• 1
  • 2
2022-07-18, 21:14
Medlem
Har förstört för mig genom att leva på lånade pengar och ser ingen möjlighet att kunna betala tillbaka pengarna. Jag kan inte släppa till Kronofogden då jag måste hjälpa mina föräldrar ekonomiskt. Det kan jag inte om det blir utmätning. Har handlat i oförstånd och får sota för det nu men jag kollar efter en lösning då jag inte vill att mitt liv ska vara på nåder resten av min tid.

Jag funderar om det är möjligt att jobba i Norge och även ha lägenhet där. Jag har då norsk lön och norskt bankkonto vilket jag förstått att KFM inte kan röra. Jag kommer då släppa allt till Kronofogden.

Vill ha kvar min billiga lägenhet i Sverige om det är möjligt. Kan man det om man är hos KFM men ändå betalar hyran?

Då kan jag jobba och bo i Norge men också kunna komma hem till Sverige.

Jag inser att jag aldrig kommer kunna skaffa annan lägenhet i Sverige.

Undrar också om man i detta läge kan ha dubbla medborgarskap?

Hur fungerar detta? Skulle det vara en realistisk möjlighet.

Det är inte det att jag inte vill göra rätt för mig. Jag kan inte och hur jag än gör så kan jag inte betala ändå. Det är en omöjlig situation. Har över 1 miljon i skulder. De jag är skyldig pengar jagar livet ur mig varje månad men det ökar knappast min möjlighet att betala.
Senast redigerad av AndreasC81 2022-07-18 kl. 21:21.
2022-07-18, 21:23
Medlem
WJPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasC81
Har förstört för mig genom att leva på lånade pengar och ser ingen möjlighet att kunna betala tillbaka pengarna. Jag kan inte släppa till Kronofogden då jag måste hjälpa mina föräldrar ekonomiskt. Det kan jag inte om det blir utmätning. Har handlat i oförstånd och får sota för det nu men jag kollar efter en lösning då jag inte vill att mitt liv ska vara på nåder resten av min tid.

Jag funderar om det är möjligt att jobba i Norge och även ha lägenhet där. Jag har då norsk lön och norskt bankkonto vilket jag förstått att KFM inte kan röra. Jag kommer då släppa allt till Kronofogden.

Vill ha kvar min billiga lägenhet i Sverige om det är möjligt. Kan man det om man är hos KFM men ändå betalar hyran?

Då kan jag jobba och bo i Norge men också kunna komma hem till Sverige.

Jag inser att jag aldrig kommer kunna skaffa annan lägenhet i Sverige.

Undrar också om man i detta läge kan ha dubbla medborgarskap?

Hur fungerar detta? Skulle det vara en realistisk möjlighet.

Det är inte det att jag inte vill göra rätt för mig. Jag kan inte och hur jag än gör så kan jag inte betala ändå. Det är en omöjlig situation. Har över 1 miljon i skulder. De jag är skyldig pengar jagar livet ur mig varje månad men det ökar knappast min möjlighet att betala.
Har du ansökt om en skuldsanering?

Du får väl kämpa några år med med en löneutmätning, istället för att försöka fly från dina problem.

Har du vettiga föräldrar så bör dom ha förståelse över att du inte kan hjälpa dom ekonomiskt om du redan sitter med över en miljon i skulder.
2022-07-18, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WJP
Har du ansökt om en skuldsanering?

Du får väl kämpa några år med med en löneutmätning, istället för att försöka fly från dina problem.

Måste man inte hamna hos KFM då? Då förstör jag för mina föräldrar. Mina föräldrar atår på ett lån som medsökare och om jag inte kan betala det lånet så hamnar de också hos KFM och får leva som råttor resten av livet.
2022-07-18, 21:27
Medlem
WJPs avatar
Citat:
Måste man inte hamna hos KFM då? Då förstör jag för mina föräldrar.
Jag förstår inte hur varken du eller dina föräldrar tänker. Tycker dom det är bättre att du flyr från dina skulder genom att lämna Sverige?

Dina skulder kommer hamna hos KFM, oavsett om du flyr till Norge eller inte.
2022-07-18, 21:34
Medlem
WJPs avatar
Citat:
Mina föräldrar atår på ett lån som medsökare och om jag inte kan betala det lånet så hamnar de också hos KFM och får leva som råttor resten av livet.
Jag är ledsen över att behöva säga det, men du lever i en förnekelse.

Du kommer hamna hos KFM om du har över en miljon i skulder, även om du flyttar till Norge.

Visst, du kommer få en bättre lön. Frågan är om du verkligen kan betala tillbaka över en miljon i skulder innan det hamnar hos KFM, vilket jag tvivlar på.
2022-07-18, 21:37
Medlem
Citat:
Jag förstår inte hur varken du eller dina föräldrar tänker. Tycker dom det är bättre att du flyr från dina skulder genom att lämna Sverige?

Dina skulder kommer hamna hos KFM, oavsett om du flyr till Norge eller inte.

Jo jag vet det men jag skulle kunna rädda mina föräldrar på det sättet om jag betalar som vanligt det de behöver. Då går inte det lånet de står på till KFM.

Kan ju gå att lösa ändå, jobbar på det och hoppas på det. Hoppas på att få ta samlingslån snart. Det skulle lösa situationen. Men jag vill kolla på möjligheten att flytta till Norge ifall det inte går att lösa på annat sätt.
2022-07-18, 21:38
Medlem
Citat:
Jag är ledsen över att behöva säga det, men du lever i en förnekelse.

Du kommer hamna hos KFM om du har över en miljon i skulder, även om du flyttar till Norge.

Visst, du kommer få en bättre lön. Frågan är om du verkligen kan betala tillbaka över en miljon i skulder innan det hamnar hos KFM, vilket jag tvivlar på.

Så detta innebär att KFM kan göra utmätning även fast jag flyttar till Norge?
2022-07-18, 21:39
Medlem
WJPs avatar
Citat:
Så detta innebär att KFM kan göra utmätning även fast jag flyttar till Norge?
Självklart kan dom göra det, även fast du bor i Norge.
Viktigt dock att du får in din lön på ditt svenska bankkonto.

KFM gör allt för att skulderna ska komma in.
2022-07-18, 21:40
Medlem
WJPs avatar
Citat:
Jo jag vet det men jag skulle kunna rädda mina föräldrar på det sättet om jag betalar som vanligt det de behöver. Då går inte det lånet de står på till KFM.

Kan ju gå att lösa ändå, jobbar på det och hoppas på det. Hoppas på att få ta samlingslån snart. Det skulle lösa situationen. Men jag vill kolla på möjligheten att flytta till Norge ifall det inte går att lösa på annat sätt.
Hur mycket kommer du behöva amortera varje månad för att det ska gå runt?
2022-07-18, 21:44
Medlem
Citat:
Hur mycket kommer du behöva amortera varje månad för att det ska gå runt?

Jag får bara ett par tusen kvar när allt är betalt och skulderna sjunker inte. Blir inte av med dem. Betalar mer ibland på smålån för att bli av med dem men för att kunna göra det måste jag strunta i något annat. Efter det får jag brev om att jag måste betala större summa för att det inte ska gå till inkasso så då måste jag ta ut det jag satt in extra för att få ihop det.
Senast redigerad av AndreasC81 2022-07-18 kl. 21:46.
2022-07-18, 21:46
Medlem
WJPs avatar
Citat:
Jag får bara ett par tusen kvar när allt är betalt och skulderna sjunker inte. Blir inte av med dem.
Det är därför jag rekommenderar dig till att ansöka om en skuldsanering, det är precis det som det är till för.

Det är dock inte självklart att du får det beviljat.
2022-07-18, 21:48
Medlem
Citat:
Det är därför jag rekommenderar dig till att ansöka om en skuldsanering, det är precis det som det är till för.

Det är dock inte självklart att du får det beviljat.

Så du menar att jag ska dra med mig mina föräldrar också då? Är det en bra lösning?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in