• 1
  • 2
2022-07-18, 17:57
Medlem
Så har jag skaffat mig möjlighet att jobba på distans enbart och jag tänkte passa på att bosätta mig lite avlägset.
Jag tänkte därför söka byggkredit för att köpa en tomt i obygden för ca 150 000 kr och sedan bygga en sommarstuga där som vinterbonas så ett ett enklare litet hus på 60-80 kvm tänker jag mig. Det finns sådana hus att köpa för runt en halv miljon och sedan tillkommer olika kostnader för bygglov vatten el m.m. omkring 150 000 kr.
Huset är då "stomrest" så man får själv inreda det. För 800 000 kr kan jag då få ett hus som "bara" ska inredas. Det blir en månadskostnad inkl amortering 30 år, med 15% kontant, på 800 000 * 0,035 ränta * 0,7 efter skatteavdrag +amortering 1889 = 3 277 KR.

Min nuvarande och historiska inkomst är rätt begränsad och frågan är om detta går att förverkliga med inkomst tex 25 lax i månaden? Godkänner banken det för att få byggkreditiv och sen bolån ? Behöver man fast jobb, vilket jag inte har . Dock inga betalningsanmärkningar och en historisk jämn låg inkomst.
Citera
2022-07-18, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LASSE86516
Så har jag skaffat mig möjlighet att jobba på distans enbart och jag tänkte passa på att bosätta mig lite avlägset.
Jag tänkte därför söka byggkredit för att köpa en tomt i obygden för ca 150 000 kr och sedan bygga en sommarstuga där som vinterbonas så ett ett enklare litet hus på 60-80 kvm tänker jag mig. Det finns sådana hus att köpa för runt en halv miljon och sedan tillkommer olika kostnader för bygglov vatten el m.m. omkring 150 000 kr.
Huset är då "stomrest" så man får själv inreda det. För 800 000 kr kan jag då få ett hus som "bara" ska inredas. Det blir en månadskostnad inkl amortering 30 år, med 15% kontant, på 800 000 * 0,035 ränta * 0,7 efter skatteavdrag +amortering 1889 = 3 277 KR.

Min nuvarande och historiska inkomst är rätt begränsad och frågan är om detta går att förverkliga med inkomst tex 25 lax i månaden? Godkänner banken det för att få byggkreditiv och sen bolån ? Behöver man fast jobb, vilket jag inte har . Dock inga betalningsanmärkningar och en historisk jämn låg inkomst.
Varför bygga nytt.
Köp ett befintligt hus istället.
Citera
2022-07-18, 18:05
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:

Låter sjukt trevligt. Ett alternativ är att köpa tomten och bygga ett ”tiny house” (googla) och bor för noll och ingenting så har du snart sparat ihop till ett ”riktigt” hus. Om du ens vill ha det.
Citera
2022-07-18, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Varför bygga nytt.
Köp ett befintligt hus istället.

Jag vill bygga för att få nytt och lära mig mer om hur det går till. Det kan bli så att huset blir värt lite mindre än det kostar att bygga men jag är inte ute efter köp och sälj utan att bygga och bo där.
Citera
2022-07-18, 19:00
Medlem
Vad händer om du förlorar jobbet? Finns det liknande jobb i din bostadsort? Jag tycker att det är bättre att köpa ett befintligt hus, kom ihåg att internet kan kosta, trådlöst i skogen är inte att rekommendera. Lycka till
Citera
2022-07-18, 19:01
Medlem
kollar på SEBs bolånekalkylator och den ger i princip följande resultat

inkomst
20000/mån köpa hus för 560 000 med 15 % kontantinsats
25000/mån köpa för 1 310 000 - " -
30000/mån köpa för 1 900 000 - " -
35000/mån köpa för 2 460 000 - " -
40000/mån köpa för 3 085 000 - " -
45000/mån köpa för 3 685 000 - " -

inkomsten är alltså ganska avgörande för vad banken går med på. Om man tex har en medelmåttig lön på 35 000 kr får man ändå med 369 000 sparat köpa ett hus för 2 460 000 kr.

För att köpa tomt och bygga ett sådant litet hus som tot kostar 800 000 kr verkar då bara krävas fast jobb 21 700 kr/mån + 120 000 sparat , enl SEB bolånekalkylator https://seb.se/privat/lana/bolan-och...t-far-jag-lana
Citera
2022-07-18, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov
Vad händer om du förlorar jobbet? Finns det liknande jobb i din bostadsort? Jag tycker att det är bättre att köpa ett befintligt hus, kom ihåg att internet kan kosta, trådlöst i skogen är inte att rekommendera. Lycka till

trådlöst i skogen är det som det kommer att bli då
Citera
2022-07-18, 19:05
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Med tanke på att du inte har ett fast jobb så kan du glömma och få ett bolån.
Citera
2022-07-18, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Med tanke på att du inte har ett fast jobb så kan du glömma och få ett bolån.
hos SEB ja men det finns banker som ger bolån vid ej fast jobb
Citera
2022-07-18, 19:16
Medlem
Banker som ger bolån utan fast anställning, bl a:
Marginalen Bank
Svea
Bluestep
Nordax

Sedan har jag själv fått byggkreditiv en gång i tiden hos Nordea utan fast anställning som egen företagare, då med medlåntagare.

Traditionella banker kräver inte fast anställning i alla väder om man har 0 betalningsanmärkningar och medlåntagare.

Frågan är om Marginalen Bank, Svea, Bluestep och Nordax erbjuder kreditiv dock om man inte vill ha medlåntagare.
Citera
2022-07-18, 19:26
Medlem
60-80 kvm hus för 500k?
bygglov, el, v/a, mm. för 150k?

Det är frågan om ens de mest fuskbyggande polackerna tar så lite nu för tiden. Lycka till.
Citera
2022-07-18, 22:54
Medlem
Citat:
Banker som ger bolån utan fast anställning, bl a:
Marginalen Bank
Svea
Bluestep
Nordax

Sedan har jag själv fått byggkreditiv en gång i tiden hos Nordea utan fast anställning som egen företagare, då med medlåntagare.

Traditionella banker kräver inte fast anställning i alla väder om man har 0 betalningsanmärkningar och medlåntagare.

Frågan är om Marginalen Bank, Svea, Bluestep och Nordax erbjuder kreditiv dock om man inte vill ha medlåntagare.
Storbankerna kan du nog glömma. Sedan misstänker jag att Bluestep mm inte erbjuder kreditiv. Låter inte som en produkt som passar deras klientel, milt uttryckt.

Din kalkyl från SEB är ett ungefär, och gäller vanliga bolån, inte kreditiv. Är du ensam låntagare utan tillsvidareanställning kommer du aldrig någonsin få igenom ett kreditiv.

Bankerna är väldigt mycket mer restriktiva med kreditiv än med vanligt bolån. Risken är avsevärt mycket högre, speciellt nu när priserna på virke gått upp, snickare vill inte ta fasta priser, räntorna går upp osv osv. Att det dessutom är runt 1% av alla som tar ett kreditiv som faktiskt håller budget är en annan sak. Har funkat bra under 30 års uppgång, men med den osäkerhet som råder just nu är bankerna ganska ovilliga att kasta ut kreditiv på folk som tidigare... Ska du dessutom göra stora delar själv tackar dom garanterat nej. Alldeles för mycket jobb med alla lyft för småfakturor än att ta ett nyckelfärdigt, där det är kanske 3-4 lyft totalt. Dessutom småsummor, ingen vinning för banken, endast risk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in