• 1
  • 2
2022-07-16, 19:41
Avstängd
slemhogs avatar
Brukar rensa hyllorna när matvaror jag gillar säljs ut med 50% rabatt.

Köpte senaste ekologisk svensk köttfärs för bara 60 kr/kg.
Ekologisk rostbiff för 99 kr/kg, grillspett scan för 55 kr/kg. Surdegsbröd utan socker för 10 kr för 360 gram. skinkpålägg för 8 kr för 200 gram.
Allt med 50% rabatt och går ut dagen efter eller samma dag. Hela bandet är ibland röda lysande lappar 50% och jag är stolt över handla billigt och är mångmiljonär och kör Porsche till matbutiken.

Handlar väldigt ekonomiskt annars och försöker hålla köttkostnad på 20-60 kr/kg max.
Fryser in allt nästan, tinar sen tillagar.
50% rabatt köttet köper jag för lyxa till det med saker jag inte hade betalat ordinariepris för, har ingen lust betala 189 kr/kg för entrecote eller rostbiff om jag kan få en färsk kyckling för 25 kr/kg på rea och göra smarrig nyttig wok på.

Är det sämre för kroppen och hälsan att äta kött som går ut dagen efter eller samma dag än nästan helt färskt kött för ordinriepris? Mer bakterier?
Någon smakskillnad har jag inte märkt och är inte så kräsen.

Det börjar dock bli mer konkurrens om gammal mat nu i inflationstiderna
Senast redigerad av slemhog 2022-07-16 kl. 19:54.
Citera
2022-07-16, 19:45
Medlem
Absolut ingen jävla skillnad. Maten håller för det mesta i dagar, för att inte säga veckor eller månader efter utgångsdatumet så det är absolut ingen som helst fara.

Däremot finns det en sak jag märker/luktar stor skillnad på när dom är runt utgångsdatumet och det är färska hamburgare. Tycker dom börjar lukta och smaka annorlunda så fort det närmar sig bästföredatumet. Gäller färska burgare (4 st) oavsett om det är Coop, ICA:s eller något annat.
Citera
2022-07-16, 19:46
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog

Köpte senaste ekologisk svensk färs köttfärs för bara 60 kr/kg.
Ekologisk rostbiff för 99 kr/kg, grillspett scan för 55 kr/kg. Surdegsbröd utan socker för 10 kr för 360 gram. skinkpålägg för 8 kr för 200 gram.
Allt med 50% rabatt och går ut dagen efter eller samma dag.

Handlar väldigt ekonomiskt annars och försöker hålla köttkostnad på 20-60 kr/kg max.

Är det sämre för kroppen och hälsan att äta kött som går ut dagen efter eller samma dag än nästan helt färskt kött för ordinriepris? Mer bakterier?

Du kan se utgångsdatum på mat som rekommendationer för hissar ungefär. På en hiss där det står max 4 personer är ju byggd för att klara minst 6. Samma sak på mat, om det står 4 veckor så är det säkert minst 6 i verkligheten.

Så svaret är nej, framför allt när du fryser in direkt och sen tinar.
Citera
2022-07-16, 19:47
Medlem
Opaques avatar
Citat:

Inte vad jag har märkt. Får du en reaktion så lär du märka det. För min del så var min senaste kebabrulle helt "färsk" från pizzerian en upplevelse av 2 dagars magsjuka. Det beror helt på hur färsk mat hanteras och om du handlar den kylt från början, fast ett ett par dagar utöver datum så skulle jag påstå att det finns en väldig liten chans för att elaka bakterier skulle växa till sig ...Nog större risk att du hanterar den fel i köket så kan det bli konsekvenser (speciellt kyckling)
Citera
2022-07-16, 20:13
Medlem
TheJackets avatar
Absolut inte. Men självklart inspekterar du först. Det gör dock varje normal människa oavsett.
Citera
2022-07-16, 20:26
Medlem
goofers avatar
Äter du innan datumet går ut skall det inte vara någon fara.
Jag uppskattar själv art butiken sätter 50% på sådant med kort datum.
Min ica har nästa varje dag färdiga mackor till halva priset, perfekt att fiska upp en macka och en monster till frukost.

Men som sagt lukta, känn och smaka om du är osäker, men normalt är bäst före satt med marginal.
Citera
2022-07-16, 20:28
Medlem
Idumeas avatar
Poängen med rabatten är ju att affären ska kunna bli av med maten INNAN den blir dålig. Självklart är det inga problem att köpa den.
Citera
2022-07-16, 21:24
Medlem
Vi har överlevt några miljoner år innan datummärkningen så det ska nog gå. Använd dom sensorer som har räddat livet på oss tidigare, lukt, smak och utseende.
Citera
2022-07-16, 21:24
Medlem
Använd luktsinnet. Hur tror du de gjorde för tvåhundra år sedan, läste bäst före datumet? Använd dina sinnen så ska det nog gå bra.
Citera
2022-07-16, 22:08
Medlem
Svar nej, det är inte farligt.
Citera
2022-07-16, 23:42
Medlem
Idag scorade jag 5x300g grillkorvar för 5/kr st på Lidl, utgångsdatum idag, ätit ett paket och fryst resten, ingen dålig mage än... Fanatiskt billigt, kunde inte hålla mig.
Citera
2022-07-16, 23:53
Medlem
Citat:

Köpte senaste ekologisk svensk köttfärs för bara 60 kr/kg.
Allt med 50% rabatt och går ut dagen efter eller samma dag. Hela bandet är ibland röda lysande lappar 50% och jag är stolt över handla billigt och är mångmiljonär och kör Porsche till matbutiken.

50% rabatt köttet köper jag för lyxa till det med saker jag inte hade betalat ordinariepris för, har ingen lust betala 189 kr/kg för entrecote eller rostbiff om jag kan få en färsk kyckling för 25 kr/kg på rea och göra smarrig nyttig wok på.

Det börjar dock bli mer konkurrens om gammal mat nu i inflationstiderna
Om det inte luktar eller smakar dåligt så är det inget problem. Men det är jävligt märkligt med en mångmiljonär som inte ens bryr sig om råvarorna till matlagningen. Jag betalar mer för mina råvaror än vad det kostar i butiken eftersom jag letar upp producenten av top shelf och köper direkt av honom/henne. Att vara mångmiljonär och betala max 60kr/kg för kött är ju efterblivet. I ett blindtest skulle du inte känna skillnad på wagyu och om jag sket i din mun. Du äter som en luffare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in