• 1
  • 2
2022-07-16, 22:53
Medlem
Kalk-Allans avatar
Ja exakt, vad stör dig med sport kommentatorers uttryck floskler och annat...

Angående Svenska kommentatorer så är det nummer 1. En Engelsk eller Amerikansk spelare heter låt oss säga Jens Andersson och är född i nått av sagda länder, så uttalar svenska kommentatorer det som "Djäns Änderson" jag menar varför???

Låt mig höra vad du stör dig på!
Citera
2022-07-16, 22:58
Medlem
tunisierns avatar
Att det inte verkar finnas någonting viktigare än sporten de kommenterar. Men det kan bero på uppdraget och kommentatorverksamheten som de är satta till att göra.
Citera
2022-07-16, 23:00
Medlem
WJPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan

Angående Svenska kommentatorer så är det nummer 1. En Engelsk eller Amerikansk spelare heter låt oss säga Jens Andersson och är född i nått av sagda länder, så uttalar svenska kommentatorer det som "Djäns Änderson" jag menar varför???

Jag kan tycka att det är irriterande när det är två kommentatorer som inte har någon kemi med varandra överhuvudtaget.

Det krävs ofta en kemi för att det ska flyta på naturligt och vara underhållande att lyssna på.
Förstår du hur jag tänker?

Jag tycker generellt att kommentatorer inom sport är som bäst i USA men det är en smaksak.
Citera
2022-07-16, 23:03
Medlem
WJPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tunisiern
Att det inte verkar finnas någonting viktigare än sporten de kommenterar. Men det kan bero på uppdraget och kommentatorverksamheten som de är satta till att göra.
Detta måste vara det dummaste jag läst på länge.

Sportkommentator släpper alla tankar som inte har med matchen att göra för att kunna hålla fokuset på vad som sker i matchen.

Varför skulle man vilja höra dom kommentera något som inte har med själva sporten att göra?
Citera
2022-07-16, 23:04
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WJP
Jag kan tycka att det är irriterande när det är två kommentatorer som inte har någon kemi med varandra överhuvudtaget.

Det krävs ofta en kemi för att det ska flyta på naturligt och vara underhållande att lyssna på.
Förstår du hur jag tänker?
Japp fattar precis, och håller med!
Citera
2022-07-16, 23:18
Medlem
Zaedrewss avatar
Stör mig på när man inte hör vad de säger. Finns ju en speciell Martin Åslund. Extremt svårt att höra vad han ens vill ha sagt med sina kommentarer.
Citera
2022-07-16, 23:51
Medlem
Beroende på om vi ska snacka kommentatorer eller experter så finns det en rad olika saker att störa sig på. Även olika saker kan gälla för olika sporter. T.ex. en kommentator som pladdrar sönder en tennismatch med gamla resultat eller ovidkommande saker. När det gäller Discovery/Eurosport är ju många av kommentatorerna även experter eftersom de själva kommer från sporten.

Upprepningar av samma fakta. När samma "fakta" kommer upp så fort en viss spelare är i farten under mer än ett års tid blir det tjatigt speciellt om man känner att de har inget annat vettigt att säga.

Inkvoterade kommentatorer/experter/reportrar. Ser man en fotbollsmatch och en expert gör referenser som "sparkar man på bollen så rullar den framåt"-klass...

Slutligen. Stora sporter där man sänder matcher vecka efter vecka eller dagligen och samma experter sitter i varje sändning... och erkänner att man inte kan nån regel... Minns när Harald Luckner kommenterade en utvisning i ishockey men tvekade hurvida det fortfarande blir 2+2 vid blodvite.

Det finns uppenbarligen mycket att irritera sig på
Citera
2022-07-16, 23:59
Medlem
henrikos avatar
Citat:

Att dom använder presens, när dom pratar om saker hände i förra halvleken, i ett hopp som hoppats, i ett lopp där mållinjen passerats redan, eller rent utav när de pratar om något i en golftävling för 5 år sedan.

"I tredje perioden vinner han teckningen och tar pucken själv över blå linjen och träffar stolpen." Det borde rimligen vara "I tredje perioden vann han tekningen och tog pucken själv över blå linjen och träffade stolpen."
Citera
2022-07-17, 00:06
Medlem
massuppfittarens avatar
Stör mig när de särskriver.
Citera
2022-07-17, 05:19
Medlem
När en sportkommentator berättade en lång historia om en fluga i hans rum när han vaknade.
Citera
2022-07-17, 05:59
Medlem
Citat:

Svenska sportkommentatorer verkar ha 'tunghäfta'.
Har man lyssnat på en brittisk sportkommentator framstår svenska som imbecilla.
Jag har dock hört en svensk sportkommentator som aktivt kommenterar och har personliga saker att säga. Alla andra är som nollor. En etta med tio nollor.
De sitter tysta - ofta är de dessutom två - vilket gör tystnaden ännu mer pinsam.
Citera
2022-07-17, 09:07
Medlem
Deras rädsla för tystnad. Fan säg något när ni har något relevant att säga istället för ett konstant dravel om allt och ingenting.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in