• 7
  • 8
2022-07-20, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det är inte helt säkert. Jag gör nog av med lika mycket under varmaste delen av sommaren som mitt i vintern. Anledningen är att jag har en portabel AC som jag tycker mig behöva för att få ner värmen i lägenheten och den käkar enormt med ström. Tycker dock det är värt det för att få det svalt.

Med alla regler finns det undantag.
Du är ett undantag.

Jag kör AC hela sommaren på luftpumpen. Dygnet runt. Gör ändå inte av med lika mycket på sommaren. Knappt hälften.
Citera
2022-07-20, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Bara delvis sant. Finns många år när rörligt elpris varit lägst hela året om t.ex 2020 2019 2012-2016 osv:
https://www.7hkraft.se/att-kopa-el/h...liga-elpriser/

Min diskussion gäller icke-direkt-el-uppvärmda villor, som väl i princip har samma elförbrukning året om. En el-uppvärmd villa har säkert 90% av förbrukningen nov-feb, där hade jag nog valt fast pris.

Självklart går alla el-uppvärmda bostäder bort för mig, jag hade aldrig köpt dem inte ens år 2013.

Fast lyssnar man på folk så säger dom att man ALLTID tjänar på att köra rörligt. Oavsett.

Håller med om att 2020 var ett riktigt billigt år. Men 2019 var knappast ett billigt år. Då band jag dessutom för 31,80öre i maj.

Sen är dom där priserna spotpriset. Är inte det som ”du och jag” betalar.
Citera
2022-07-20, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaptenwhite
För dyrt, har hus med 9 rum, ångrar att jag inte köpte mindre hus.
Men för 10år sen var det annat.

Inte visste man att det skulle gå såhär illa för sverige då.

elen är dubbelt så dyr mot förra året.

Vad kostar en 5kw AC driva per timma idag i snitt i sverige ?
Vill ju ha det svalt.

Jag bor i lägenhet och har en portabel AC, har inte räknat på vad det kostar per timme att driva den, men den drar vansinnigt med ström. Ca upp till 2 kW. Har jag den igång och på samma säkring kör Mikrovågsugnen i samma rum så går säkringen.

Dyrt som fan ja att köra något som drar nästan 2kW, men det är det värt när det är som varmast på sommaren och man rinner bort när det är 26 grader inne.
Citera
2022-07-20, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Fast lyssnar man på folk så säger dom att man ALLTID tjänar på att köra rörligt. Oavsett.

Håller med om att 2020 var ett riktigt billigt år. Men 2019 var knappast ett billigt år. Då band jag dessutom för 31,80öre i maj.

Sen är dom där priserna spotpriset. Är inte det som ”du och jag” betalar.

Jo, det har varit så historiskt, men det har aldrig varit sådan elpriser och sådana svängningar i priset heller, så bara för att det varit så tidigare betyder inte att det är så de närmaste åren.
Citera
2022-07-20, 21:03
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
190öre, fan det känns mycket, har aldrig brytt mig om att binda avtal eller liknande kanske man skulle göra

Har du kollat priserna för att binda nu? Helt sjuka priser. Jag har också rörligt bor i el område 3 men tänker inte binda fast dom varnar för dyra priser kommande vinter. Som tur är har jag inte så mycket i elförbrukning fast jag bor hus så jag tar risken även denna vintern. Det får bli som det blir. Som högst förra vintern hade jag i December månad en elräkning på 1600 kr vilket inte är farligt med tanke på vilka räkningar vissa hade i vintras som var.
Citera
2022-07-20, 21:12
Medlem
Villa i SE3, betalar 80 öre/kWh inklusive moms i fastpris bundet till februari 2025.
Dyrt med tanke på att jag senast för 2 är sen band till 29 öre..
Förbrukar ca 16-17 000 kWh per år.
Citera
2022-07-24, 11:43
Medlem
MurderOnes avatar
Villa SE3, betalar 92 öre/kWh inkl. moms fast pris genom Kundkraft. Till detta ska sedan Vattenfalls räkning adderas vilken kommer i augusti. Priset är bundet till sista november i år. Kommer ej vara kvar hos Kundkraft när avtalet löpt ut. Med facit i hand borde avtalet med Kundkraft avslutats 2020 och istället skulle ett fast pris under 5 år tecknats för 42 öre eller så. Fan.
Huset värms med pellets oktober-april och elpatron för varmvatten övrig tid. Dock ser jag att min leverantör av pellets höjt priset med drygt 20% sedan december 2021.

Så även om jag inte drabbas lika hårt som många andra villaägare så har jag inga problem att hålla mig för skratt.
Senast redigerad av MurderOne 2022-07-24 kl. 11:46.
Citera
2022-07-24, 21:52
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
190öre, fan det känns mycket, har aldrig brytt mig om att binda avtal eller liknande kanske man skulle göra

Men har du gjort något val överhuvudtaget? Har du sagt att du ville ha rörligt? Annars får du automatiskt ett tillsvidare pris och det är betydligt högre om du inte har gjort ett aktivt val som t.ex att välja rörligt.
Citera
2022-07-24, 21:57
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Villa SE3, betalar 92 öre/kWh inkl. moms fast pris genom Kundkraft. Till detta ska sedan Vattenfalls räkning adderas vilken kommer i augusti. Priset är bundet till sista november i år. Kommer ej vara kvar hos Kundkraft när avtalet löpt ut. Med facit i hand borde avtalet med Kundkraft avslutats 2020 och istället skulle ett fast pris under 5 år tecknats för 42 öre eller så. Fan.
Huset värms med pellets oktober-april och elpatron för varmvatten övrig tid. Dock ser jag att min leverantör av pellets höjt priset med drygt 20% sedan december 2021.

Så även om jag inte drabbas lika hårt som många andra villaägare så har jag inga problem att hålla mig för skratt.

Det är alltid lätt att vara efterklok😄
Det här med elen var det ingen som kunde ana att priserna skulle sticka iväg. Själv sitter jag med rörligt elområde 3 men som tur är så har jag lite elförbrukning. Eldar vintertid och det har gjort att jag fått låga el räkningar. Hade som mest 1600 kr i elräkning vintern som var och den var för December månad.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in