Citat:
Ursprungligen postat av
GIMP-SUIT
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/dnyoOX/peg-parnevik-haft-den-varsta-kroppsbilden-pa-aratal
Peg Parnevik skriver att kroppshetsen är värre än någonsin. Detta har jag hört från kvinnor varje år. Det verkar vara fritt fram att få en artikel om ämnet publiserad så länge det gått tillräckligt lång tid sedan föregående artikel.
Min fråga är: Vad består denna kroppshets av? Vem är som "hetsar"? Jag är en vuxen man och kan inte se någon kroppshets. Jag hetsar heller ingen annan till att få deras kropp att se ut på si eller så sätt. Jag är tillsammans med män jämt, men aldrig någonsin ser jag andra män diskutera hur kroppar ska se ut. Dessutom så gillar vi alla olika, vissa tycker om smalt och vissa tjockt.
Så, vem står för denna hets? Behöver någon man, någonstans känna sig ansvarig i det minsta?
Jag är också man. Jag arbetar för tillfället på en relativt jämställd arbetsplats könsmässigt och där råder viss "motiverande stämning" vad gäller kost och träning.
Vi män ger gliringar till varandra gällande muskelstorlek eller uthållighet när det kommer till konditionsträning. Kvinnorna är mer subtila, men vi har en kollega som är typ friskvårdsambassadör och ska motivera oss andra till ett hälsosamt liv. Det är långa turer, crossfit efter jobbet, superfood i lunchlådor etc etc.
Jag kan ärlig säga att jag inte går igenom allt det slitet enbart för min hälsa. Jag blir påverkad av allt snack och pep.
Hade jag jobbat någon annanstans där det var lite gubbigare och ölmage var något man skröt över och alla garvade åt en brakare hade jag kanske acklimatiserats där, men nu jävlar är jag igång och bantar bort de extra semesterkilona för att passa in i gruppen igen efter att semestern tagit slut.
Jag vet att flera av mina kollegor följer diverse youtubers, inkedinkprofiler och instagramers som visar inspirerande nyttig mat, eller yoga eller "be the best you" etc. Därav påverkar deras konsumtion av sociala medier mig.
Det är min korta analys av situationen.