• 1
  • 2
2022-07-15, 21:40
Medlem
Hej!
Finns det något sätt att ta reda på vilka som bott i min lägenhet innan mej utan att fråga grannarna?
Citera
2022-07-15, 21:53
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Hej själv,

om lägenhetshuset är byggt för många år sedan, så har ett gäng levnadsöden hunnit passera revy.

Om det är ett privatägt hyreshus med en stabil ägarfamilj, så kan det finnas bevarat uppgifter om hyresgästerna på säg t.ex. 1920-talet. Titlar, som bara de ger en idé om vilka som bebott kvarten.

Fastighetsägaren själv lr förvaltardraken Fastighetsägarna lär ha begränsat intresse dela med sig av dessa uppgifter.
Citera
2022-07-15, 22:02
Medlem
Luxuss avatar
Det finns garanterat sparat i protokoll. Är det en bostadsrättsförening så fråga styrelsen efter uppgifterna, hyresrätt kolla med hyresvärden.
Citera
2022-07-15, 22:06
Citat:
Ursprungligen postat av Tromejjagkanallt
Hej!
Finns det något sätt att ta reda på vilka som bott i min lägenhet innan mej utan att fråga grannarna?
Via skattemyndigheten, alternativt släktforskning, tex folkräkning, sveriges dödbok
Citera
2022-07-15, 22:12
Medlem
tror du att något paranormalt pågår
Citera
2022-07-15, 22:25
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tromejjagkanallt
Hej!
Är det bostadsrätt vet du vem du köpte av, vill du veta vilka före det kolla med förvaltaren om de lämnar ut. Annars som Mumsbulle skriver nedan är nog bra förslag.

Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Via skattemyndigheten, alternativt släktforskning, tex folkräkning, sveriges dödbok
Bra tips.

Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
tror du att något paranormalt pågår
Spännande!
Citera
2022-07-16, 01:56
Medlem
nattloeperskas avatar
har du tur så får du fortfarande post adresserade till dem. en förutsättning är ju såklart att de har något någorlunda ovanligt namn.
Citera
2022-07-16, 10:18
Medlem
_killahs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Är det bostadsrätt vet du vem du köpte av, vill du veta vilka före det kolla med förvaltaren om de lämnar ut. Annars som Mumsbulle skriver nedan är nog bra förslag.

Bra tips.

Spännande!

Skatteverkets kundtjänst kan inte se vem som bott på en adress tidigare, därremot kan dom se vart en person bott om du har ett personnummer.

Självklart kan skv se alla som varit folkbokförda på adress X men det kanske inte går under offentlighetsprincipen och de därför ej lämnar ut det.
Citera
2022-07-16, 10:22
Medlem
Biblioteket kan ha en databas där du kan kolla vilka som bott där. Minns inte vad den heter.
Citera
2022-07-16, 15:01
Medlem
Skulle vara intressant att se min lägenhet.

lägenhet har cirka 60 år på nacken och är en liten enrummare så jag antar att säkert en del sjuka saker som skett i den genom åren då byggnaden gammalt var ett ställe där mycket missbruk föregick.

Finns ett gammalt fall från cirka 20 år sen om ett riktigt makabert brott som skedde i den vet dock ej vilken utav lägenheterna det var kanske är det min? 😅
Citera
2022-07-16, 15:10
Medlem
Det är lätt för fastigheter, bara att kontakta Lantmäteriet, men svårare för lägenheter.

Dyrare betaltjänster som liknar Ratsit kan ofta visa en historik över alla kända tidigare adresser som en person har haft, så antagligen kan de därför också lista alla som bott på en specifik adress.
Citera
2022-07-16, 15:13
Medlem
Citat:

Det var i relativ nutid som folkbokföringen gjordes på lägenhet. För 10 år sedan och bakåt så folkbokfördes man på en adress. Vilken lägenhet man bodde i fanns inte registrerat hos folkbokföringen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in