• 1
  • 2
2022-07-19, 22:38
Medlem
Hej Flashbacks psykologer, kan de bästa av er gräva fram vad fan denna person hade för kombo?

Stötte på en udda filur för ett par år sedan när jag arbetade som konsult.
Han var 54 år gammal och arbetade som programmerare bland annat.

Hans egenskaper:

*Duktig progammerare och datakännare

*Brist på empati, kunde inte se människors känslor alls.

*Brukade vara rätt snackig och normal på lunchen sedan extremt korthuggen och otrevlig när det gällde arbete. Nästan split personality, även om jag inte tror att det var det han hade.

*Brist på självuppfattning. Sprang på kontoret inomhus 50 år gammal. En rad otrevliga beteenden som det han åt till frukost, väsnades på olika otrevliga sätt

*Hade på gamla dagar blivit helt besatt av träning och tränade tydligen 6 dagar i veckan, aldrig tränat tidigare i livet tydligen.

Låter som klassisk asperger/autism eller hur?
MEN nedan följer avvikande märkliga egenskaper som jag inte sett tidigare hos autism/Asperger, därav tråden:

*Nästan hotfull ibland, EXTREMT intensiv. Stövlade fram till kollegor och sågade dom längs fotknölarna. Även total brist på förståelse för juniorerna på kontoret som nyligen anlänt och inte kunde så mycket.

*Gillade att måla ut kollegor på teams-möten, han var ju till åren så kanske han hade glömt, men han kunde säga saker som att "Person X gjorde inte detta" , trots att person X gjort det. Han var nogrann och relativt kunnig så har svårt att se att han verkligen hade glömt att detta gjorts. Nästan hängde ut kollegor inför projektledaren.

*Kunde komma med information i efterhand så att anställda var tvungna att göra om grejor. Han la inga känslor i det, så jag kan inte säga 100 % att han hade något sadistiskt i sig, men helvete vad han fick folk att göra om grejor.

Vi snackar alltså om någon slags ADHD-aspergers gubbe på steroider.
Vad fan kan detta vara för diagnos eller kombi-diagnos?
Citera
2022-07-19, 22:40
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Hej Flashbacks psykologer, kan de bästa av er gräva fram vad fan denna person hade för kombo?

Hans egenskaper:

*Brukade vara rätt snackig och normal på lunchen sedan extremt korthuggen och otrevlig när det gällde arbete. Nästan split personality, även om jag inte tror att det var det han hade.

*Brist på självuppfattning. Sprang på kontoret inomhus 50 år gammal. En rad otrevliga beteenden som det han åt till frukost, väsnades på olika otrevliga sätt

*Hade på gamla dagar blivit helt besatt av träning och tränade tydligen 6 dagar i veckan, aldrig tränat tidigare i livet tydligen.

MEN nedan följer avvikande märkliga egenskaper som jag inte sett tidigare hos autism/Asperger, därav tråden:

*Nästan hotfull ibland, EXTREMT intensiv. Stövlade fram till kollegor och sågade dom längs fotknölarna. Även total brist på förståelse för juniorerna på kontoret som nyligen anlänt och inte kunde så mycket.

*Gillade att måla ut kollegor på teams-möten, han var ju till åren så kanske han hade glömt, men han kunde säga saker som att "Person X gjorde inte detta" , trots att person X gjort det. Han var nogrann och relativt kunnig så har svårt att se att han verkligen hade glömt att detta gjorts. Nästan hängde ut kollegor inför projektledaren.

*Kunde komma med information i efterhand så att anställda var tvungna att göra om grejor. Han la inga känslor i det, så jag kan inte säga 100 % att han hade något sadistiskt i sig, men helvete vad han fick folk att göra om grejor.

Det fetade; solklar schizo.

