2022-07-20, 08:12
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donkallot
Jobbar inom branschen så förlängde mitt gamla fastpris avtal juli 2020 med ytterliggare 5år med start dec 2020 så sitter säkert på 36öre ex moms framtills årsskiftet 2025/2026

Har andelar i ett vindkraftverk, så 25 öre inklusive moms närmsta 15 åren.

LL
Citera
2022-07-20, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Har andelar i ett vindkraftverk, så 25 öre inklusive moms närmsta 15 åren.

LL
Har du då också räknat med kostnaden för att köpa andelen i kwh priset? Och hur gör ni när de inte blåser? Under dom tillfällena måste ni ju köpa in el till marknadspris som alla andra.
Citera
2022-07-20, 08:38
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Jag kollade just mitt kWh pris 63 öre. Jag har läst att vissa får betala upp till 7 kr per kWh. Stämmer det? Är det så illa?

Mitt är bundet 2 år till. Och då tyckte man ändå att det var högt. Vad landade er elräkning på i juni/juli? 400 kr för mig.

7 kr per KWh kan det ju vara för en timme eller två för den som har rörligt pris, men det rörliga priset åker ju verkligen jojo, ibland händer det att det är nere på 10 öre.

Betalade 184 öre för juni månad, rörligt pris EON.

Risken är väl att nästa vinter kommer att skapa ekonomiska haverier för vissa personer som inte kommer att kunna klara av sin elräkning. Fick ju stötta min gamla far ekonomiskt både för december och januari då hans pension inte räckte till, och den kommande vintern lär det nog bli ännu värre gissar jag.

Egentligen så är det ju helt sinnessjukt med dessa indelningar i prisområden där det kan skilja typ 1000 procent i pris mellan södra Sverige och norra Sverige. Tänk om man skulle ha det på andra områden också... 2 spänn för bensin i Norrland och 20 spänn för bensin i Skåne och så vidare...
Senast redigerad av ormbiten 2022-07-20 kl. 08:56.
Citera
2022-07-20, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
7 kr per KWh kan det ju vara för en timme eller två för den som har rörligt pris, men det rörliga priset åker ju verkligen jojo, ibland händer det att det är nere på 10 öre.

Betalade 184 öre för juni månad, rörligt pris EON.

Risken är väl att nästa vinter kommer att skapa ekonomiska haverier för vissa personer som inte kommer att kunna klara av sin elräkning. Fick ju stötta min gamla far ekonomiskt både för december och januari då hans pension inte räckte till, och den kommande vintern lär det nog bli ännu värre gissar jag.
Hej! Gick inte o pma dig, de finns alternativ för din far så de inte behöver bli lika illa i vinter. För du har helt rätt kommande vinter kommer bli bra mycket värre.
Citera
2022-07-20, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smarT.Trams
Bor du i södra Sverige och undrar varför du får betala ocker priser? Skyll på giriga staten och sossepriser https://www.nsk.se/debatt/skanes-elp...aten-55efbc6d/

Min gamla morsa fick en räkning på 9.500 kr för JULI månad, liten villa på landet. Det är för djävligt!

Kom igen, rösta bort dessa jävla sossar i valet!!!
i JULI?!?! vad i hela helvete! fan förjävligt.
Citera
2022-07-20, 09:13
Medlem
Bor i mindre hus med direktverkande eluppvärmning i område 3 Än är det låga elräkningar då staten några månader till står för min elförbrukning, bidraget avräknas ju på varje månadsfaktura och hittills blivit noll kronor . Nätavgiften kommer man däremot inte ifrån och den blev 350 kr för juni. 1,71 var det rörliga priset inkl allt.
Själv har jag nu lagt upp ett "elkonto" som jag fyller upp genom överföringar för att kunna använda i vinter om priset inte sjunker och jag går då över till fast igen. Är inte jätteorolig faktiskt.
Citera
2022-07-20, 09:18
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Har du då också räknat med kostnaden för att köpa andelen i kwh priset? Och hur gör ni när de inte blåser? Under dom tillfällena måste ni ju köpa in el till marknadspris som alla andra.
.

