• 1
  • 2
2022-07-22, 11:00
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Som jag sa tidigare så tror inte jag att det entydigt beror på för lite RAM-minne i datorn etc. utan mer på att det inte finns tillräckligt med virtuellt minne tillgängligt för datorn.

Då brukar meddelanden om "för lite ledigt minne" visas!

Detta misstolkas av väldigt många som att det är RAM-minnet det handlar om.. (Och visst! Mer RAM ger ju mer virtuellt minne även om man inte ändrar inställningar för växlingsfilen.. Men att ändra inställningarna för växlingsfilen är gratis och går snabbare.. Allt som behövs är en omstart så fort ändringen utförts..

Och återigen: Visst! Det underlättar om man rensar i autostartslistan... Startade tjänster ligger ju vilande tills dessa anropas.. Så att inaktivera tjänster gör i praktiken väldigt lite...
Virtuellt minne var något man använde är fysiskt ram var dyrt. I dagsläget när ram är i stort sett gratis är det bättre att maxa det och stänga av virtuellt minne helt o hållet då det är superlångsamt jämfört med ram.
Citera
2022-07-22, 14:55
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Virtuellt minne var något man använde är fysiskt ram var dyrt. I dagsläget när ram är i stort sett gratis är det bättre att maxa det och stänga av virtuellt minne helt o hållet då det är superlångsamt jämfört med ram.

OJ! Du lever kvar i tidiga PC-Stenåldern.. det var nämligen då man inbillade sig att växlingsfilen är något negativt som tynger ned datorn, när dess funktion egentligen är raka motsatsen. (dess funktion är att FRIGÖRA RAM-minne som inaktiva processer annars hade "Låst" till ingen nytta, varvid brist på ram hade uppstått..)

Läs mer HÄR: Under rubriken: SANNINGEN OM WINDOWS VÄXLINGSFIL! samt t.ex. HÄR

Slutsats från artikeln i sista länken:
"In summary, the page file is an essential part of Windows. Even if it’s rarely used, it’s important to have it available for situations where programs are using an unusually large amount of memory. (Kommentar: Precis en sådan situation som jag tror TS råkat ut för!)

Having a page file won’t slow down your computer — but if your computer is using its page file a lot, you should probably get some more RAM."

PS! Då alla dina program och spel ändå alltid exekveras ifrån hårddisken, så borde väl dessa gå "superlångsamt" enligt din teori. Speciellt som dessa används flitigt varje gång du använder din dator, växlingsfilen används endast vid behov.. DS!
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2022-07-22 kl. 15:08.
Citera
2022-07-22, 16:30
Medlem
Dual boot, en originalverson av Windows, och en slipstreamad version där alla processer och annat tjaffs är avaktiverat
Citera
2022-07-22, 20:00
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
OJ! Du lever kvar i tidiga PC-Stenåldern.. det var nämligen då man inbillade sig att växlingsfilen är något negativt som tynger ned datorn, när dess funktion egentligen är raka motsatsen. (dess funktion är att FRIGÖRA RAM-minne som inaktiva processer annars hade "Låst" till ingen nytta, varvid brist på ram hade uppstått..)

Läs mer HÄR: Under rubriken: SANNINGEN OM WINDOWS VÄXLINGSFIL! samt t.ex. HÄR

Slutsats från artikeln i sista länken:
"In summary, the page file is an essential part of Windows. Even if it’s rarely used, it’s important to have it available for situations where programs are using an unusually large amount of memory. (Kommentar: Precis en sådan situation som jag tror TS råkat ut för!)

Having a page file won’t slow down your computer — but if your computer is using its page file a lot, you should probably get some more RAM."

PS! Då alla dina program och spel ändå alltid exekveras ifrån hårddisken, så borde väl dessa gå "superlångsamt" enligt din teori. Speciellt som dessa används flitigt varje gång du använder din dator, växlingsfilen används endast vid behov.. DS!
Sätter du i tillräckligt med minne så behövs inte växlingsfilen. Jämför gärna hastigheten på att swappa minne till växlingsfilen mot att använda ram direkt. Minne är så billigt idag att det är korkat att inte fylla maskinen till max oftast 128GB
Citera
2022-07-23, 08:13
Medlem
Rensta i autostart, stäng av autouppdateringar. Att köpa mer RAM är nog den lättaste lösningen.

Jag fick loss del minne efter att ha kört dessa program, speciellt ShutUp10. Men inte fel att köra AppBuster också kanske.

https://www.oo-software.com/en/shutup10

https://www.oo-software.com/en/ooappbuster

Båda är freeware. Rekommenderar att bara applicera rekommenderade inställningar på ShutUp10.
Citera
2022-07-23, 21:10
Moderator
Protons avatar
SKÄRPNING!

Tråden handlar om underhåll som man kan behöva göra i windows, inte om hårdvaruspec etc, de diskussionerna har vi ett dedikerat forum för (dvs inte windowsforumet).

Håll er nu till topic tack.

/Moderator
Citera
2022-07-28, 07:48
Moderator
Protons avatar
YTTERLIGARE OT RADERAT.

Lägg av nu, det finns ett dedikerat hårdvaruforum.

Håll er till ämnet nu istället för att fara iväg i hårdvarudiskussioner. Ytterligare sådana inlägg kommer det delas ut varningar för härefter.

/Moderator
Citera
2022-07-28, 10:37
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Jag har ett program som behöver köras som kommer kräva mycket ram och bara ligga och tugga. Därför skulle jag vilja starta Windows 10 med maximalt ledigt RAM eller frigöra så mycket som möjligt. När jag sedan startar om datorn ska allt vara som vanligt igen. Dvs alla extraresurser och autostart etc ska inte startas upp med Windows och vissa processer som är igång vet jag vad det är men många tillhör Windows som jag inte vet hur nödvändiga de är, ex behöver jag inte ha tjänster/processer igång för att kolla uppdaterar etc när programmet ligger och tuggar utan vill ha så mycket ledigt RAM som möjligt. Jag vill inte behöva gå igång tjänsterna i enhetshanteraren och manuellt stänga av massa (eftersom jag som sagt inte vet vad många är då de tillhör Windows).

Rizonesofts Memory Booster gör exakt det du frågar efter. Jobbar kontinuerligt med att frigöra minne som inte används, inte bara vid startup.

https://www.rizonesoft.com/downloads/memory-booster/

Freeware, och ett av de bästa utilityprogrammen for Windows. Jag har använt det i många år utan problem, även med Windows 10. Har dock inte hunnit testa det med Windows 11.
Senast redigerad av Regulus 2022-07-28 kl. 10:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in