Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-20, 12:57
  #1
Medlem
JymdKjams avatar
Carl-Jan Granqvist med flera håller som bäst på att utse 21 ”officiella” landskapsrätter vilka presenteras nästa år:

https://www.nwt.se/2022/07/20/varmla...varmlandskorv/

Citat:
Det är bäddat för falukorvsstrid när matkonnessör Carl Jan Granqvist ger sig ut för att utse ”landskapsrätter” för våra 21 län.
Granqvist, som företräder tre av de fyra organisationer som står bakom idén, ska duka fram en meny för varje län bestående av förrätt, varmrätt, efterrätt och tillhörande drycker.
– Vi skickade ut förslaget i januari och tror du inte att varenda landshövding har tackat ja? säger han till Nya Wermlands-Tidningen.

https://www.allas.se/mat-och-dryck/s...jektet/8563598

Citat:
Han är ledamot i Gastronomiska akademien, som är en av initiativtagarna till de nya landskapsrätterna. De övriga initiativtagarna är Måltidsakademien, Kungliga skogs- och lantbruksakademien och riksorganisationen Folkets hus och parker. Så här skriver man i pressmeddelandet om satsningen:

”Tillsammans med de 21 länen vill projektets fyra parter stimulera till kreativa nytolkningar av måltidstraditioner. På detta sätt kan nya generationers intresse väckas för landskapens betydelse, där unika råvaror är till glädje för svensk måltidskultur, landsbygdsutveckling och gastronomisk turism i Sverige”.

Det här med landskapsrätter har varit uppe förut:

https://www.aftonbladet.se/matdryck/...ap-se-alla-har

Citat:
– I Uppsala där jag bor har vi något som kallas upplandsbricka på grillkioskerna. Det är två korvar som serveras med både mos och pommes frites. Det är också något av en landskaprätt, säger Richard Tellström.

Vilka rätter tror ni utses för varje respektive landskap? Någon rätt kanske behöver lyftas fram ur glömskan?
__________________
Senast redigerad av JymdKjam 2022-07-20 kl. 13:00.
Citera
2022-07-20, 13:26
  #2
Medlem
elmhedens avatar
Just FALU-korv kan det knappast gnabbas så mycket om.

Kroppkakor däremot, där kan det bli strid.

Ska vi vara realistiska så är rimliga landskapsrätter tacos och kebabpizza med bea, och det gäller rikstäckande.
Citera
2022-07-20, 14:16
  #3
Medlem
Skall det vara länsvis indelning lär det bli bråk i västra götaland. Skaraborgarna har sen gammalt grynkorven. Svårt att se den kan accepteras hos bohuslänningarna.
Citera
2022-07-20, 15:23
  #4
Medlem
Huvudleds avatar
Frågat är väl om man bara kommer utse traditionella rätter som ingen knappt äter längre eller välja sånt som faktiskt äts ofta? Kollar man igenom listan i artikeln från Aftonkomposten känns många av rätterna inte speciella för ett visst landskap utan kan i varianter ätas lite varstans. Och nästan ingen av rätterna känns som vardagsmat.
Citera
2022-07-20, 19:15
  #5
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huvudled
Frågat är väl om man bara kommer utse traditionella rätter som ingen knappt äter längre eller välja sånt som faktiskt äts ofta? Kollar man igenom listan i artikeln från Aftonkomposten känns många av rätterna inte speciella för ett visst landskap utan kan i varianter ätas lite varstans. Och nästan ingen av rätterna känns som vardagsmat.

Tänkte detsamma, vi får se om Skåne stoltserar med svartsoppa eller falafel
Citera
2022-07-23, 02:02
  #6
Medlem
flaess avatar
Finns en lista över potentiella landskapsrätter från tidigare omröstningar på Wikipedia:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Landsk...tter_i_Sverige

Ett knivigt uppdrag för Carl-Jan Granqvist med flera. Inom somliga landskap/län kan det skilja något oerhört vad som anses vara typisk mat för regionen. Exempelvis Västra Götalands län känns spontant som ett gastronomiskt slagfält! Bohuslän som är präglat av vad havet kan erbjuda, Västergötland med sina bördiga slätter och Dalsland med sina djupa skogar.
Citera
2022-07-23, 10:47
  #7
Medlem
Sladdarens avatar
Det var väl på tiden. En delikatess trerättermiddag pr län / landskap som utses av dess uppfunna lokala rätter och grundare. Hoppas panelen väljer väl ibland utbudet kreationer och med grunden i traditionen men även med uppdateringen i nutiden.

Svårt att svara på vad som är godast och har samtidigt direktanknytning till länet men men en kantarellmacka med lite lagrad ost är ju en grym upplevelse isig
Citera
2022-07-23, 10:59
  #8
Medlem
Fettsugnings avatar
Ett lovvärt initiativ tycker jag.

Som någon var inne på kan kroppkakan bli knepig i alla dess olika former och benämningar och serveringsmodeller.

Södermanland tänker jag mig bör skippa fisken. Rådjur skulle passa bättre i någon form. Strömming kan kanske Uppland ha.

Lappland borde ju ha ren kan jag tycka.
Citera
2022-07-26, 13:58
  #9
Medlem
Krokodilts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Tänkte detsamma, vi får se om Skåne stoltserar med svartsoppa eller falafel
Även om jag som skåning diggar falafel hårt skulle jag helst se äggakagan som skånes landskapsrätt. Fy fan va gött det är med stekt fläsk, lingon och en pilsner till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback