• 1
  • 2
2022-07-15, 15:41
Medlem
b00b00s avatar
"Polis larmades till Slakthusgatan i Göteborg där en cyklist och lastbil kolliderat. Cyklisten befaras ha skadats allvarligt i olyckan. Polis har inlett en förundersökning om grov vårdslöshet i trafik och tagit beslag i ärendet. Platsen är avspärrad för tillfället.

12:47 Uppdatering
Lastbilschauffören har gripit på platsen. Lastbilen och cykeln är tagen i beslag för tekniskundersökning. "

https://polisen.se/aktuellt/handelse...kada-goteborg/

Är det vanligt att den påkörande grips på plats? Eller kan de ha utelämnat att det är en påverkad förare?
Citera
2022-07-15, 16:21
Medlem
Bidens avatar
Man brukar säga att man var på fel plats vid fel tillfälle, men den här killen var iallafall på rätt plats.
Citera
2022-07-15, 16:45
Medlem
För våra nya lastbilsförare är det är ju guds vilja om nån dör, eget ansvar finns inte...

Polaren blev påkörd av en sådan, föraren fick för sig att gör en helt galen illegal u-sväng över flera filer som i somalia... cykeln blev, skrot polaren klarade sig med nöd och näppe.. haltade dock ett tag...

I detta fall var det ju en man i 50-årsåldern så trolig svenne.

Som cyklist måste man förutsätta att ingen ser dig, verkar som många cyklister aldrig kört bil och inser begränsningarna i synfält m.m.

Men ansvaret är ju bilförarens... lite mer samarbete i trafiken gynnar alla... ökar chansen att behålla livet med...

tragiskt som fan...
Senast redigerad av obisvenkanobi 2022-07-15 kl. 16:57.
Citera
2022-07-15, 16:48
Medlem
Bidens avatar
Tragiskt. Känns som att folk dör hela jävla tiden nu så jag utgår från att den här stackaren dog med.
Citera
2022-07-15, 17:48
Medlem
Cyklisten har dött till följd av sina skador

Uppdatering 17:40:

”Cyklisten har dött till följd av sina skador. Anhöriga är underrättade.
En anmälan om vållande till annans död och rattfylleri, vårdslöshet i trafik har upprättats.”

https://www.expressen.se/nyheter/cyk...rligt-skadad-/
Senast redigerad av Doiten 2022-07-15 kl. 17:53.
Citera
2022-07-15, 17:50
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Uppdatering 17:40:
Cyklisten har dött till följd av sina skador. Anhöriga är underrättade.
En anmälan om vållande till annans död och rattfylleri, vårdslöshet i trafik har upprättats.

Östblockschaffis då antagligen
Citera
2022-07-15, 17:51
Medlem
Återigen en idiotisk lastbilschaufför.
Står fast vid att de är de mest respektlösa i trafiken.
Citera
2022-07-15, 17:52
Medlem
Jag passerade förbi uppe på Gamlestadsvägen strax efter olyckan och brandbilarna och en lastbil stod under viadukten:

https://www.google.com/maps/@57.7292...7i16384!8i8192

Noterade när jag passerade strax efter att avspärrningarna hävts att räddningstjänsten såg ut att ha spolat av asfalten ungefär i samma område där asfalten är fuktig på streetview-bilderna.
Senast redigerad av GeirardVanDerKlaar 2022-07-15 kl. 17:54.
Citera
2022-07-15, 17:55
Medlem
50åring gripen för grov vårdslöshet i trafik och vållande till annans död.

Lastbilschauffören är gripen för grov vårdslöshet i trafik och vållande till annans död.
Citera
2022-07-15, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi

Som cyklist måste man förutsätta att ingen ser dig, verkar som många cyklister aldrig kört bil och inser begränsningarna i synfält m.m.

Men ansvaret är ju bilförarens... lite mer samarbete i trafiken gynnar alla... ökar chansen att behålla livet med...

tragiskt som fan...

Ja, dessvärre vanligt att förare av tvåhjulingar inte inser hur dåligt de syns. Jag kan tycka att varselljus även dagtid, som för fyrhjulingar, skulle kunna vara ett obligatiorium om man ska färdas i "påtaglig trafikmiljö". Elscootrar är ännu värre än cyklar, även om de lagliga bara gör 20 kmt accelererar de fort och kan vara mitt i gatan innan andra trafikanter vet ordet av.
Citera
2022-07-15, 18:12
Medlem
Concac123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeirardVanDerKlaar
Jag passerade förbi uppe på Gamlestadsvägen strax efter olyckan och brandbilarna och en lastbil stod under viadukten:

https://www.google.com/maps/@57.7292...7i16384!8i8192

Noterade när jag passerade strax efter att avspärrningarna hävts att räddningstjänsten såg ut att ha spolat av asfalten ungefär i samma område där asfalten är fuktig på streetview-bilderna.
Jag trodde först att cyklisten kanske blev påkörd vid övergångsstället längre fram. Cykelbanan löper ju till höger om bilden och svänger sedan in åt vänster till övergångsstället, men om det var spolat under viadukten så måste cyklisten ha cyklat på själva bilvägen.
Senast redigerad av Concac123 2022-07-15 kl. 18:15.
Citera
2022-07-15, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Concac123
Jag trodde först att cyklisten kanske blev påkörd vid övergångsstället längre fram. Cykelbanan löper ju till höger om bilden och svänger sedan in åt vänster till övergångsstället, men om det var spolat under viadukten så måste cyklisten ha cyklat på själva bilvägen.

Kan ju vara så att olyckan skett längre fram som du skriver och att såväl blod som vatten sedan runnit ner. Hur stor yta som spolats av är svårt att veta. Men min gissning är att olyckan skett när cyklisten skulle korsa gatan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in