Citat:
Ursprungligen postat av
mobeltass
Man tappade säkert bra effektiv personal när man införde renodlade utdelningskontor/sorteringterminaler.
Dessvärre är det inte det enda problemet att folk slutar, lägg till att nya inte kan anställas i samma utsträckning. De nya ägarna vill styra verksamheten mot en lägre basbemanning, där fler behovsanställda ska användas.
Det funkar bra på pappret, men har många gånger blivit en dålig ekvation.
PostNord har väl däremot gått mer och mer mot att bli mer renodlade utdelningskontor nuförtiden. Det sorteras bara upp a-post, tror jag, sen är man ute hela dagarna och delar post.
Det sliter väl mer på en i genomsnitt äldre personalstyrka än CityMail.
Den bristande utdelningskvaliteten finns rimligen både hos PostNord och CityMail.
Jo, det är kul på sommaren, men när snön kommer är det inte lika kul att vara ute 8h+ och slita.
För Citymail så fick man välja om man ville börja sortera heltid eller dela ut post heltid. Det var många som slutade när de såg att alla utdelningstjänster var fulla och det bara fanns sortering kvar. Har för mig att de som jobbat längst fick välja först och majoriteten valde utdelning över sortering.
När jag började på Citymail i början av 2000-talet så var Postnord bättre på kvalitet.
Ett par år efter jag började hade Citymail satsat på kvalitetsuppföljning och gick om Postnord i postkvalitet. Var nog i samband med att de gick ihop med danska posten som det började gå utför för Postnord. Sedan började de stora brevtappet med den ökade digitaliseringen och besparingskraven efterföljde det och Citymail sänkte sig till Postnords nivå igen på kvaliteten. Nu har jag inte jobbat på Citymail på några år men det känns som Postnord har kämpat hårt de senaste åren för att bli kungen på sämst kvalitet.