• 2
  • 3
2022-07-20, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det räknas som en klass II moped och behöver varken registreras eller ha trafikförsäkring.
Skall den användas i trafik behövs trafikförsäkring.

Straffet är penning böter.

Källa på det tack.

Edit. Ok du redigerade ditt inlägg lite snabbt precis innan jag citerade.
Citera
2022-07-20, 17:50
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag har nyligen fått en äldre flakmoppe till skänks. Jag kommer nog inte använda den särskilt ofta, kanske 1-2 gånger per månad. Verkar lite onödigt att ha försäkring på den.

Vad kan konsekvenserna bli? Jag antar att det kan bli böter om polisen kommer på mig, men risken för det känns minimal. Det är en ”30-moppe” så den är inte registrerad.
TFF kommer att kräva dig på en avgift som är mycket större än förs.avgiften.
Det är bara att lösa en tf o se glad ut. Jiddrar du till det riktigt går det till inkasso o sedan ( fogden.
Citera
2022-07-20, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Källa på det tack.

Edit. Ok du redigerade ditt inlägg lite snabbt precis innan jag citerade.

Ja, jag kollade på gammal information men kom på att det har nog ändrats en hel del och dubbelkollade och fick ändra, det jag skrev först var helt fel
Citera
2022-07-20, 18:22
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Processen att tjafsa med försäkringsbolag kommer ta kål på dig innan du hunnit casha in en krona.
Var i en trafikolycka med en bil och fick bestående skador hade halvförsäkring så jag fick inget för bilen det visste jag ju men fick inte ett spänn för mina skador så en advokat höll på att driva detta i 3 år men fick ge upp till slut ett försäkringsbolag har alltid kryphål att slippa betala och i detta läget en oförsäkrad moped och man skadar sej kommer inte en krona betalas ut
Citera
2022-07-20, 19:11
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
TFF kommer att kräva dig på en avgift som är mycket större än förs.avgiften.
Det är bara att lösa en tf o se glad ut. Jiddrar du till det riktigt går det till inkasso o sedan ( fogden.

Hur ska TFF veta att jag äger en oförsäkrad moped? Den är ju inte registrerad någonstans.
Citera
2022-07-20, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ja, jag kollade på gammal information men kom på att det har nog ändrats en hel del och dubbelkollade och fick ändra, det jag skrev först var helt fel

Hur gammal info var det du hade? Min gamla "vanliga moppe" jag hade som tydligen är klass II idag var man ju tvungen att ha trafikförsäkring på för ca 30 år sen iaf.
Citera
2022-07-21, 08:16
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Fast har man ingen försäkring så får man ersättning från Trafikförsäkringsföreningen. Det har jag hört från en säker källa.

Citat:
Ursprungligen postat av cykelkuken
näru det är om du kör på någon ANNAN person och du är utan försäkring då får DEN personen ut ersättning från TFF

Jag undrar om cykelkukens svar verkligen stämmer. Åtminstone passagerare i/på ett oförsäkrat fordon får ersättning från TFF för personskador. Jag tror att även föraren/ägaren får ersättning, men jag hittar ingenting som styrker detta.
Citera
2022-07-22, 13:43
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Jag undrar om cykelkukens svar verkligen stämmer. Åtminstone passagerare i/på ett oförsäkrat fordon får ersättning från TFF för personskador. Jag tror att även föraren/ägaren får ersättning, men jag hittar ingenting som styrker detta.
Ja även passagerare och förare i det oförsäkare fordonet ersätts för personskada.
Citera
2022-07-26, 07:09
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
200 Basbelopp, wow.

Eller 20 är nog närmare sanningen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera