Citat:
Ursprungligen postat av
Bone Collector
Missbruka?
Vad skulle vården ha för intresse av att spendera tid och resurser på att tvångsvårda någon som egentligen inte behöver tvångsvård?
Jag menar inte vården som apparat, men det finns alla möjliga sorters läkare som inte passar i sin position överhuvudtaget som använder sin roll för att utöva makt över psykiskt svaga människor.
Säger inte att det hör till vanligheterna, men när det händer finns det inte så mycket för den ogiltigförklarade patienten att göra.
Citat:
De har tagit livet av sig pga att de var så deprimerade att de behövde tvångsvårdas.
Vården klarar, tyvärr, inte av att rädda alla självmordsbenägna patienter.
Har du jobbat på en sådan avdelning, eller var kommer din erfarenhet ifrån?
Nej, många jag sett under åren som behöver vägledning och att ett kontaktnät upprättas runt deras psykiska ohälsa. Istället låser man in dem i fullproppade lokaler där man ska sova i samma rum som 3 personer med ordentligt utvecklad psykisk ohälsa. Omedelbar medicinering med starka antipsykotika för saker som sömnproblem eller rastlöshet (i en miljö där det inte finns något att göra annat än att stirra i väggen). Man ser dag till dag hur hoppet lämnar deras ögon, och när de väl blir utskrivna är det för att de är såna vrak till människor att de anses helt harmlösa.
Ja jag har jobbat med det, och det är inte alltför ovanligt att relevant avdelning är full så att den deprimerade får sitta på psykosavdelningen med riktiga nötter. Det är inte ovanligt att folk som kommer in med depression börjar dissociera efter några veckor under såna omständigheter.