• 1
  • 2
2022-07-20, 09:42
Medlem
Sonny00s avatar
Jag har nyligen fått en äldre flakmoppe till skänks. Jag kommer nog inte använda den särskilt ofta, kanske 1-2 gånger per månad. Verkar lite onödigt att ha försäkring på den.

Vad kan konsekvenserna bli? Jag antar att det kan bli böter om polisen kommer på mig, men risken för det känns minimal. Det är en ”30-moppe” så den är inte registrerad.
Citera
2022-07-20, 09:46
Medlem
Kämpendahls avatar
Böter, självklart. Och så kan du få stå för fiolerna själv om du kör på någon eller något. Det finns kanske något försäkringsbolag som erbjuder någon form av veteranförsäkring på mopeder? De brukar inte vara så dyra jämfört med en vanlig moppeförsäkring.
Citera
2022-07-20, 09:47
Medlem
Böter ja, och eventuellt svindyrt om du krockar.
Citera
2022-07-20, 09:49
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag har nyligen fått en äldre flakmoppe till skänks. Jag kommer nog inte använda den särskilt ofta, kanske 1-2 gånger per månad. Verkar lite onödigt att ha försäkring på den.

Vad kan konsekvenserna bli? Jag antar att det kan bli böter om polisen kommer på mig, men risken för det känns minimal. Det är en ”30-moppe” så den är inte registrerad.

Om du kör på tok och skadar dig med invaliditet som följd så är det "väldigt" bra med försäkring som täcker upp dina utgifter samt ärr ja allt som kan komma till.
Citera
2022-07-20, 10:01
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Om du kör på tok och skadar dig med invaliditet som följd så är det "väldigt" bra med försäkring som täcker upp dina utgifter samt ärr ja allt som kan komma till.

Fast har man ingen försäkring så får man ersättning från Trafikförsäkringsföreningen. Det har jag hört från en säker källa.
Citera
2022-07-20, 10:02
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Böter ja, och eventuellt svindyrt om du krockar.

Ja, det tänkte jag inte på. Om jag kör på och skadar exempelvis en bil så får jag nog pynta det själv
Fast man kan ju snabbt dra därifrån om moppen är körbar…
Citera
2022-07-20, 10:04
Medlem
Citat:
Fast har man ingen försäkring så får man ersättning från Trafikförsäkringsföreningen. Det har jag hört från en säker källa.

näru det är om du kör på någon ANNAN person och du är utan försäkring då får DEN personen ut ersättning från TFF
Citera
2022-07-20, 10:05
Medlem
Citat:
Ja, det tänkte jag inte på. Om jag kör på och skadar exempelvis en bil så får jag nog pynta det själv
Fast man kan ju snabbt dra därifrån om moppen är körbar…
Visst och åka dit för smitning också.
Citera
2022-07-20, 10:07
Medlem
sommarlovs avatar
Kommer polisen testköra du den bara.
Grejerna på flaket råkar bara ligga där...
Citera
2022-07-20, 10:10
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Vad kostar försäkringen? Känns inte som det är så stor post så man måste låta bli?
Citera
2022-07-20, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cykelkuken
näru det är om du kör på någon ANNAN person och du är utan försäkring då får DEN personen ut ersättning från TFF
Och sedan kräver trafikförsäkringsföreningen dej på pengarna om du saknar försäkring. Jag vet en kille som skadade ett barn han fick betala något som heter livränta. Det blev någon tusenlapp i månanden så länge barnet levde för att kompensera för handikappet.
Citera
2022-07-20, 10:14
Medlem
Citat:

Vad bra, då behöver ju ingen ha någon försäkring alls, smidigt!

Nej, som redan nämnts, det gäller ersättning för den 500k bil du planterar flakmoppen i sidan på till ägaren av bilen, du får en avbetalningsplan på skadorna istället.

Men hur mycket kan den jävla moppen kosta då? 50 kr/månad kanske?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in