig ordentligt...
Citat:
Ursprungligen postat av kommenurjorden
Ja, det är en tidsfråga innan det brakar loss på riktigt. Det absolut sista Sverige bör göra är att gå med i NATO i detta läge. Det är som att skriva på ett kontrakt som garanterar att vi blir kärnbombade när storkriget väl bryter ut.
Jävligt sant även det. Hoppas för fan att kriget kommer i år och inte nästa.

(Sverige betraktas dock redan i praktiken som affilierat med Nato. Tyvärr. )
Citera
2022-08-03, 01:12
  #974
Medlem
Sqrbankens avatar
Naturligtvis medveten om att det i sak knappast är något herrejösses som skett - tanten Pelosi landade i Taipei - men sett till det vis som kommunisterna själva slog på sådana makalösa trummor inför besöket har responsen hittills varit tämligen blek. Komiskt blek.

Läst några blänkare om att britterna ämnar att resa till Taiwan de också. Detta entourage hotar regimen tydligen med att skjuta ner också. "If you say so". Nej, hoppas fler demokratiska ländes ledare följer efter i en strid ström. Komunistpartier som upprättar koncentrationsläger år 2022 och wokar hundrar levande förtjänar noll respekt och ingenting annat.
Citera
2022-08-03, 01:21
  #975
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Besöket kommer att få konsekvenser, det är helt klart.

Prezz Xi har tänkt tillkännage sin kanditatur för en tredje period som prezz i Kina. Då måste man visa sig stark, speciellt i Taiwan frågan vs. USA. I Asien är det ju viktigt att inte tappa ansiktet, det gör Xi nu. Han framstår som svag om inte detta får konsekvenser.

Ett krig.., nej det tror jag inte på nu. Dock jag är rädd för är om Kina börjar stöda Ryssarna (man har stått utanför tills nu). Det får två konsekvenser : 1) : Det förlänger kriget. 2) : Putin sitter säkrare i.o.m att han får stöd ifrån Kina.
Alla diktaturer måste visa sig starka eftersom de lever på fruktan.

Stödet från Kina är redan idag stort, det märks bara inte öppet.
Bara min egna spekulation här, men jag tror att ryssarna genom sin östra landsgräns i hemlighet fraktar över sanktionerade basvaror till kineserna som de får köpa till ett mycket rabatterat pris, och så paketerar kineserna om varorna med kinesiska emballage som de efteråt säljer vidare till andra länder till marknadspris.
På så vis undgår Ryssland sanktionerna och kan överleva ekonomiskt, samtidigt som även kineserna tjänar på det.
https://www.reuters.com/markets/euro...er-2022-03-01/

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Kina kan sätta många käppar i hjulet, hoppas att Pelosi/Biden tyckte det var värt det. För "ting" kommer att ske.
Att ting kommer ske, absolut.
Men tänk dig detta: vad om USA redan känner till att Kina planerar något gällande Taiwan inom en snar framtid?
På detta vis är då Pelosis besök snarare ett försök att få kineserna på andra tankar, eftersom de nu ser att USA har så pass goda relationer med Taiwan.
__________________
Senast redigerad av kato85 2022-08-03 kl. 01:35.
Citera
2022-08-03, 01:36
  #976
Medlem
Mikaelias avatar
Kina och jing pung tvångsrakad har inte gjort någon vedergällning än?
Patetiskt. Säger precis allt om det kommunistiska skit landet. Made in china...
Citera
2022-08-03, 02:08
  #977
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shickablaow.Waowai
https://edition.cnn.com/2022/07/20/c...hnk/index.html

https://www.washingtontimes.com/news...ncy-pelosi-vi/


Kommer Nancy Pelosi att besöka Taiwan trots hoten? Hon har redan skjutit upp besöket en gång.
Kommer Kina att våga attackera Taiwan och USA?

WW3 tycks långsiktigt vara oundvikligt med upptrappningar och provokationer hela tiden.
USA är svagare än någonsin med en dement president och dessutom är de upptagna med andra allvarliga problem, är det Kinas tillfälle att slå till snart?
Vem fan bryr sig om Pelosi?
Har inte Kina en drönare de kan skicka och plocka bort henne?
Hon är en jävla katastrof för demokratin och har ingenting på Kinas bakgård att göra. Speciellt inte pissa in något revir åt den fullkomligt demente Biden.
Citera
2022-08-03, 02:10
  #978
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Vem fan bryr sig om Pelosi?
Har inte Kina en drönare de kan skicka och plocka bort henne?
Hon är en jävla katastrof för demokratin och har ingenting på Kinas bakgård att göra. Speciellt inte pissa in något revir åt den fullkomligt demente Biden.
Nej det har dom inte. Det skulle bli världskrig med och det hade kina förlorat därför gör dom inget dom vet att dom är chanslösa.
Citera
2022-08-03, 02:13
  #979
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Nej det har dom inte. Det skulle bli världskrig med och det hade kina förlorat därför gör dom inget dom vet att dom är chanslösa.
Jag tror inte du fattar riktigt hur många de är.
Eller vilka som är deras allierade. Du kanske borde läsa på lite innan du börjar en diskussion med mig om detta?
Ett världskrig mellan Kina, Ryssland och USA förlorar exakt varje människa i världen på.
INGEN vinner.
Citera
2022-08-03, 02:21
  #980
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Men chilla. IBM kan massproducera 2 nm. TSMC kan bygga enstaka 1 nm chip. Massproducera 3 nm nu i juli. Taiwan är på inget sätt ensamt ledande i forskningen endast i produktionen för det har varit billigt att lägga allt där.

Någon som ligger bakom är vi i EU däremot.

Nu är det inga 2 nm som används militärt, dessa är för känsliga helt enkelt.
Citera
2022-08-03, 02:21
  #981
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Jag tror inte du fattar riktigt hur många de är.
Eller vilka som är deras allierade. Du kanske borde läsa på lite innan du börjar en diskussion med mig om detta?
Ett världskrig mellan Kina, Ryssland och USA förlorar exakt varje människa i världen på.
INGEN vinner.

Kina skulle få möta usa japan Australien Taiwan philipinerna hela nato och en hel del länder till dom skulle inte ha en chans och det vet dom. Det skulle vara över på några veckor. Usa har många fler allierade är kina och Ryssland du borde kanske själv läsa på lite
Citera
2022-08-03, 02:28
  #982
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Kina skulle få möta usa japan Australien Taiwan philipinerna hela nato och en hel del länder till dom skulle inte ha en chans och det vet dom. Det skulle vara över på några veckor. Usa har många fler allierade är kina och Ryssland du borde kanske själv läsa på lite
Jag sa, "läs på, ditt klappmongo"!

Du behöver inte spekulera så in i helvete för dels är kineserna en och en halv miljard människor och du kanske tror att de är isolerade där ute till öster, men det är de inte. Troligen har de Nordkorea, Indien och Ryssland på sin sida, och då är de redan långt över 3 miljarder människor, mot futtiga 300 miljoner.

Det är då man börjar räkna kärnvapen, men du behöver inte räkna så länge, för när den första gruppen missiler är iväg, har du bara nån timme kvar i livet.

Varför? Motsidan svarar självklart med minst samma mängd.
Citera
2022-08-03, 02:31
  #983
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Bra video som visar att det finns olika åsikter i Taiwan.

https://youtu.be/Ho8qHWrGLqE

(Bra kanal f.ö. )

Intressant video, ska spara den kanalen.
Citera
2022-08-03, 02:49
  #984
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Jag sa, "läs på, ditt klappmongo"!

Du behöver inte spekulera så in i helvete för dels är kineserna en och en halv miljard människor och du kanske tror att de är isolerade där ute till öster, men det är de inte. Troligen har de Nordkorea, Indien och Ryssland på sin sida, och då är de redan långt över 3 miljarder människor, mot futtiga 300 miljoner.

Det är då man börjar räkna kärnvapen, men du behöver inte räkna så länge, för när den första gruppen missiler är iväg, har du bara nån timme kvar i livet.

Varför? Motsidan svarar självklart med minst samma mängd.
Jag tror att många på Flashback tror att allt är som på film och dataspel och har ingen susning om hur verkligheten ser ut. Det är därför dom tror att Ryssland och Kina förlorar mot USA i kärnvapenkrig när det egentligen inte får finns någon vinnare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback