Citat:
Ursprungligen postat av
Cybrmind
Jaså? Det visste jag inte, då är ju det superbra såfall. Tror inte han skulle be om någon ränta, men man vet ju aldrig såklart.
Men kan jag göra en "avbetalning" varje månad till honom, beroende på hur mycket han skulle vilja såklart?
Gränsen för vad som anses utgöra en skattefri gåva och vad som anses utgöra en skattepliktig tjänsteinkomst är inte helt tydlig.
Rent juridiskt så kännetecknas en gåva av att gåvogivaren gör en frivillig värdeöverföring med så kallad gåvoavsikt. Med gåvoavsikt menas att gåvogivaren gör överföringen enbart i syfte att gynna mottagaren – utan att kräva någonting tillbaka.
I ditt fall så är det inte en tjänsteinkomst då det är en frivillig gåvoavsikt.
Du kan absolut göra en avbetalningsplan med din systerson.
Ett bra exempel är programmet Lyxfällan.
Där händer det då och då att anhöriga går in och lånar ut pengar för att personen i frågan ska kunna betala av alla lån med dyra räntor.
Inte är det på tal om att anhöriga då behöver betala skatt för att dom vill underlätta för personen i frågan.
Du kan vara lugn! Viktigt bara att du meddelar banken innan systersonen skickar pengarna.
Skulle jag varit du då skulle jag säga till banken att det är din systerson som vill hjälpa er ekonomiskt inför eran kontantinsats. Skulle du få följdfrågor så säger du som det är, att planen är att ni kommer ha en avbetalningsplan.