• 1
  • 2
2022-07-19, 00:00
Medlem
Cybrminds avatar
Hallå, jag har en riktigt rik systerson i USA som jobbar som Mäklare.

Jag hade tänkt fråga honom om jag skulle kunna få/låna 200 000 kr till kontantinsats på ett hus.

Vet inte hur det ligger till i Sverige om jag kan göra så? Förstår att det måste skattas osv, men måste man höra av sig någonstans eller är det bara för honom att göra en banköverföring te.x?
Citera
2022-07-19, 00:07
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybrmind

Jag hade tänkt fråga honom om jag skulle kunna få/låna 200 000 kr till kontantinsats på ett hus.

Vet inte hur det ligger till i Sverige om jag kan göra så? Förstår att det måste skattas osv, men måste man höra av sig någonstans eller är det bara för honom att göra en banköverföring te.x?

Kontakta först banken och hör med dem. Risken är annars att dom fryster pengarna.
Citera
2022-07-19, 00:15
Medlem
WJPs avatar
Citat:

Pengarna kan bli frysta av din bank om du inte har förvarnat banken om transaktionen.

Det är mycket enklare om du meddelar banken i förväg för att slippa en lång process med banken där du måste bevisa att det inte är pengatvätt som försiggår.

Det bästa är om du kan komma överens med din systerson att det ska ses som en gåva om banken frågar, även fast så inte är fallet.

När du väl ska betala tillbaka så kan du bara säga till banken att du känner att du vill ge tillbaka pengarna nu när din ekonomi är bättre.

Gåvor är inte skattepliktiga.

Nu när jag tänker på det så behöver du inte betala skatt för lånet så länge din systerson inte vill ha någon ränta.
Citera
2022-07-19, 00:19
Medlem
Cybrminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WJP
Pengarna kan bli frysta av din bank om du inte har förvarnat banken om transaktionen.

Det är mycket enklare om du meddelar banken i förväg för att slippa en lång process med banken där du måste bevisa att det inte är pengatvätt som försiggår.

Det bästa är om du kan komma överens med din systerson att det ska ses som en gåva om banken frågar, även fast så inte är fallet.

När du väl ska betala tillbaka så kan du bara säga till banken att du känner att du vill ge tillbaka pengarna nu när din ekonomi är bättre.

Gåvor är inte skattepliktiga.

Nu när jag tänker på det så behöver du inte betala skatt för lånet så länge din systerson inte vill ha någon ränta.

Jaså? Det visste jag inte, då är ju det superbra såfall. Tror inte han skulle be om någon ränta, men man vet ju aldrig såklart.

Men kan jag göra en "avbetalning" varje månad till honom, beroende på hur mycket han skulle vilja såklart?
Citera
2022-07-19, 00:31
Medlem
WJPs avatar
Citat:
Jaså? Det visste jag inte, då är ju det superbra såfall. Tror inte han skulle be om någon ränta, men man vet ju aldrig såklart.

Men kan jag göra en "avbetalning" varje månad till honom, beroende på hur mycket han skulle vilja såklart?
Gränsen för vad som anses utgöra en skattefri gåva och vad som anses utgöra en skattepliktig tjänsteinkomst är inte helt tydlig.

Rent juridiskt så kännetecknas en gåva av att gåvogivaren gör en frivillig värdeöverföring med så kallad gåvoavsikt. Med gåvoavsikt menas att gåvogivaren gör överföringen enbart i syfte att gynna mottagaren – utan att kräva någonting tillbaka.

I ditt fall så är det inte en tjänsteinkomst då det är en frivillig gåvoavsikt.

Du kan absolut göra en avbetalningsplan med din systerson.

Ett bra exempel är programmet Lyxfällan.
Där händer det då och då att anhöriga går in och lånar ut pengar för att personen i frågan ska kunna betala av alla lån med dyra räntor.

Inte är det på tal om att anhöriga då behöver betala skatt för att dom vill underlätta för personen i frågan.

Du kan vara lugn! Viktigt bara att du meddelar banken innan systersonen skickar pengarna.

Skulle jag varit du då skulle jag säga till banken att det är din systerson som vill hjälpa er ekonomiskt inför eran kontantinsats. Skulle du få följdfrågor så säger du som det är, att planen är att ni kommer ha en avbetalningsplan.
Citera
2022-07-19, 04:35
Medlem
Det blir nog huvudvärk för honom. Jag har för mig att man måste underätta IRS om man skickar mer än typ $10000 utomlands från USA samt att det blir gåvoskatt om man skänker mer än typ $15 000 till någon som inte är ens fru eller barn.

Känns lite gnidigt av dig att be om något som skulle ge honom dessa bekymmer istället för att gå till banken eller nåt.

Förmodligen har han fullt upp som det är om han är en framgångsrik mäklare i USA och det sista han behöver är att fattiga kusinen från landet hör av sig och ber om allmosor och ger honom huvudvärk över en sådan skitsumma.
Citera
2022-07-19, 08:12
Medlem
Det är ingen skatt på lån. Se till att få allt på papper bara, så ska det inte vara några problem.

Sen håller jag med föregående inlägg - bästa är att låta din släkting ha sina pengar i fred och lösa dina lån med banken. Vill banken inte låna dig pengar, så är det bäst att du inte lånar.
Citera
2022-07-20, 15:07
Medlem
ja det får du. Kommer andra (myndigheter och privatpersoner) försöka ta delar eller allt av pengarna? ja.

Bästa sättet att behålla pengar är att inte andra vet om att de finns.
Citera
2022-07-22, 17:25
Medlem
är din systers son så jävla rik kan du väl fråga om han kan betala hela huset till dig ???
hur fan har man mage att tigga pengar av sin systers son, har du ingen skam i kroppen eller är du ett troll? ,tror på det senare
Citera
2022-07-23, 07:48
Medlem
Cybrminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
är din systers son så jävla rik kan du väl fråga om han kan betala hela huset till dig ???
hur fan har man mage att tigga pengar av sin systers son, har du ingen skam i kroppen eller är du ett troll? ,tror på det senare

Tigga och Tigga, mer att han tycker inte jag ska gå till banken och fråga då banker alltid lurar en med för höga avbetalningar osv. Att det är billigare för mig att låna av en släkting och betala av till dem istället.

Och eftersom det är bara min systers familj som är rika och delar gärna med sig av pengar när marknaden går bra, så varför inte
Citera
2022-07-23, 08:24
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Tigga och Tigga, mer att han tycker inte jag ska gå till banken och fråga då banker alltid lurar en med för höga avbetalningar osv. Att det är billigare för mig att låna av en släkting och betala av till dem istället.

Och eftersom det är bara min systers familj som är rika och delar gärna med sig av pengar när marknaden går bra, så varför inte

Om du känner dig lurad när du betalar av på dina lån så bör du ta dig en funderare på vad alternativet är.
Citera
2022-09-26, 21:46
Medlem
Myschs avatar
Citat:

Kör bara, varför skulle du skämmas? Ni är ju familj
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in