2022-07-19, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganjanist
Varför har det inte varit så här föregående somrar?

Svårt att ge ett specifikt svar på det men Postnord har tvingats göra nedskärningar under andra kvartalet. Slingorna/distrikten har fått så kallat "pålägg/tillägg" så folk inte hinner klart slingorna. Sedan är det sommarvikarier därtill som är ovana så det blir en perfekt katastrof.
Citera
2022-07-19, 20:38
Avslutad
Citat:
Har mycket med posten att göra.
Nu sen drygt några veckor tillbaka upptäckte jag att jag inte får brev som jag ska och inte heller brev som jag skickat kommer fram i rätt tid.
Trodde detta var en engångsföreteelse men så har det nu pågått ett bra tag. Nu idag fick jag ett brev som blev skickat den 4/7-22. Alltså över två veckors försening för ett brev som på sin höjd ska ta tre dagar.

Så jag googlade om det och hittade på flertalet andra sidor och forum att jag tydligen inte är den enda. Var i kontakt med en vän som även har samma problem men inte märkt det, då han helt enkelt inte väntat på något men upptäcker nu att datumen är sena.

Hittade även mycket på olika nyhetssidor t.ex:
https://www.na.se/2022-07-19/postkaos-i-bergslagen-efter-omorganisering

https://www.vetlandaposten.se/2022-06-28/sjukdom-hos-postnord-ger-forseningar-ser-battre-ut-infor-nasta-vecka

Först och främst, vad är det som händer? Beror förseningarna på sjukdomar eller omorganisering?
Har aldrig varit med om ett sånt fullständigt haveri förr och jag har varit i postbranschen i flera flera år.
Nu när de dessutom från och med förra året endast levereras post varannan dag till postlådorna bör det väl om något gå fortare nu??

Anmäl till Post och Telestyrelsen. Ju fler klagomål som kommer in, desto troligare att de gör en tillsyn. Förhoppningsvis börjar politikerna agera.
https://www.pts.se/sv/privat/post/anmalan-om-klagomal-pa-postoperatorer/
Citera
2022-07-19, 20:41
Medlem
Jag tror det varierar från postkontor till postkontor, eller postlager eller vad man ska kalla det. Våran här där jag bor fungerar iaf väldigt bra. Av alla paket jag har beställt så är det bara ett som har försvunnit.
Citera
2022-07-19, 20:42
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Har mycket med posten att göra.
Nu sen drygt några veckor tillbaka upptäckte jag att jag inte får brev som jag ska och inte heller brev som jag skickat kommer fram i rätt tid.
Trodde detta var en engångsföreteelse men så har det nu pågått ett bra tag. Nu idag fick jag ett brev som blev skickat den 4/7-22. Alltså över två veckors försening för ett brev som på sin höjd ska ta tre dagar.

Så jag googlade om det och hittade på flertalet andra sidor och forum att jag tydligen inte är den enda. Var i kontakt med en vän som även har samma problem men inte märkt det, då han helt enkelt inte väntat på något men upptäcker nu att datumen är sena.

Hittade även mycket på olika nyhetssidor t.ex:
https://www.na.se/2022-07-19/postkaos-i-bergslagen-efter-omorganisering

https://www.vetlandaposten.se/2022-06-28/sjukdom-hos-postnord-ger-forseningar-ser-battre-ut-infor-nasta-vecka

Först och främst, vad är det som händer? Beror förseningarna på sjukdomar eller omorganisering?
Har aldrig varit med om ett sånt fullständigt haveri förr och jag har varit i postbranschen i flera flera år.
Nu när de dessutom från och med förra året endast levereras post varannan dag till postlådorna bör det väl om något gå fortare nu??
Mycket av det senaste årets problem har att göra med att posten inte längre sorteras ute på de lokala postkontoren utan sorteras på terminaler av folk som inte alltid är brevbärare.

De har deadlines att hålla varje morgon, en viss tid när lastbilarna ska vara lastade för distribution av lådor med post till de olika postkontoren där de riktiga brevbärarna tar lådorna för utdelning.

Har terminalpersonalen inte hunnit sortera klart all post till deadline skickas det de hunnit iväg och allt annat läggs på hög till en annan dag. Lite sjukfrånvaro bland terminalpersonalen så kan du lätt räkna ut att inte all post distribueras den dag det är tänkt.

Hört det här från en brevbärare och de är lagom glada att möta kunderna och få skäll för att veckotidningar delas ut en, två veckor för sent. Tyvärr inget som brevbärarna kan styra över.

Vad jag förstår är det en lång rad dåliga beslut av ledningen för PostNord för att effektivisera och spara pengar som är orsaken till nuvarande kaos.
Citera
2022-07-19, 20:59
Medlem
Citat:

Färre sommarjobbare?

