• 1
  • 2
2022-07-19, 00:00
Medlem
Cybrminds avatar
Hallå, jag har en riktigt rik systerson i USA som jobbar som Mäklare.

Jag hade tänkt fråga honom om jag skulle kunna få/låna 200 000 kr till kontantinsats på ett hus.

Vet inte hur det ligger till i Sverige om jag kan göra så? Förstår att det måste skattas osv, men måste man höra av sig någonstans eller är det bara för honom att göra en banköverföring te.x?
Citera
2022-07-19, 00:07
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybrmind

Jag hade tänkt fråga honom om jag skulle kunna få/låna 200 000 kr till kontantinsats på ett hus.

Vet inte hur det ligger till i Sverige om jag kan göra så? Förstår att det måste skattas osv, men måste man höra av sig någonstans eller är det bara för honom att göra en banköverföring te.x?

Kontakta först banken och hör med dem. Risken är annars att dom fryster pengarna.
Citera
2022-07-19, 00:15
Medlem
WJPs avatar
Citat:

Pengarna kan bli frysta av din bank om du inte har förvarnat banken om transaktionen.

Det är mycket enklare om du meddelar banken i förväg för att slippa en lång process med banken där du måste bevisa att det inte är pengatvätt som försiggår.

Det bästa är om du kan komma överens med din systerson att det ska ses som en gåva om banken frågar, även fast så inte är fallet.

När du väl ska betala tillbaka så kan du bara säga till banken att du känner att du vill ge tillbaka pengarna nu när din ekonomi är bättre.

Gåvor är inte skattepliktiga.

Nu när jag tänker på det så behöver du inte betala skatt för lånet så länge din systerson inte vill ha någon ränta.
Citera
2022-07-19, 00:19
Medlem
Cybrminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WJP
Pengarna kan bli frysta av din bank om du inte har förvarnat banken om transaktionen.

Det är mycket enklare om du meddelar banken i förväg för att slippa en lång process med banken där du måste bevisa att det inte är pengatvätt som försiggår.