2022-07-18, 21:07
Avstängd
GIMP-SUITs avatar
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/dnyoOX/peg-parnevik-haft-den-varsta-kroppsbilden-pa-aratal
Citat:
Peg Parnevik tar ställning mot den kroppshets som råder i samhället.
I ett Instagraminlägg skriver artisten att hon den här sommaren har haft den värsta kroppsbilden på åratal.
”Jag har varit så förvirrad över varför jag har hatat min kropp och mitt utseende”, skriver hon.
Peg Parnevik skriver att kroppshetsen är värre än någonsin. Detta har jag hört från kvinnor varje år. Det verkar vara fritt fram att få en artikel om ämnet publiserad så länge det gått tillräckligt lång tid sedan föregående artikel.

Min fråga är: Vad består denna kroppshets av? Vem är som "hetsar"? Jag är en vuxen man och kan inte se någon kroppshets. Jag hetsar heller ingen annan till att få deras kropp att se ut på si eller så sätt. Jag är tillsammans med män jämt, men aldrig någonsin ser jag andra män diskutera hur kroppar ska se ut. Dessutom så gillar vi alla olika, vissa tycker om smalt och vissa tjockt.

Så, vem står för denna hets? Behöver någon man, någonstans känna sig ansvarig i det minsta?
Citera
2022-07-18, 21:19
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIMP-SUIT
Så, vem står för denna hets? Behöver någon man, någonstans känna sig ansvarig i det minsta?
Nix. Vi uppskattar givetvis en välsvarvad kropp, men alla undersökningar som jag sett har ju visat att män föredrar kraftigare kvinnor än vad kvinnor själv föredrar. Och är ju heller inte (heterosexuella) män som tvingar upp pinsamma modeller på catwalken eller som konsumerar Cosmopolitan.

Det är ungefär som att beskylla kvinnor för hetsen som män upplever vad gäller att ha en snabbare, snyggare och allmänt häftigare bil än grannen.
Citera
Medlem
KebabOchBearnaises avatar
Män kommenterar ju kvinnliga kroppar vad som är snyggt och fult men jag kan helt ärligt inte se det som någon kroppshets. Män är dessutom 100% medvetna om vad en kvinna vill ha för kropp på en man eftersom de också säger de öppet. Även om män kommenterar kvinnors kroppar är det ingen sådan hets att människor börjar må dåligt om de inte lever upp till mäns förväntningar. På samma sätt finns det män som inte lever upp till kvinnors förväntningar.

Det som återstår är om det är kvinnor som hetsar andra kvinnor isåfall.
Vad säger ni?
Citera
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag tror inte ens att kvinnor skapar kroppshets. Tjejer är ofta rätt så tjocka, och verkar inte störas alls av det. Det brukar vara femtioåriga feminister som envisas med att bitter-blogga om "sjuka ideal", och som ofta torgför begreppet "kroppshets".
Kvinnor i deras generation växte nämligen upp med ett enormt förakt för kroppen. De fick alltid lära sig att det är insidan som räknas, och att kroppen skulle man inte prata om alls. Pratar man om kroppen blir de super-obekväma. Unga människor idag verkar betydligt mer bekväma med sina kroppar, men beskylls ofta för att vara offer för "hetsen" när de försöker skaffa sig en kropp de trivs med. Försöker de gå ner så är det offer för "hetsen". Rakar de bort kroppshår så är de offer för "hetsen". Klär de sig sexigt för att få en partner på kroken så är de offer för "hetsen".
De enda som inte är offer för kroppshetsen, är medelålders aktivister som klär sig i för stora skjortor.
Citera
2022-07-18, 21:20
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/dnyoOX/peg-parnevik-haft-den-varsta-kroppsbilden-pa-aratal

Peg Parnevik skriver att kroppshetsen är värre än någonsin. Detta har jag hört från kvinnor varje år. Det verkar vara fritt fram att få en artikel om ämnet publiserad så länge det gått tillräckligt lång tid sedan föregående artikel.

Min fråga är: Vad består denna kroppshets av? Vem är som "hetsar"? Jag är en vuxen man och kan inte se någon kroppshets. Jag hetsar heller ingen annan till att få deras kropp att se ut på si eller så sätt. Jag är tillsammans med män jämt, men aldrig någonsin ser jag andra män diskutera hur kroppar ska se ut. Dessutom så gillar vi alla olika, vissa tycker om smalt och vissa tjockt.

Jag är också man. Jag arbetar för tillfället på en relativt jämställd arbetsplats könsmässigt och där råder viss "motiverande stämning" vad gäller kost och träning.
Vi män ger gliringar till varandra gällande muskelstorlek eller uthållighet när det kommer till konditionsträning. Kvinnorna är mer subtila, men vi har en kollega som är typ friskvårdsambassadör och ska motivera oss andra till ett hälsosamt liv. Det är långa turer, crossfit efter jobbet, superfood i lunchlådor etc etc.
Jag kan ärlig säga att jag inte går igenom allt det slitet enbart för min hälsa. Jag blir påverkad av allt snack och pep.
Hade jag jobbat någon annanstans där det var lite gubbigare och ölmage var något man skröt över och alla garvade åt en brakare hade jag kanske acklimatiserats där, men nu jävlar är jag igång och bantar bort de extra semesterkilona för att passa in i gruppen igen efter att semestern tagit slut.

Jag vet att flera av mina kollegor följer diverse youtubers, inkedinkprofiler och instagramers som visar inspirerande nyttig mat, eller yoga eller "be the best you" etc. Därav påverkar deras konsumtion av sociala medier mig.

Det är min korta analys av situationen.
Citera
2022-07-18, 21:21
Medlem
kansascityshuffles avatar
Ett annat begrepp är body shaming.
Detta verkar vara det motsatta.

Idag så tycker jag att det är ganska utmärkande att kroppshetsen drivs av kvinnor. Jag kan ha fel. (Men det tror jag inte.)
Citera
2022-07-18, 21:22
Medlem
Opaques avatar
Citat:
[url]

Ansvarig kan man känna sig. Det går bra. Vi lever ju trots all i ett samhälle. Och män kommer inte undan eftersom det drabbar dom också på olika sätt.

Till frågan vad som orsakar det hela ? Unga tjejer blir indragen i modesvängen när dom knappt gått ut mellanstadiet. Besöken på alla modebloggar bara ökar och ökar för varje år. Och vad som händer med dessa unga tjejer är att rätt många av dom börjar hata sin egen kropp när man hela tiden jämför sig med andra, speciellt med totalt verklighetsfrämmande fotoshoppade kroppar och ansikten där allting är fläckfritt. En del tar ansvar och blir botade, en annan del är ännu så omogna att de börjar hitta en anledning utanför dom själva (Det är någon annans fel att jag blivit modeoffer = Det blir personligt) . En annan del accepterar sitt beroende att vara modeoffer och går hela vägen med ankläppar,botox och operationer. Finns alla kategorier. För många blir det ett tillfälligt besök i en plastig värld, för många blir det en livsstil de håller fast vid större delen av sitt liv.
Senast redigerad av Opaque 2022-07-18 kl. 21:28.
Citera
2022-07-18, 21:31
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Kroppshetsen är inget någon "skapar", den beror ytterst på kvinnors biologiska instinkt att locka till sig en man genom att uppvisa attribut associerat med fertilitet. Det är alltså ingen slump att just kvinnor bär smink, klär sig utmanade och lägger upp halvnakna bilder på nätet, det ligger i deras natur.

Sen kan social media och skönhetsindustrin ytterligare möjliggöra för kvinnor till detta beteenden. Så det finns en socialkonstruktivistisk aspekt att ta hänsyn till, men i grunden är det biologiskt betingat.
Citera
2022-07-18, 21:41
Medlem
Vi blir ju bara fetare och fetare. Kanske därför det är fler som känner sig missnöjda med sin kropp.
Citera
2022-07-18, 21:42
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag tror inte ens att kvinnor skapar kroppshets. Tjejer är ofta rätt så tjocka, och verkar inte störas alls av det. Det brukar vara femtioåriga feminister som envisas med att bitter-blogga om "sjuka ideal", och som ofta torgför begreppet "kroppshets".
Kvinnor i deras generation växte nämligen upp med ett enormt förakt för kroppen. De fick alltid lära sig att det är insidan som räknas, och att kroppen skulle man inte prata om alls. Pratar man om kroppen blir de super-obekväma. Unga människor idag verkar betydligt mer bekväma med sina kroppar, men beskylls ofta för att vara offer för "hetsen" när de försöker skaffa sig en kropp de trivs med. Försöker de gå ner så är det offer för "hetsen". Rakar de bort kroppshår så är de offer för "hetsen". Klär de sig sexigt för att få en partner på kroken så är de offer för "hetsen".
De enda som inte är offer för kroppshetsen, är medelålders aktivister som klär sig i för stora skjortor.

Som svar på det fetade i din text:
Du är medveten om att fler män än kvinnor är överviktiga?
Citera
2022-07-18, 21:46
Medlem
neuron-drones avatar
Flashbackaren hetsar ju hela tiden. Kvinnor måste vara under 30. De får inte vara minsta feta. De ska vara smala och supergulliga eftersom de har en kropp utan hjärna tydligen.

Annars tror jag amerikansk TV är en stor skurk. I andra länders TV-serier får folk se ut som de gör, men i de amerikanska ska alla vara supersnygga. När man är ung tror man ju att alla ser ut så. Bara inte en själv.

Flashbackaren hetsar män ännu mer. Vad än männen har problem med är svaret att träna så att de får en stilig kropp.
Citera
2022-07-18, 22:13
Medlem
Galdars avatar
Det är väl normer och samhället som allt annat, unga tjejer konsumerar sociala medier, instagram och tiktok, deras förebilder är väl typ kim kardashian , bianca ingrosso och andra folk som är kända för saker som inte går att förknippa med talang, likaså gäller unga män, bilden av den vältränade kroppen är baserat på filmhjältar och folk de ser upp till, missförstå mig inte det är skit bra att vara i form och alla borde försöka sträva efter det, men normen är endast baserad på utseende och inte prestanda och kroppsvärden, en tretalet ser inte särskilt muskulös ut men är troligtvis mer tränad av gemene person som ger ett muskulöst intryck .

Att ge ett tränat intryck väger mer än att kunna säga : ''tita på mina levervärden, hemaglobinvärden, jag har en grym syreupptagningsförmåga och fantastisk kondition''

De flesta jag känner gillar inte ens tjejer som ser super tränade ut med sex pack och muskler, och många kvinnor gillar män som är ''stabila'' med lite kagge men absolut inte pinnsmala eller rena fetton, det är bilden jag fått, jag ser inte slags strukturell hets någonstans om hur en kvinna eller man ska vara, snarare tvärt om, fetton blir hyllade i tidningar och fläsk modeller finns i överflöd, ohälsosamma kroppar hyllas mer än någonsin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in