2022-07-21, 17:39
Medlem
Dr.Necessitass avatar
Jag har sällan imponerats så mycket av en som kan tala för sin sak som Peterson. Och i det mesta delar jag hans uppfattningar. Och jag misstänker att man, i alla fall bland krigshetsarna här på Flashback, läser lite "det man vill" i det Peterson skriver angående Putins pågående krig. När han säger att väst inte kan "vinna" på kriget, så har han inte helt fel! Vad har väst vunnit så här långt på att trigga Putin och mobba den ryska befolkningen? Vad tror "vi" att vi har vunnit när/om Putin beslutar sig för att avsluta sin "operation"? Inte ett skit.

Vi (väst) och den ryska befolkningen kommer att gå som förlorare ur Putins krig oavsett dess resultat, och vår förlust börjar sakta dala nedåt i sin spiral mot avgrunden. Putin är den ende som har en viss chans att anses kunna vinna något. Så det enda vi kan hoppas på är att trenden (spiralens hastighet) för vår förlust avtar eller helt stannar av. I det senare fallet förutsätts dock att Putin blir avsatt och ersatt av en person som inte delar Putins vision av ett nytt Sovjet.
Citera
2022-07-21, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
Det handlade ju för fan om att tom Sports Illustrated hade låtit sig slukas av wokeism. Fettot hade absolut ingenting i Sports Illustrated att göra, capiché!

Tycker bara det är en låg nivå att sjunka till att klaga på feta kvinnor på tidningsomslag. Vem fan bryr sig lixom?
Citera
2022-07-21, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Hursom så är postmodernismen ett tankevirus skapat för att bryta ner o försvaga de västerländska staterna.

Sakta sakta har det förts in. Tålmodigt kultiverats i den akademiska världen. Där de som ifrågasatt o varnat effektivt har tystats. O sedan har media marknadsfört idéerna o varit med o skapat ungdomskultur av fånerierna. O nu är stora delar av västs medelklass övertygade om att stora folkvandringar är bra. Att snart kommer alla större städer ligga under vatten o folk dö av värmeslag. Att skulden till slaveriet är deras eget. O könstillhörighet är något man upplever. Alla människor är lika förutom de som det är synd om. O ingen ska behöva känna sig kränkt eller ifrågasätt.

Så ja. Det kan vara andra krafter bakom än Sovjet. Kineserna kan strykas då detta har sina rötter tillbaka då Kina inte var en spelare.

Klassisk judisk subversion. Mest genom media och Hollywood. Förövningen kallas för Weimarrepubliken. Allt det du tar upp pågick redan där - men i mindre skala. Postmodernism är mest bara en sideshow och ett symptom. Vi lever inte i en tid där ideologin kommer via den seriösa akademin i särskilt stor utsträckning. Humaniora har noll inflytande. Utan det handlar om kommersiella krafter i kombination med olika former av mediamonopol.
Citera
2022-07-21, 17:51
Medlem
Han bekräftar alltså vad jag misstänkte:
Citat:
Framför allt är Peterson konservativt kristen. Och detta är ju värderingar som dagens Ryssland står för i betydligt högre grad än vad Väst gör.

Jag tror att det är där skon klämmer. Det är anledningen till att han tar parti för Ryssland.

Visst är det sant att Rysslands konflikt med Väst grundar sig att Ryssland (eller snarare Rysslands ledare) motsätter sig liberala värderingar. Men anledningen till detta är ju bara att det är betydligt enklare att upprätthålla en diktatur i ett konservativt samhälle. Ett faktum som Peterson ”glömmer” att poängtera.
Citera
2022-07-21, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Necessitas
Jag har sällan imponerats så mycket av en som kan tala för sin sak som Peterson. Och i det mesta delar jag hans uppfattningar. Och jag misstänker att man, i alla fall bland krigshetsarna här på Flashback, läser lite "det man vill" i det Peterson skriver angående Putins pågående krig. När han säger att väst inte kan "vinna" på kriget, så har han inte helt fel! Vad har väst vunnit så här långt på att trigga Putin och mobba den ryska befolkningen? Vad tror "vi" att vi har vunnit när/om Putin beslutar sig för att avsluta sin "operation"? Inte ett skit.

