Citat:
Ursprungligen postat av
ormbiten
Hade ganska nyligen en kund med en Kia Proceed 2020 som frågade om jag kunde göra service på hennes bil.
Inga problem svarade jag, men när jag tittade i serviceschemat så fanns det en servicepunkt där det stod "Uppdatering kartor navigation"... och där föll ju då genast den fackmannamässiga servicen från mitt håll...
Jag som liten enmansverkstad har ju ingen tillgång till att göra den uppdateringen.
Frågan är ju då om Mekonomen verkstaden har det??
Hade jag utfört servicen och hoppat över den punkten så skulle ju mycket väl KIA kunna hävda att bilen ej har fått fackmannamässig service.
Sen finns det också en del biltillverkare som kräver att det utförs en rostskyddskontroll och lackkontroll vid vissa tidpunkter för att rostskyddsgarantin alternativt lackgarantin ska fortsätta att gälla.
En del biltillverkare har som krav att dessa kontroller utförs av en märkesverkstad medans andra bara har som krav att den ska utföras och antecknas i ett serviceschema att det är utfört och då spelar det ingen roll vilken verkstad som har utfört det.
Nu vet jag inte vilket krav KIA har på den saken.
Ja sånt här måste man nog passa sig för eftersom det handlar om juridiska förehavanden och man brukar vara snabb på att hitta punkter som diskvalificerar tredje part och då faller också hela den förlängda garantin på ett bräde. Rätt löjligt egentligen för en kartuppdatering påverkar ju på intet sätt bilens funktioner, varken säkerhetsmässigt eller på annat sätt. Men såna är jurister, det har jag fått lära mig den hårda vägen.
Mitt förtroende för Mekonomens verkstäder är däremot inte stort. En kvinnlig bekant till mig skulle göra service på sin 13 år gamla Honda och fick då tipset om en Mekonomenansluten verkstad som var "bra och billig". Dom hävdade också att dom följer märkets serviceplan och att alla garantier som tillverkaren lämnar gäller. Nu var bilen för gammal för att ha någon garanti men en serviceplan finns och den står t o m i instruktionsboken.
Jag kollade sen upp detta och visst hade dom bytt olja och filter men bromsvätskan skulle också ha bytts och hur kunde man missa att bakre bromsskivorna var så dåliga (på insidan) att besiktningen slog ner på dem vid nästa besiktning?
Jag försökte resonera med den nysvenske ägaren till verkstan om framför allt den första punkten men han slog ifrån sig och sa att han hade gjort det som stod i deras serviceplan. Kom inte längre.
Mätte förresten fukthalten i bromsvätskan nyligen på samma bil och mätaren gick i topp, alltså >5% så inte ens det hade dom gjort...