• 1
  • 2
2022-07-19, 22:01
Medlem
Jag har ett program som behöver köras som kommer kräva mycket ram och bara ligga och tugga. Därför skulle jag vilja starta Windows 10 med maximalt ledigt RAM eller frigöra så mycket som möjligt. När jag sedan startar om datorn ska allt vara som vanligt igen. Dvs alla extraresurser och autostart etc ska inte startas upp med Windows och vissa processer som är igång vet jag vad det är men många tillhör Windows som jag inte vet hur nödvändiga de är, ex behöver jag inte ha tjänster/processer igång för att kolla uppdaterar etc när programmet ligger och tuggar utan vill ha så mycket ledigt RAM som möjligt. Jag vill inte behöva gå igång tjänsterna i enhetshanteraren och manuellt stänga av massa (eftersom jag som sagt inte vet vad många är då de tillhör Windows).
Senast redigerad av _x3m_ 2022-07-19 kl. 22:03.
Citera
2022-07-19, 22:08
Medlem
mikaelss avatar
Starta i felsäkert läge kanske?
Citera
2022-07-19, 23:32
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Jag har ett program som behöver köras som kommer kräva mycket ram och bara ligga och tugga. Därför skulle jag vilja starta Windows 10 med maximalt ledigt RAM eller frigöra så mycket som möjligt. När jag sedan startar om datorn ska allt vara som vanligt igen. Dvs alla extraresurser och autostart etc ska inte startas upp med Windows och vissa processer som är igång vet jag vad det är men många tillhör Windows som jag inte vet hur nödvändiga de är, ex behöver jag inte ha tjänster/processer igång för att kolla uppdaterar etc när programmet ligger och tuggar utan vill ha så mycket ledigt RAM som möjligt. Jag vill inte behöva gå igång tjänsterna i enhetshanteraren och manuellt stänga av massa (eftersom jag som sagt inte vet vad många är då de tillhör Windows).

Så här - https://www.makeuseof.com/tag/boot-w...-10-safe-mode/. Välj Safe Mode > Minimal = felsäkert läge > minimal.

Om det går, alla program klarar inte det.

Behövs mer RAM så kan du skapa det virtuellt.
Senast redigerad av 1FF 2022-07-19 kl. 23:35.
Citera
2022-07-20, 11:19
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

Det är Windows Memory Manager som ansvarar för att varje exekverad process får tillräckligt med minne, så det du vill uppnå kan Windows oftast redan fixa åt dig..

Är detta ett reellt problem eller något du själv hittat på att du behöver?

Det kanske räcker med att du t.ex. anger en större fast växlingsfil för att "sido-processerna" som ligger vilande får plats i växlingsfilen.. läs mer om växlingsfilen i artikeln: "SANNINGEN OM WINDOWS VÄXLINGSFIL!" här: https://www.winguider.se/tips-och-trix-for-windows.html
Citera
2022-07-20, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
[b]

Är detta ett reellt problem eller något du själv hittat på att du behöver?

Programmet säger att jag behöver frigöra mer RAM och det räcker inte med att stänga de programmen jag ser vid klockan.
Citera
2022-07-20, 18:13
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Programmet säger att jag behöver frigöra mer RAM och det räcker inte med att stänga de programmen jag ser vid klockan.

Ibland är sådana meddelandet felaktiga, har du kollat att det stämmer?
Citera
2022-07-21, 09:31
Medlem
kimdah2002s avatar
RAM är ju i stort sett gratis idag o windows 10 är 64-bit så sätt i så mycket datorn klarar. Typ 64 eller 128GB är väl nästan standard idag...
Citera
2022-07-21, 10:20
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
RAM är ju i stort sett gratis idag o windows 10 är 64-bit så sätt i så mycket datorn klarar. Typ 64 eller 128GB är väl nästan standard idag...

Skulle tro att många klarar sig på 16 GB, kanske rentav 8 GB om man mest mailar, ordbehandlar och surfar.
Citera
2022-07-21, 11:23
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Skulle tro att många klarar sig på 16 GB, kanske rentav 8 GB om man mest mailar, ordbehandlar och surfar.
Många men inte TS tydligen...
Citera
2022-07-22, 06:29
Medlem
Citat:

Nu tog du nog i lite..... 64/128 Gb ram hittar du mest i kraftigare workstations eller hos entusiaster.

16 Gb ram är väl nog det som är standard idag. Räcker mer än väl för de flesta användare.
Citera
2022-07-22, 08:51
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnknownStories
Nu tog du nog i lite..... 64/128 Gb ram hittar du mest i kraftigare workstations eller hos entusiaster.

16 Gb ram är väl nog det som är standard idag. Räcker mer än väl för de flesta användare.
TS verkar ju vara en poweruser och idag när minne är nästan gratis så finns inget som hindrar att man fyller upp maskinen till max. De flesta moderkort klarar 128GB så bara att stoppa i...
Citera
2022-07-22, 09:18
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Många men inte TS tydligen...

Som jag sa tidigare så tror inte jag att det entydigt beror på för lite RAM-minne i datorn etc. utan mer på att det inte finns tillräckligt med virtuellt minne tillgängligt för datorn.

Då brukar meddelanden om "för lite ledigt minne" visas!

Detta misstolkas av väldigt många som att det är RAM-minnet det handlar om.. (Och visst! Mer RAM ger ju mer virtuellt minne även om man inte ändrar inställningar för växlingsfilen.. Men att ändra inställningarna för växlingsfilen är gratis och går snabbare.. Allt som behövs är en omstart så fort ändringen utförts..

Och återigen: Visst! Det underlättar om man rensar i autostartslistan... Startade tjänster ligger ju vilande tills dessa anropas.. Så att inaktivera tjänster gör i praktiken väldigt lite...
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2022-07-22 kl. 09:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in