Kraftverket har en realistiskt beräknad årsproduktion, av den säljs två tredjedelar till ägarna, resten på spotmarknaden.

Genom avtal med ett vattenkrafrverk så jämnar dom ut produktionen åt oss, blåser det mycket kör dom mindre vattenkraft och omvänt.

Jag får elektriciteten oavsett väder till det fasta priset.

När kraftverket behöver bytas om 15 år, så är det avskrivet, och ett nytt byggs för de fonderade medlen.

Andelarna kan säljas när som helst, och jag får då pengarna tillbaka.

Jag skulle hellre ha andelar i ett kärnkraftverk, men det finns inga att köpa.

LL
Citera
2022-07-20, 09:23
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
190öre, fan det känns mycket, har aldrig brytt mig om att binda avtal eller liknande kanske man skulle göra

Problemet är att det är dyrt att binda nu.
Vi fick "erbjudande" om att binda för 370 öre/kwh. Vårt nuvarande avtal gick ut för någon månad sedan. Då kommer vi få betala ca 10k/månaden. Elområde 4.

Så hur gör man binda eller chansa?

Jag tror rörligt kommer sticka iväg men blir det verkligen så mkt i snitt?
Senast redigerad av Reverend.Camden 2022-07-20 kl. 09:36.
Citera
2022-07-20, 09:28
Medlem
Citat:
.

Kraftverket har en realistiskt beräknad årsproduktion, av den säljs två tredjedelar till ägarna, resten på spotmarknaden.

Genom avtal med ett vattenkrafrverk så jämnar dom ut produktionen åt oss, blåser det mycket kör dom mindre vattenkraft och omvänt.

Jag får elektriciteten oavsett väder till det fasta priset.

När kraftverket behöver bytas om 15 år, så är det avskrivet, och ett nytt byggs för de fonderade medlen.

Andelarna kan säljas när som helst, och jag får då pengarna tillbaka.

Jag skulle hellre ha andelar i ett kärnkraftverk, men det finns inga att köpa.

LL
Ok, låter som en sweet deal. Men den dagen man tar bort subventionerna för att bygga vindkraftverk så blir de en helt annan kalkyl. Men grattis till iaf 15år av bra pris.

De kanske kommer när SMR kickar igång på allvar efter 2030 när man ska va igång med testfasen i Estland.
Citera
2022-07-20, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smarT.Trams
Bor du i södra Sverige och undrar varför du får betala ocker priser? Skyll på giriga staten och sossepriser https://www.nsk.se/debatt/skanes-elp...aten-55efbc6d/

Min gamla morsa fick en räkning på 9.500 kr för JULI månad, liten villa på landet. Det är för djävligt!

Kom igen, rösta bort dessa jävla sossar i valet!!!
Nej det fick hon inte alls det.

Liten villa drar inte många kilowatt.
Citera
2022-07-20, 09:44
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ok, låter som en sweet deal. Men den dagen man tar bort subventionerna för att bygga vindkraftverk så blir de en helt annan kalkyl. Men grattis till iaf 15år av bra pris.

De kanske kommer när SMR kickar igång på allvar efter 2030 när man ska va igång med testfasen i Estland.

Första fem åren var 20 öre kilowatten ingen bra deal, körde man rörligt elpris så var det billigare, och andelarna var svårsålda, men sedan gick det som det gick och andelarna sålde slut.

LL
Citera
2022-07-20, 09:57
Medlem
Citat:
Första fem åren var 20 öre kilowatten ingen bra deal, körde man rörligt elpris så var det billigare, och andelarna var svårsålda, men sedan gick det som det gick och andelarna sålde slut.

LL
Fast de kan ju inte stämma, på årsbasis har ju de rörliga aldrig legat i snitt under 20öre/kwh. Kollar man på historisk data 10år tillbaka så är de billigaste året 2015 tex i SE3 med ett årsmedelvärde på 33.95 inkl moms
SE1 2020 25.77 inkl moms
SE2 2020 25.84 inkl moms
SE4 2015 35.07 inkl moms

9åriga snittet för SE3 landar tex på 58öre inkl moms 2012-2021

Så oavsett vart du håller till i landet så har ju 20öre ex moms vart en bra deal under alla år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in