Eller kanske fler vykort att dela ut nu när folk reser?
Citera
2022-07-19, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Vad jag förstår är det en lång rad dåliga beslut av ledningen för PostNord för att effektivisera och spara pengar som är orsaken till nuvarande kaos.

Dåligt kan man nog inte säga i tanke på att brevverksamheten idag är en förlustaffär. Man skall veta att Postnord delar ut i hela Sverige och inte bara kan cherrypicka storstäder som Bring har gjort. Jag tror att Postnord med just varannandagsutdelning håller på att avveckla brevverksamheten helt genom att göra dåliga resultat, och visa för PTS att det är ohållbart vilket gör att staten blir tillslut blir tvugna att börja finanseria den igen som den var innan 1993.
Senast redigerad av Znorken 2022-07-19 kl. 21:18.
Citera
2022-07-19, 21:07
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Måste vara sommarjobbare, både jag och sambon har paket som inte kommit fram.
Citera
2022-07-19, 21:27
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
För att du haft tur och fått en normalbegåvad och blåögd brevbärare i god kondition då.
Citera
2022-07-19, 21:38
Medlem
DenOndaLedarens avatar
Vad menas med att posten bara delar ut varannan dag? Till brevlådan alltså? Jag beställde en del grejer från webhallen förra veckan och jag fick varje beställning dagen efter köpet. Beställde på måndagen, fick på tisdagen, beställde igen på tisdagen, fick det på onsdagen, beställde ännu en gång på onsdagen och fick det på torsdagen.

Personligen har jag inte märkt att något är konstigt med posten men det kanske beror på vart man bor.
Citera
2022-07-19, 21:38
Medlem
Själv fick jag ett paket förlorat för runt 200:- när jag beställde från Aliexpress. Paketet kom fram till Sverige men det stod bara i Postnord appen "could not be delivered", så var mina 200 spänn borta.
Citera
2022-07-19, 21:44
Medlem
karateyngves avatar
Men VDn för postnord är väl värd ett lönepåslag med 20% ?
Månadslön på 842.000, jisses. Rakt ur skattebetalarnas fickor.

https://www.publikt.se/nyhet/stora-lonepaslag-flera-statliga-bolagschefer-24382
Citat:
Ett rejält påslag får även Annemarie Gardshol, vd på Postnord. Precis som förra året ökar hon lönen med omkring 20 procent. Under 2021 landade årslönen på 10,1 miljoner kronor, vilket motsvarar en månadslön på nästan 842 000 kronor.
Citera
2022-07-19, 21:48
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Mycket av det senaste årets problem har att göra med att posten inte längre sorteras ute på de lokala postkontoren utan sorteras på terminaler av folk som inte alltid är brevbärare.

De har deadlines att hålla varje morgon, en viss tid när lastbilarna ska vara lastade för distribution av lådor med post till de olika postkontoren där de riktiga brevbärarna tar lådorna för utdelning.

Har terminalpersonalen inte hunnit sortera klart all post till deadline skickas det de hunnit iväg och allt annat läggs på hög till en annan dag. Lite sjukfrånvaro bland terminalpersonalen så kan du lätt räkna ut att inte all post distribueras den dag det är tänkt.

Hört det här från en brevbärare och de är lagom glada att möta kunderna och få skäll för att veckotidningar delas ut en, två veckor för sent. Tyvärr inget som brevbärarna kan styra över.

Lite komiskt om det stämmer då Bring Citymail försökte göra samma sak för några år sedan efter besparingskrav från ägarna. Det gick åt helvete och kvaliteten (som var helt okej innan) störtdök och som du skriver så funkar det inte att ha personer som inte ska dela ut posten som primära sorterare. Risken är att de som sorterar inte bryr sig då de pushas att sortera fortare och de drabbas inte om det blir fel. Eftersom utdelarna inte längre sorterar har man dubblat utdelningsområdena (för "effektivitet") så de inte heller har tid att fixa problemen som uppstår med central sortering. Utdelarna blir lack på sorterarna när det konstant blir fel och skickar tillbaka felen till terminal och ett brev kan cirkulera ett tag innan något har tid att lägga på kvalitet.

"Effektiviseringen" torpederade verksamheten som redan innan gick med förlust och Citymail blev dumpade av Bring och uppköpta. Senaste jag hörde har de gått tillbaka till sortering och utdelning lokalt på kontoren som de gjort innan och utdelning var fjärde dag (lär bli var 5:e dag förmodligen i framtiden).

Förmodligen har många sagt upp sig nu också då det inte är kul att bara sortera eller dela ut post i 8h, väldigt monotont som sliter och ger repetitionsskador.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in