Då du ger en ytterst subjektiv och "näsvis" bild av en person så kommer det inte gå att ge dig något bra svar. Eller ja - det du vill höra kommer ju du få höra.
Citera
2022-07-19, 22:43
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:

Hans egenskaper:

Utan att vara psykolog så gissar jag på asperger.
Citera
2022-07-19, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD

Då du ger en ytterst subjektiv och "näsvis" bild av en person så kommer det inte gå att ge dig något bra svar. Eller ja - det du vill höra kommer ju du få höra.

Tänkt i dom banorna också men jag kan inte så mycket om ämnet. Det finns väl olika typer av schizo?
Ja bilden är snäv. Det här med att han var helt annorlunda på lunchen/Fikan kontra jobb var egentligen inte så centralt i hans personlighet. Frågan är hur asperger är sammanvävt med schizo?

Kanske asperger + en släng schizo och det kanske finns ett namn med den kombon?
Citera
2022-07-19, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Utan att vara psykolog så gissar jag på asperger.

Asperger är ju med i leken men det känns ju bara som något mer är med där med tanke på det jag beskrev under det fetstilta.

Kan ju vara bra asperger också absolut. Men någon expert kanske kan hitta någon diagnos som stämmer exakt in på den här liraren
Citera
2022-07-19, 22:49
Medlem
Citat:

Vad skulle jag mer kunna tillägga, försökte så gott jag kunde
Citera
2022-07-19, 22:59
Medlem
kansascityshuffles avatar
”Nån slags empati-psykopat?”

Asperger rimmar bra.
Citera
2022-07-19, 23:08
Medlem
neuron-drones avatar
Asperger + ADHD, samt uppfostrad i en gammaldags kultur.
Citera
2022-07-19, 23:08
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Tänkt i dom banorna också men jag kan inte så mycket om ämnet. Det finns väl olika typer av schizo?
Ja bilden är snäv. Det här med att han var helt annorlunda på lunchen/Fikan kontra jobb var egentligen inte så centralt i hans personlighet. Frågan är hur asperger är sammanvävt med schizo?

Kanske asperger + en släng schizo och det kanske finns ett namn med den kombon?
Vad har du själv för diagnos? Såklart att du är inom "spektrat".
Citera
2022-07-19, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Asperger + ADHD, samt uppfostrad i en gammaldags kultur.

Låter extremt SPOT ON. På något sätt tog du orden från mig.
Asperger/Autism, definitivt. ADHD, känns som det. Uppfostrad i en gammal kultur: JA
gubben var verkligen från den gamla skolan.

Han var helt inrutad i arbetslivet. Han gapade på folk som inte tog fika att dom skulle ta fika.
Han var noga med att man inte fick gå på lunch förrän klockan 12

Till och med om man gick 11:57 så klagade honom.

Har du stött på någon liknande?
Kan du redogöra lite för hur du träffade huvudet på spiken såhär?
Samt finns det någon diagnos för både ADHD och asperger samt hur vanligt är det?

Sorry mycket frågor men vill höra mer
Citera
2022-07-19, 23:15
Medlem
Citat:

Detta jag reagerade på, eftersom när min far var inlagd för ett amputation ena benet på grund av diabetes, så frågade dom om vi hade i hans familj eller släkt som hade autism. Jag blev diagnostiserad sedan födelsen med autism och jag svarade ja. Då frågade han ha varit otacksam mot andra, när de kom en svart sjuksköterska in i rummen och min far bara sa: "Oj, där kom en n*ger".

Då berättade jag en historia där min far packade sin yxa och hotade en butiksägare till livet genom om dom inte fixade hans stationära (PC) att han skulle trasha butiken med en yxa.

Då svarade psykologen att han har Asperger's syndrom. De du skrev, var exat min far var innan han dog. Ena dagen var han charmig, de andra dagen kunde han vara oberäknelig. Jag var dem få i släkten som vågade gå emot han. Jag gissar att han HAR Asperger's syndrom.
Citera
2022-07-19, 23:15
Medlem
Citat:
Vad har du själv för diagnos? Såklart att du är inom "spektrat".

Sitt inte och trolla hela natten, du har väl möte med Försäkringskassan imorgon
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in