• 1
  • 2
2022-07-15, 05:24
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Hejsan!

Bilen (Kia) ska snart in på service. Nybilsgarantin gäller fortfarande.
Har tidigare servat den på Hedin bil då de är auktoriserade.
Bokade tid igen där och fick ett kostnadsförslag som var rätt saftigt. Detta fick mig att söka efter alternativ. Har en Mekonomenverkstad på närmre håll. Slog in uppgifterna online hos dem och fick då en kostnad på hälften av Hedin bils pris. Det kändes märkligt. Jag vet ju också att man måste serva på rätt ställe för att nybilsgarantin ska fortsätta vara giltig och skickade ett mail till mekonomen och frågade vad som gäller. Ringde också Kia för att fråga vilka verkstäder som är auktoriserade nära mig, svaret jag fick i telefon var Hedin bil.
Fick sedan svar på mitt mail till mekonomen och de skrev såhär, (saxar ur mailet):
Tack för att du kontaktar oss.

Mekonomen tillhör kategorin allbilsverkstad, vilket innebär att vi lever upp till alla krav för att laga och serva bilar som har garantier eftersom vi arbetar fackmässigt.

Nybilsgaranti gäller hos alla Mekonomen verkstäder.

På menonomens hensida står det:

Det är viktigt att kolla extra noga på garantivillkoren. Bilens garanti får nämligen inte påverkas av en serviceåtgärd så länge arbetet utförs fackmannamässigt. Du kan alltså göra en service eller reparation på till exempel en Mekonomen-verkstad, utan att nybilsgarantin påverkas.

Är konfunderad, gäller Kias nybilsgaranti om man servar på mekonomen eller inte?
Senast redigerad av Reverend.Camden 2022-07-15 kl. 05:44.
Citera
2022-07-15, 06:05
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Hejsan!

Bilen (Kia) ska snart in på service. Nybilsgarantin gäller fortfarande.
Har tidigare servat den på Hedin bil då de är auktoriserade.
Bokade tid igen där och fick ett kostnadsförslag som var rätt saftigt. Detta fick mig att söka efter alternativ. Har en Mekonomenverkstad på närmre håll. Slog in uppgifterna online hos dem och fick då en kostnad på hälften av Hedin bils pris. Det kändes märkligt. Jag vet ju också att man måste serva på rätt ställe för att nybilsgarantin ska fortsätta vara giltig och skickade ett mail till mekonomen och frågade vad som gäller. Ringde också Kia för att fråga vilka verkstäder som är auktoriserade nära mig, svaret jag fick i telefon var Hedin bil.
Fick sedan svar på mitt mail till mekonomen och de skrev såhär, (saxar ur mailet):
Tack för att du kontaktar oss.

Mekonomen tillhör kategorin allbilsverkstad, vilket innebär att vi lever upp till alla krav för att laga och serva bilar som har garantier eftersom vi arbetar fackmässigt.

Nybilsgaranti gäller hos alla Mekonomen verkstäder.

På menonomens hensida står det:

Det är viktigt att kolla extra noga på garantivillkoren. Bilens garanti får nämligen inte påverkas av en serviceåtgärd så länge arbetet utförs fackmannamässigt. Du kan alltså göra en service eller reparation på till exempel en Mekonomen-verkstad, utan att nybilsgarantin påverkas.

Är konfunderad, gäller Kias nybilsgaranti om man servar på mekonomen eller inte?

Den gäller. Kia skriver själva på sin hemsida:

” För att nybilsgarantin ska gälla så måste all service utföras antingen av en auktoriserad Kia-verkstad eller av annan verkstad, förutsatt att arbetet utförts på ett fackmannamässigt sätt enligt Kias serviceprogram under hela garantitiden”

https://www.kia.com/se/aga/kias-serv...xoCLUoQAvD_BwE

Kia fälldes i marknadsdomstolen efter att ha haft som krav att bilarna måste servas på verkstäder auktoriserade av Kia. Sedan 2012 är det fritt fram att serva hos andra verkstäder under förutsättning att det görs fackmannamässigt.

https://teknikensvarld.expressen.se/...rantin-119589/
Citera
2022-07-15, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Den gäller. Kia skriver själva på sin hemsida:

” För att nybilsgarantin ska gälla så måste all service utföras antingen av en auktoriserad Kia-verkstad eller av annan verkstad, förutsatt att arbetet utförts på ett fackmannamässigt sätt enligt Kias serviceprogram under hela garantitiden”

https://www.kia.com/se/aga/kias-serv...xoCLUoQAvD_BwE

Kia fälldes i marknadsdomstolen efter att ha haft som krav att bilarna måste servas på verkstäder auktoriserade av Kia. Sedan 2012 är det fritt fram att serva hos andra verkstäder under förutsättning att det görs fackmannamässigt.

