Citat:
Ursprungligen postat av
WrenchZeMonkey
Intressant, vilka invändningar har du emot Petersons perspektiv?
Hans lösning, att försöka hitta en deal med ryssarna, tror jag dels blir svår och dels är dålig. Problemet går inte iväg för att man slänger ett ben till Ryssland och sen fryser konflikten. Putin eller efterträdare kan återuppta kriget vilken dag som helst. Sen är det enormt kontraproduktivt att belöna aggression. Jag tror att alla policybeslut skall ses ur ett darwinistiskt perspektiv, dvs utifrån incitament för det ena eller det andra och inte utifrån ett perspektiv som inte tar hänsyn till vilket beteendet det belönar. T.ex. betala aldrig lösensumma för gisslan, inga undantag. Dålig lösning på det aktuella problemet eftersom gisslan troligtvis kommer att dö, men ändå en bättre lösning i längre perspektiv. Samma med detta kriget. Självklart är det kortsiktigt dyrare att fortsätta kriget än att söka fred men det senare är ingen långsiktig lösning.
Sen tror jag han underskattar hur instabilt Ryssland är. Nästa ledare kanske blir som Putin, eller inte. Det krävs talang och hänsynslöshet för att hålla ihop landet. Om en ledare med ett annat sinnelag eller kompetens efterträder kan det lika gärna resultera i fortsatt uppdelning som med Gorbatchev och problemet kan faktiskt försvinna eller minska.