2022-07-18, 15:55
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIMP-SUIT
Så Jordan Petersson är alltså ryssvänlig, där ser man. Man kanske ska ta allt annat han sagt genom tiderna med en nypa salt från och med nu. Jag tänker nu avprenumerera från hans kanal och jag rekommenderar alla att göra likadant.

Om du lyssnar på vad han säger så är han definitivt inte ryss/Putin-vänlig. Men jag tycker han har fel i strategin mot Ryssland i vilket fall.
Citera
2022-07-18, 15:57
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag tänker säga att JP är lika kunnig som en genomsnittsskribent här. Så vad han säger har ganska lite värde.

Varför skulle det vara så? Han är utanför sitt fält men han är en kompetent tänkare. Vilket är betydligt bättre förutsättningar än det omvända. Jag håller inte med honom men tycker han är värd att lyssna på.
Citera
2022-07-18, 15:59
Medlem
WrenchZeMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Varför skulle det vara så? Han är utanför sitt fält men han är en kompetent tänkare. Vilket är betydligt bättre förutsättningar än det omvända. Jag håller inte med honom men tycker han är värd att lyssna på.

Intressant, vilka invändningar har du emot Petersons perspektiv?
Citera
2022-07-18, 16:05
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
Det kan mycket väl vara så att han har blivit bemött med respekt och nu vill han ge respekt tillbaka. Men det kan också vara så att Ryssarna har planer att vara schysta mot folk som kan sprida vidare att "Ryssland är våra vänner", trots att Ryssland skjuter på civila och hotar EU med kärnvapen.
I väst har han fått mycket dynga, kanske ryssen är snällare. Sånt har hänt förr.
Citera
2022-07-18, 16:09
Medlem
SkurtCobains avatar
Två tankar:
1. Kul med fanboys som aldrig brytt sig om sanningssökandet självt, utan bara sökte en trygg IDOL, och nu måste revidera allt de någonsin tänkt om honom för att han på EN punkt framför en idé de själva inte kan hålla med om.
Jag kan inte komma på någon intellektuell vars hela arsenal av åsikter och tankar stämmer helt med mina. Håller flera av dem högt ändå.

2. "Han har inte akademiska meriter på området så det finns inget här att se."
Försök göra den logiken begriplig för exempelvis en matematiker eller en fysiker!
Liksom:
"Jag tänker inte befatta mig med den där ekvationen, för han som la fram den sysslar främst med lantbruk. Då spelar det absolut ingen roll om den förklarar något fenomen väl eller har stora användningsområden."
Citera
2022-07-18, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper

Ja när det gäller ämnen där han är kunnig i. Det finns 100tals kanske 1000 tals som är bättre lämpade att lyssna på när det gäller konflikten.
Citera
2022-07-18, 16:20
Medlem
Jordan vidarebefodrar bara vad kongressledamöter redan bekräftat. Inte ny info att USA befinner sig i krig med Ryssland och på kuppen dragit in Eu i det hela.
Citera
2022-07-18, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WrenchZeMonkey
Komiskt att tråden snabbt tog vändningen till att basha Peterson istället för att bemöta hans argument och perspektiv. Flashback har verkligen blivit ryggdunkarklubb för släthjärnor, bug-men och stolpskott, tragiskt.
De har betalt för att hålla på så. Flashbacks ägare har fått stora pengar för att släppa in dessa typer på flera moderatorsposter dessutom.

Ignorera den alla och diskutera enbart med vettiga användare. Att usa och Eu öppet proxykrigar mot ryssland är det ingen insatt som förnekar.
Citera
2022-07-18, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ReasoningIsTheKey
Jag håller med Jordan är en tomte!

Vad dessa idioter som är ryssvänliga inte fattar är att det inte går att skapa fred med Ryssland, anledningen varför är för att ryssarna själva inte vill ha fred. Svårare än så är det inte och därför går det inte att sluta fred via diplomati.

Men då säger de, ja men ge bort lite land till ryssen så de blir nöjda. Detta är absolut ingen lösning, för då kommer ryssarna att tortera och döda civila i Ukraina. De kommer att förtrycka befolkningen precis som de gjorde i ockuperade Polen, de baltiska staterna, etc. Varför tror ni alla östländer hatar ryssen? Jo, för de vet hur det var att vara ockuperade av dem i 45 år och allt helvete de då fick genomlida.

Nej, det enda sättet är att bekämpa ryssen så de aldrig igen kan ockupera, mörda, tortera och härja.

Blir det kärnvapen krig, då är det så, detta krig kommer ryssen då garanterat att förlora. Ryssland skulle bli jämnat med marken om de avfyrade ett kärnvapen och de vet de om.

Men visst, jag blir så jäkla irriterad på de som är ryssvänliga här i väst och som tror att vi kan vara vänner med dessa mördare och barbarer. Det är helt obegripligt att man ens kan resonera så, då ska man frysas ut från offentligheten här i väst anser jag. För då stödjer man mördare och banditer, d.v.s. den ryska militären.

Ryssland kan nog förstöra en hel del i Europa och Amerika, om det blir ett kärnvapenkrig, men Ryssland kommer självt att bli drabbat värst. Till skillnad från Ryssland så har USA, Storbritannien och Frankrike underhållit sina kärnvapen, så att vartenda ett av dem fungerar.
Citera
2022-07-18, 16:42
Bannlyst
För en gång skull har den här jobbiga idioten rätt. Håller med Peterson!
Citera
2022-07-18, 16:50
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
De har betalt för att hålla på så. Flashbacks ägare har fått stora pengar för att släppa in dessa typer på flera moderatorsposter dessutom.

Ignorera den alla och diskutera enbart med vettiga användare. Att usa och Eu öppet proxykrigar mot ryssland är det ingen insatt som förnekar.

Du verkar veta mycket om det fetade. Kan du länka till några källor eller beskriva mer i detalj?
Citera
2022-07-18, 16:53
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WrenchZeMonkey
Intressant, vilka invändningar har du emot Petersons perspektiv?

Hans lösning, att försöka hitta en deal med ryssarna, tror jag dels blir svår och dels är dålig. Problemet går inte iväg för att man slänger ett ben till Ryssland och sen fryser konflikten. Putin eller efterträdare kan återuppta kriget vilken dag som helst. Sen är det enormt kontraproduktivt att belöna aggression. Jag tror att alla policybeslut skall ses ur ett darwinistiskt perspektiv, dvs utifrån incitament för det ena eller det andra och inte utifrån ett perspektiv som inte tar hänsyn till vilket beteendet det belönar. T.ex. betala aldrig lösensumma för gisslan, inga undantag. Dålig lösning på det aktuella problemet eftersom gisslan troligtvis kommer att dö, men ändå en bättre lösning i längre perspektiv. Samma med detta kriget. Självklart är det kortsiktigt dyrare att fortsätta kriget än att söka fred men det senare är ingen långsiktig lösning.

Sen tror jag han underskattar hur instabilt Ryssland är. Nästa ledare kanske blir som Putin, eller inte. Det krävs talang och hänsynslöshet för att hålla ihop landet. Om en ledare med ett annat sinnelag eller kompetens efterträder kan det lika gärna resultera i fortsatt uppdelning som med Gorbatchev och problemet kan faktiskt försvinna eller minska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in