https://teknikensvarld.expressen.se/...rantin-119589/

Den eventuella frågan är väl om Mekonomen har koll på servicepeogrammet så de inte missat något och den skor skillnaden är av det skälet?
Citera
2022-07-15, 08:44
Medlem
ormbitens avatar
Hade ganska nyligen en kund med en Kia Proceed 2020 som frågade om jag kunde göra service på hennes bil.
Inga problem svarade jag, men när jag tittade i serviceschemat så fanns det en servicepunkt där det stod "Uppdatering kartor navigation"... och där föll ju då genast den fackmannamässiga servicen från mitt håll...

Jag som liten enmansverkstad har ju ingen tillgång till att göra den uppdateringen.
Frågan är ju då om Mekonomen verkstaden har det??

Hade jag utfört servicen och hoppat över den punkten så skulle ju mycket väl KIA kunna hävda att bilen ej har fått fackmannamässig service.

Sen finns det också en del biltillverkare som kräver att det utförs en rostskyddskontroll och lackkontroll vid vissa tidpunkter för att rostskyddsgarantin alternativt lackgarantin ska fortsätta att gälla.
En del biltillverkare har som krav att dessa kontroller utförs av en märkesverkstad medans andra bara har som krav att den ska utföras och antecknas i ett serviceschema att det är utfört och då spelar det ingen roll vilken verkstad som har utfört det.
Nu vet jag inte vilket krav KIA har på den saken.
Citera
2022-07-15, 08:48
Medlem
Henriksss avatar
I originalservice ska felkoder och mjukvara kollas och ev uppdateras. Just felkoder kan nog de flesta verkstäder kolla och återställa på de flesta bilar. MEN uppdatera mjukvaran kan allverkstäderna inte på de nyaste bilarna, och har man inte gjort det så har man inte följt serviceschemat och nybilsgarantin är förbrukad.
Citera
2022-07-15, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Den eventuella frågan är väl om Mekonomen har koll på servicepeogrammet så de inte missat något och den skor skillnaden är av det skälet?

Hade jag en nyare KIA skulle JAG inte chansa på att garantin gäller om bilen servats på en allbilsverkstad.

Dock - för några år sedan - ifrågasattes av en bilfirma - då min Jeep skulle bytas in - om garantin gällde emedan senaste servicen utförts av ortens lokala allbilsverkstad.
Detta p g a c:a 15 mil till närmste auktoriserade Jeep-verkstad och att servicen i stort sett endast omfattade oljeservice = nivåkontroller och byte motorolja och oljefilter.
Inbytesbilfirman kontakta de JEEP-importören, som bekräftade att garantin gällde.

Men till en Mekonomenverkstad hade jag inte vågat lämna in bilen.
Stor del av personalen är lönebidragsanställda utan kunskap - i vissa fall inte ens svensktalande.
Gäller två Mekonomenverkstäder jag känner till.
Citera
2022-07-15, 08:57
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Hittade detta;
princip är det så att nybilsgarantin har du även om du servar bilen på en icke auktoriserad märkesverkstad, men om du servar bilen på en icke auktorisread märkesverkstad så påverkar detta längden på garantin.

Två år är standard idag och dessa två har du oavsett verkstad, så du har alltid minst 2 år även om du servar hos Mekonomen.

Men om vi tar Kias 7 åriga garanti som exempel, om du servar hos Mekonomen eller liknande så får du en 3 årig garanti. Du har inte en 7 årig garanti längre då den förutsätter att du servar bilen hos Kias vekstäder. Gör du avsteg från detta är det 3 år. Så du får garanti, men du får en kortare garanti om du servar hos Mekonomen etc.

https://www.vibilagare.se/bilfragan/...-hos-mekonomen

Så jag kommer inte att chansa inom garantitiden!
Citera
2022-07-15, 09:10
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Hade ganska nyligen en kund med en Kia Proceed 2020 som frågade om jag kunde göra service på hennes bil.
Inga problem svarade jag, men när jag tittade i serviceschemat så fanns det en servicepunkt där det stod "Uppdatering kartor navigation"... och där föll ju då genast den fackmannamässiga servicen från mitt håll...

Jag som liten enmansverkstad har ju ingen tillgång till att göra den uppdateringen.
Frågan är ju då om Mekonomen verkstaden har det??

Hade jag utfört servicen och hoppat över den punkten så skulle ju mycket väl KIA kunna hävda att bilen ej har fått fackmannamässig service.

