Citat:
Ursprungligen postat av
Ganjanist
Har mycket med posten att göra.
Nu sen drygt några veckor tillbaka upptäckte jag att jag inte får brev som jag ska och inte heller brev som jag skickat kommer fram i rätt tid.
Trodde detta var en engångsföreteelse men så har det nu pågått ett bra tag. Nu idag fick jag ett brev som blev skickat den 4/7-22. Alltså över två veckors försening för ett brev som på sin höjd ska ta tre dagar.
Så jag googlade om det och hittade på flertalet andra sidor och forum att jag tydligen inte är den enda. Var i kontakt med en vän som även har samma problem men inte märkt det, då han helt enkelt inte väntat på något men upptäcker nu att datumen är sena.
Hittade även mycket på olika nyhetssidor t.ex:
https://www.na.se/2022-07-19/postkaos-i-bergslagen-efter-omorganisering
https://www.vetlandaposten.se/2022-06-28/sjukdom-hos-postnord-ger-forseningar-ser-battre-ut-infor-nasta-vecka
Först och främst, vad är det som händer? Beror förseningarna på sjukdomar eller omorganisering?
Har aldrig varit med om ett sånt fullständigt haveri förr och jag har varit i postbranschen i flera flera år.
Nu när de dessutom från och med förra året endast levereras post varannan dag till postlådorna bör det väl om något gå fortare nu??
Mycket av det senaste årets problem har att göra med att posten inte längre sorteras ute på de lokala postkontoren utan sorteras på terminaler av folk som inte alltid är brevbärare.
De har deadlines att hålla varje morgon, en viss tid när lastbilarna ska vara lastade för distribution av lådor med post till de olika postkontoren där de riktiga brevbärarna tar lådorna för utdelning.
Har terminalpersonalen inte hunnit sortera klart all post till deadline skickas det de hunnit iväg och allt annat läggs på hög till en annan dag. Lite sjukfrånvaro bland terminalpersonalen så kan du lätt räkna ut att inte all post distribueras den dag det är tänkt.
Hört det här från en brevbärare och de är lagom glada att möta kunderna och få skäll för att veckotidningar delas ut en, två veckor för sent. Tyvärr inget som brevbärarna kan styra över.
Vad jag förstår är det en lång rad dåliga beslut av ledningen för PostNord för att effektivisera och spara pengar som är orsaken till nuvarande kaos.