2022-07-15, 00:06
Som många säkert vet så är det vanligt att folk hängs ut i tråden (FB) Dumpen - Patrik Sjöberg jagar män som vill utnyttja barn sexuellt

För att komma runt regel 0.10 (personuppgifter) så är det vanligt att folk postar rebusar. Så istället för att skriva "Ebba Busch" så skriver man "Förnamn samma som en grön (och 800 grader varm) punkgrupp som Thåström sjöng i.
Efternamn samma som ett tyskt ekektronikföretag som grundades 1886 och bl.a. är världens största underleverantör till fordonsindustrin, men med 'o' utbytt mot 'u'."

Moderatorer har gjort klart att personuppgifter inte ska postas i tråden. Moderatorsmeddelandet säger
Citat:
Regel 0.10 gäller i denna tråd. Det innebär att ingenting får postas som kan identifiera personerna som syns på Dumpen. Inte ens i maskad form.

(För de som inte vet brukar maskning se ut så här: "E**a *usch *=b")

Och det kan knappast vara att de har missat att rebusarna används.

Min fråga är helt enkelt hur ni resonerar här. Om jag inte minns fel så var maskningen till för att förhindra att det blir enkelt att hitta trådar om folk genom att googla namnet.

1) Är inte maskning tillräckligt?
2) Eller är det så att sökmotorerna har utvecklats och hittar namnen ändå? Och att det därför idag alltid är rebus som gäller istället för maskning?
3) Vad är anledningen till förbudet för maskning?
4) Uppenbarligen så sprids ju personuppgifterna ändå, även i rebusform. Vad är anledningen till att det tillåts?
5) Är det någon specialregel för just den tråden?
Citera
2022-07-15, 00:11
Medlem
nedboys avatar
Jag har också undrat lite hur de resonerar i den tråden. De skriver tydligt att man inte får hänga ut personers identiteter i tråden. Men samtidigt så är det okej att hänga ut personerna via rebusar.

Det hänger inte ihop. Antingen så får man hänga ut folk eller så får man inte.
Citera
2022-07-15, 00:12
Medlem
KebabOchBearnaises avatar
Finns andra trådar där fullständiga namn hängs ut utan ens maskningar. Vet inte riktigt hur det funkar eller varför i vissa trådar det är okej att hänga ut hela namnet, ibland med maskningar eller som i tråden kring dumpen där rebusar är okej.
Citera
2022-07-15, 00:13
Medlem
SkattefriZons avatar
Det viktiga är att namnet inte ska vara sökbart. Tror det är så dom tänker.
Citera
2022-07-15, 00:22
Medlem
Gynekologstols avatar
Riktigt intressant blir det om en medlem här på Flashback hängs ut. Om vi leker med tanken på att någon i tråden direkt efter en uthängning erkänner sig vara den som har hängts ut, då bryter väl eventuella rebusar mot regel 1.06?
Citera
2022-07-15, 00:22
Medlem
Man kan inte googla på dessa rebusar o det räcker.

Jag själv är emot regeln o Google också.

Motiv - om alla namn mm skrivs så att de inte kan googlas kan hela google lägga ner.
Hela Googles upplägg är ju att man skall kunna googla på allt. O går det inte att googla
dödas hela Google
Citera
2022-07-15, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Som många säkert vet så är det vanligt att folk hängs ut i tråden (FB) Dumpen - Patrik Sjöberg jagar män som vill utnyttja barn sexuellt

För att komma runt regel 0.10 (personuppgifter) så är det vanligt att folk postar rebusar. Så istället för att skriva "Ebba Busch" så skriver man "Förnamn samma som en grön (och 800 grader varm) punkgrupp som Thåström sjöng i.
Efternamn samma som ett tyskt ekektronikföretag som grundades 1886 och bl.a. är världens största underleverantör till fordonsindustrin, men med 'o' utbytt mot 'u'."

Moderatorer har gjort klart att personuppgifter inte ska postas i tråden. Moderatorsmeddelandet säger

(För de som inte vet brukar maskning se ut så här: "E**a *usch *=b")

Och det kan knappast vara att de har missat att rebusarna används.

Min fråga är helt enkelt hur ni resonerar här. Om jag inte minns fel så var maskningen till för att förhindra att det blir enkelt att hitta trådar om folk genom att googla namnet.

1) Är inte maskning tillräckligt?
2) Eller är det så att sökmotorerna har utvecklats och hittar namnen ändå? Och att det därför idag alltid är rebus som gäller istället för maskning?
3) Vad är anledningen till förbudet för maskning?
4) Uppenbarligen så sprids ju personuppgifterna ändå, även i rebusform. Vad är anledningen till att det tillåts?
5) Är det någon specialregel för just den tråden?

Det var värst vad du var mån om vuxna män som vill ha sex med barn. Man kan ju fråga sig varför...

I övrigt, som jag förstår det, så ska man inte kunna få upp en tråd om man söker på personens namn genom Google t.ex därav det regelverk som existerar idag på forumet.
Citera
2022-07-15, 00:29
Citat:
Ursprungligen postat av Kissgobbe
Det var värst vad du var mån om vuxna män som vill ha sex med barn. Man kan ju fråga sig varför...
Du ville se det budskapet, letade efter det och hittade det. Det är för övrigt inte topic här. Jag är helt enkelt bara nyfiken på anledningen. Har ingen jättestark åsikt i frågan.

Citat:
I övrigt, som jag förstår det, så ska man inte kunna få upp en tråd om man söker på personens namn genom Google t.ex därav det regelverk som existerar idag på forumet.
Jepp, men det var ju det som maskningen var till för. Därav min fråga.
Citera
2022-07-15, 00:41
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkattefriZon
Det viktiga är att namnet inte ska vara sökbart. Tror det är så dom tänker.

De skriver klart och tydligt innan du försöker posta i den tråden:

"... Det innebär att ingenting får postas som kan identifiera personerna som syns på Dumpen...."

Postar du en rebus så innebär det att man kan identifiera personerna. Det borde ovan givna notis kunna appliceras på.
Citera
2022-07-15, 00:44
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy

"... Det innebär att ingenting får postas som kan identifiera personerna som syns på Dumpen...."

Postar du en rebus så innebär det att man kan identifiera personerna. Det borde ovan givna notis kunna appliceras på.
Exakt så. Det borde till ett tydligare moderatorsmeddelande där det tydligt framgår om rebusar är ok eller inte och vad syftet med att tillåta dem men inte maskning är.
Citera
2022-07-15, 01:35
Administrator
admin5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Exakt så. Det borde till ett tydligare moderatorsmeddelande där det tydligt framgår om rebusar är ok eller inte och vad syftet med att tillåta dem men inte maskning är.

Jag ska kolla internt hur vi tänkt här angående dessa rebusar.

admin5
Citera
2022-07-15, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Man kan inte googla på dessa rebusar o det räcker.

Jag själv är emot regeln o Google också.

Motiv - om alla namn mm skrivs så att de inte kan googlas kan hela google lägga ner.
Hela Googles upplägg är ju att man skall kunna googla på allt. O går det inte att googla
dödas hela Google
Om en sida gör vissa ord osökbara så kan man lika gärna lägga ner hela google. Du fick inte många MVG i skolan va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in