Citat:
Ursprungligen postat av
javanoob
Hej!
Jag har precis gjort en neuropsykiatrisk utredning hos "Norra Stockholms Psykiatri" och blev diagnoserad med ADD (ja, jag skriver så för att det är enklare). Jag är man, 37 år.
Men överlag fick jag ett ganska oproffessionellt intryck av utredaren och det kändes som att hon redan första 10 minuterna hade bestämt sig för att jag har ADHD/ADD.
Jag upplevde även att väldigt många av alla frågor som ställdes var svåra att svara på och svåra att avgöra om jag har mer problem än andra människor med dessa saker.
Nu är det så att jag tror att jag har ADD eftersom jag droppade av skolan i 8:an, har svårt att fokusera på tråkiga saker, blir lätt distraherad och en rad andra problem som ångest, passivt och osocialt liv osv.
Däremot är det vissa andra grejer som fungerar jättebra. Jag är egenföretagare och jobbar i snitt 12-14 timmar per dag och får jättemycket gjort. Jag sköter bokföring och klarar av att betala mina räkningar och sköter min ekonomi bra och så vilket kanske talar emot en diagnos.
Hur som helst, även om jag själv tror jag har ADD så vet jag inte om jag litar på processen vid utredningen.
Det känns som dom lika gärna skulle kunna fråga "Så, vill du ha en ADD diagnos eller inte?" och att man själv bestämmer. Eftersom allt är baserat på massa konstiga frågor i ett långt formulär.
Några tankar?
Jag fick min adhd diagnos vid samma ålder som du. Utredningen gjordes via landstinget och var tämligen omfattande.
Jag förstår det som att du är högfungerande och jobbar mycket, sköter ekonomi etc, och så är jag också.
Jag har högskoleexamen, är sjuksköterska och har alltid jobbat heltid, alltid skött min ekonomi etc…vilket man kan tänka går emot den gängse bilden av NPF-diagnos.
Men det är väldigt många som är högfungerande…och jag vet ju själv, hur det alltid varit för mig, att jag lagt ALL energi på att fixa jobbet och alla måsten, men majoriteten av min fritid har jag lagt på återhämtning för att orka med alla måsten.
Vilket såklart lett till stora konsekvenser i privatlivet.
Det är ju inte ”normalt” att ligga som ett utskitet äppelmos när man är ledig för att orka med jobb och livets alla måsten.
Och det är PRECIS DET som bekräftar diagnosen.
Att jobbet och alla måsten drar så mycket energi att man får svårt att hålla övriga delar av livet flytande på det sätt man vill och behöver.
Det finns en obalans mellan de grundläggande delarna i livet.
Med NPF-diagnos kan man ha driv och energi att förflytta berg när man är i fas med ens fokus och energi; men andra gånger kan man ha svårt att ens knyta sina egna skor för att hjärnan/orken inte vill samarbeta…man är på ett sätt fångad i en paradox mellan extrem förmåga och oförmåga.
Ens inre startmotor lever sitt eget liv..🙄