Vi (väst) och den ryska befolkningen kommer att gå som förlorare ur Putins krig oavsett dess resultat, och vår förlust börjar sakta dala nedåt i sin spiral mot avgrunden. Putin är den ende som har en viss chans att anses kunna vinna något. Så det enda vi kan hoppas på är att trenden (spiralens hastighet) för vår förlust avtar eller helt stannar av. I det senare fallet förutsätts dock att Putin blir avsatt och ersatt av en person som inte delar Putins vision av ett nytt Sovjet.
Jaha, som det vore en nyhet att alla förlorar när en maffiadiktator som Putin har makten och anfaller grannländer. Det behövs inget geni för att fatta det.
Citera
2022-07-21, 18:19
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafursten
Nej. Det är inte alls samma sak. Hur många amerikaner fanns i Irak som for illa? Om man jämför med ryssarna i Ukraina sedan 2014. Noll stycken amerikaner på ett ungefär.

Ryssarna har giltiga anledningar. Då går PK-Sverige ut i krig mot dem (fast utan krigsförklaring för det vågar PK-Sverige inte på. Dessutom klarar man inte av att försvara sig). När USA invaderade Irak kvarstod PK-Sverige som glad handelspartner. Ska man inte kräkas över sitt eget land och detta djävla hyckleri? Det är också rätt så typiskt med PK. Alltid detta djävla hyckleri.

PK-väst öser alltid pengar på sin militär men makthavarna förstör ändå sina länder bakvägen. Putin gör inte såhär. Han är viktig för ryska folket.

För att jag ska förstå om den här diskussionen är värd att hålla, så skulle jag vara tacksam om du ville svara på två frågor:

1. Kan Putin göra fel?
2. Är allt dåligt som händer Ryssland väst/NATOs fel?
Citera
2022-07-21, 18:29
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Peterson har under senare månaden gjort väldigt märkliga uttalanden på hans podcast. Den gången där han berättade om krigets konsekvenser var enligt min mening ett klockrent politiskt inlägg i syfte att inducera tvivel och fruktan,precis som en rysk PsyOp . Förenklat så målade han en bild av ett total kaos med 120 milj flyktingar osv. Hans slutsats var att sluta pressa Putin (!)

Och nu detta...

Peterson använder stora ord och sätter dom i en apokalyptisk utveckling. Sorry,Jordan. Där känner jag inte igen dig. Så otrolig arrogant med den här sortens akademisk jonglerande av stora ord.

Peterson har tappat det helt på sistone. Tyvärr tar hans psykiska problem över och den tidigare sansen och förmågan att reflektera är helt bortblåst. Nu rapar han bara ur sig konspirationsteoretisk snömos.
Citera
2022-07-21, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Du deltar i diskussionen fast du är tekniker, och du tycker att JP skall hålla truten för att han inte har gått Geopolitikvetarprogrammet?

Okej.

Du verkar förvirrad. Flashback är ett diskussionsforum specifikt ämnat för denna typ av meningsutbytte.

Jordan däremot uttrycker sig offentligt, mycket och ofta i ämnen som han skulle ha lämnat på Reddit.

Om du inte förstår skillnaden i dessa uttryck så står ingen mer hjälpa att finna.
Citera
2022-07-21, 18:53
Medlem
Daniel501s avatar
Jordan Peterson säger det alla vita män med normalt eller högre testosteron tycker och tänker.

Ryssland vs väst är Kristendomen mot satanism, och Gud är på Rysslands sida.
Citera
2022-07-21, 18:55
Moderator
skunkensunes avatar
//Två trådar om Jordan Petersons åsikter om Rysslands invasionskrig av Ukraina sammanfogade. Det behövs inte en ny tråd varje gång denne man uttalar sig utan räcker med en.

mod
Citera
2022-07-21, 18:58
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Jordan Peterson säger det alla vita män med normalt eller högre testosteron tycker och tänker.

Ryssland vs väst är Kristendomen mot satanism, och Gud är på Rysslands sida.

Där min vän har du självklart helt fel. Det är enbart östrogenstinna får som följer frihetshatande despoter som Putin och lyssnar på vad en pundare till psykolog på dekis har att säga. Riktiga självständiga män bespottar naturligtvis den inavlade ryssdiktatorn.
Citera
2022-07-21, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Det du skriver är objektivt korrekt på samma sätt som att beskriva en våldtäkt som två personer som har sex. Det är pga att det är ett brutalt övergrepp med en tydlig angripare som det finns en massa att förlora på längre sikt genom att bara låta det ske. Incitament över tid avgör allt på den här planeten.

Förlorare finns bara bland de inblandade men vissa på det här forumet verkar tro att Ryssland går stärkta ur detta, det är en ren fantasi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in