Sen finns det också en del biltillverkare som kräver att det utförs en rostskyddskontroll och lackkontroll vid vissa tidpunkter för att rostskyddsgarantin alternativt lackgarantin ska fortsätta att gälla.
En del biltillverkare har som krav att dessa kontroller utförs av en märkesverkstad medans andra bara har som krav att den ska utföras och antecknas i ett serviceschema att det är utfört och då spelar det ingen roll vilken verkstad som har utfört det.
Nu vet jag inte vilket krav KIA har på den saken.

Ja sånt här måste man nog passa sig för eftersom det handlar om juridiska förehavanden och man brukar vara snabb på att hitta punkter som diskvalificerar tredje part och då faller också hela den förlängda garantin på ett bräde. Rätt löjligt egentligen för en kartuppdatering påverkar ju på intet sätt bilens funktioner, varken säkerhetsmässigt eller på annat sätt. Men såna är jurister, det har jag fått lära mig den hårda vägen.

Mitt förtroende för Mekonomens verkstäder är däremot inte stort. En kvinnlig bekant till mig skulle göra service på sin 13 år gamla Honda och fick då tipset om en Mekonomenansluten verkstad som var "bra och billig". Dom hävdade också att dom följer märkets serviceplan och att alla garantier som tillverkaren lämnar gäller. Nu var bilen för gammal för att ha någon garanti men en serviceplan finns och den står t o m i instruktionsboken.
Jag kollade sen upp detta och visst hade dom bytt olja och filter men bromsvätskan skulle också ha bytts och hur kunde man missa att bakre bromsskivorna var så dåliga (på insidan) att besiktningen slog ner på dem vid nästa besiktning?
Jag försökte resonera med den nysvenske ägaren till verkstan om framför allt den första punkten men han slog ifrån sig och sa att han hade gjort det som stod i deras serviceplan. Kom inte längre.

Mätte förresten fukthalten i bromsvätskan nyligen på samma bil och mätaren gick i topp, alltså >5% så inte ens det hade dom gjort...
Citera
2022-07-15, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Ja sånt här måste man nog passa sig för eftersom det handlar om juridiska förehavanden och man brukar vara snabb på att hitta punkter som diskvalificerar tredje part och då faller också hela den förlängda garantin på ett bräde. Rätt löjligt egentligen för en kartuppdatering påverkar ju på intet sätt bilens funktioner, varken säkerhetsmässigt eller på annat sätt. Men såna är jurister, det har jag fått lära mig den hårda vägen.

Mitt förtroende för Mekonomens verkstäder är däremot inte stort. En kvinnlig bekant till mig skulle göra service på sin 13 år gamla Honda och fick då tipset om en Mekonomenansluten verkstad som var "bra och billig". Dom hävdade också att dom följer märkets serviceplan och att alla garantier som tillverkaren lämnar gäller. Nu var bilen för gammal för att ha någon garanti men en serviceplan finns och den står t o m i instruktionsboken.
Jag kollade sen upp detta och visst hade dom bytt olja och filter men bromsvätskan skulle också ha bytts och hur kunde man missa att bakre bromsskivorna var så dåliga (på insidan) att besiktningen slog ner på dem vid nästa besiktning?
Jag försökte resonera med den nysvenske ägaren till verkstan om framför allt den första punkten men han slog ifrån sig och sa att han hade gjort det som stod i deras serviceplan. Kom inte längre.

Mätte förresten fukthalten i bromsvätskan nyligen på samma bil och mätaren gick i topp, alltså >5% så inte ens det hade dom gjort...

Man ska undvika Mekonomen generellt, och speciellt de som drivs av nysvenskar(med startbidrag från AF).
Citera
2022-07-15, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo

Var mätte du?
I behållaren vid huvudbromscylindern?
Eller vid ett bakhjuls luftningsnippel?

Att byta vätska i bromsvätskebehållaren klarar nästan även en MENA (och Mekonomen)!
Citera
2022-07-15, 11:08
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Var mätte du?
I behållaren vid huvudbromscylindern?
Eller vid ett bakhjuls luftningsnippel?

Att byta vätska i bromsvätskebehållaren klarar nästan även en MENA (och Mekonomen)!

I behållaren vid huvudbromscylindern. Tar typ 5 sek att göra.
Citera
2022-07-15, 11:11
Medlem
Ghastens avatar
Så länge du har garanti lämna på verkstan som är auktoriserade av dem du köpt bilen ifrån.
Annars ryker garantin.
Vet en som råkade göra det. Något gick sönder på bilen. Dom tittade och sa du gjorde inte din service hos oss. Så han fick betala dyra pengar för att tjäna en liten summa på att lämna till fel ställe.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in