Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-17, 17:59
  #1
Medlem
vanilljs avatar
Som rubriken lyder.

Jag har en bildskärm (Inköpt i Jan/Feb 22) som jag införskaffade för att kombinera ett mer smidigt hemmakontor med bättre gaming upplevelse. Med det sagt så har jag alltså en privat laptop Acer Aspire 7 vilken jag spelar på och en liten laptop från HP som är arbetsdatorn då.

Till mitt problem. När jag kopplar på (HDMI-kabel) privata laptopen så fungerar allting normalt. Klar & skarp bildkvalitet. När jag däremot kopplar på min arbets laptop så uppstår ett rött flimmer som närmast kan liknas vid myrornas krig. Det har inte stört mig jättemycket då jag till största del använder skärmen på min privata laptop (Där det fungerar utmärkt).

Tills idag, då jag köpt mig en ny privat laptop. Av samma märke som tidigare, dvs Acer. Även på denna nya laptop uppstår detta röda myrornas krig, och jag håller på att tappa det. Har ägnat mig åt 3 timmar av Google och drivrutinsuppdateringar för att få bukt på det med noll skillnad i resultat.

Så nu vänder jag mig till er flashback och hoppas på att någon där ute vet vad som kan vara problemet så att jag kan ta mig vidare och få bukt på det.

/ En kille som håller på att tappa det totalt.
Citera
2022-07-17, 18:02
  #2
Avstängd
PalmeKillers avatar
Trasig grafikkrets låter det som eller inkomptibels problem.
Citera
2022-07-17, 18:16
  #3
Medlem
vanilljs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Trasig grafikkrets låter det som eller inkomptibels problem.


För att tala på en så pass pedagogisk nivå som möjligt, dels för min skull men också för framtida trådläsare med liknande problem vilka kanske inte heller är speciellt insatta i teknologiska termer.

Trasig grafikrets - Med en snabb Google så tolkar jag det som att det är en komponent i grafikkort, dvs i Laptopens hårdvara. Så i denna teori så tror du att både datorn från arbetet samt den nyinköpta datorn kan ha fel i sina grafikkort, eller är detta någonting som även återfinnes i bildskärmar och att du således tror att det är bildskärmen det är fel på?

Inkomptibels problem - Här får jag inte riktigt fram någon information när jag söker i Google. Kan du tänka dig att utveckla?

Utöver svaret på dina teorier om vad som kan vara fel, har du även några förslag på åtgärder som du personligen hade gjort? Exempelvis, slängt/lämnat in skärmen på service. Köpt nya kablar(HDMI) eller någonting annat?
Citera
2022-07-17, 18:22
  #4
Avstängd
PalmeKillers avatar
Jag tolkade som att det var problem med din arbetslaptop, att den gav rött flimmer. Svårt att avgöra vad som avser vara filmer här. Grafikkrets problem bruka synas tydligt.

Har själv råkat ut för inkomptibels problem HDMI, att skärmen har problem att dektera signalen.. Men aldrig form av flimer. Flimer låter som någon elektronik är trasig antingen i laptopen, dålig kabel eller i skärmen. Eller något fel vid HDMI kontakten på arbetsdatorns moderkort. Grafikkrets problem bör även uppkomma om du kör på den inbyggda skärmen, så det kan nog uteslutas.

Pröva att koppla arbetslaptopen till TVn med HDMI och se om samma problem uppkommer.

Citat:
Ursprungligen postat av vanillj
För att tala på en så pass pedagogisk nivå som möjligt, dels för min skull men också för framtida trådläsare med liknande problem vilka kanske inte heller är speciellt insatta i teknologiska termer.

Trasig grafikrets - Med en snabb Google så tolkar jag det som att det är en komponent i grafikkort, dvs i Laptopens hårdvara. Så i denna teori så tror du att både datorn från arbetet samt den nyinköpta datorn kan ha fel i sina grafikkort, eller är detta någonting som även återfinnes i bildskärmar och att du således tror att det är bildskärmen det är fel på?

Inkomptibels problem - Här får jag inte riktigt fram någon information när jag söker i Google. Kan du tänka dig att utveckla?

Utöver svaret på dina teorier om vad som kan vara fel, har du även några förslag på åtgärder som du personligen hade gjort? Exempelvis, slängt/lämnat in skärmen på service. Köpt nya kablar(HDMI) eller någonting annat?
Citera
2022-07-17, 18:32
  #5
Medlem
vanilljs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Jag tolkade som att det var problem med dina arbetslaptop, att den gav rött flimmer. Svårt att avgöra vad som avser vara filmer här. Grafikkrets problem bruka synas tydligt.

Har själv råkat ut för inkomptibels problem HDMI, att skärmen har problem att dektera signalen.. Men aldrig form av flimer. Flimer låter som någon elektronik är trasig antingen i laptopen, dålig kabel eller i skärmen.


För att förtydliga då

Det är totalt 3 st laptop inblandade i formuleringen vilka är följande:

Tidigare privat
Nyinköpt privat
Nuvarande arbetsdator

Det är endast den tidigare privata som har fungerat tillsammans med skärmen problemfritt. Denna period av problemfri användning har överlappat den tiden av problem kopplat till användning av arbetsdator och skärm.

Även den nyinköpta uppvisar samma symtom som arbetsdatorn gör dvs "myrornas krig" (Av intresse kan vara att symtomet "myrornas krig" intensifieras kring mörka/svarta/grå ytor på bildskärmen).

Jag har nu kopplat ur den nyinköpta datorn och kopplat på den tidigare då jag blev galen på flimret. Och skärmen fungerar återigen perfekt på denna.

Mina egna misstankar om vad det kan handla om är:


1. Glapp i HDMI uttagen på båda de icke-fungerande laptops.
2. En dålig HDMI-kabel.
3. Drivrutiner (Har dock bevisligen inte påverkat resultatet efter uppdatering)

Jag är dock novis och har ingen aning om jag är ute och cyklar eller är något på spåren varpå jag vänder mig hit och till dig för rådfrågning.
Citera
2022-07-17, 18:54
  #6
Avstängd
PalmeKillers avatar
Har du prövat att koppla problem datorerna till en TV? Och får du samma resultat där?

Citat:
Ursprungligen postat av vanillj

För att förtydliga då

Det är totalt 3 st laptop inblandade i formuleringen vilka är följande:

Tidigare privat
Nyinköpt privat
Nuvarande arbetsdator

Det är endast den tidigare privata som har fungerat tillsammans med skärmen problemfritt. Denna period av problemfri användning har överlappat den tiden av problem kopplat till användning av arbetsdator och skärm.

Även den nyinköpta uppvisar samma symtom som arbetsdatorn gör dvs "myrornas krig" (Av intresse kan vara att symtomet "myrornas krig" intensifieras kring mörka/svarta/grå ytor på bildskärmen).

Jag har nu kopplat ur den nyinköpta datorn och kopplat på den tidigare då jag blev galen på flimret. Och skärmen fungerar återigen perfekt på denna.

Mina egna misstankar om vad det kan handla om är:


1. Glapp i HDMI uttagen på båda de icke-fungerande laptops.
2. En dålig HDMI-kabel.
3. Drivrutiner (Har dock bevisligen inte påverkat resultatet efter uppdatering)

Jag är dock novis och har ingen aning om jag är ute och cyklar eller är något på spåren varpå jag vänder mig hit och till dig för rådfrågning.
Citera
2022-07-17, 19:00
  #7
Medlem
Prova med en ny hdmi kabel. Skulle tro att det är där felet ligger. Jag har samma problem när jag kör min raspie oavsett monitor. Det är garanterat kabeln som det är fel på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback