2022-07-14, 16:37
Medlem
Hej,

Någon som har erfarenheter sedan tidigare att arbeta för ett bemanningsföretag Agila? Hört talas om både för- och nackdelar med Agila. Någon som har erfarenheter?

Hälsningar
Citera
2022-07-15, 07:45
Medlem
Får inga vidare bra betyg i glassdoor. Se https://www.glassdoor.com/Reviews/Agila-Sweden-Reviews-E4248195.htm.
Var hård vid förhandlingen och tala om att eftersom de inte har något kollektivavtal behöver du extra betalt för att arbeta hos dem.
Citera
2022-07-15, 08:50
Medlem
Oki,

Ställer om frågan.

Jag får förfrågan om jag kan arbeta åt ett bemanningsföretag som har kollektivt avtal och dessa erbjuder mig 55 tusen kronor per månad

Ett annat bolag såsom Agila som saknar kollektivt avtal erbjuder mig 70 tusen per månad (inte timanställd utan fasta tider)

Med ett kollektivt avtal kan man sjuka sig etc

Saknar ett bolag ett kollektivt avtal så kan bolaget avsluta ditt uppdrag när och hur som helst, ingen uppsägningstid etc

Så om jag drar rätt slutsatser det är mer riski att jobba åt ett företag som saknar ett kollektivt avtal dock vanligtvis får man betydlig högre ersättning

Så slutsatsen blir det att det är upp till var och en om man vill ha tryggare anställning eller ta risk och ta uppdrag åt ett bolag som saknar kollektivt avtal, eller hur?
Citera
2022-07-15, 09:39
Medlem
Självklart ska jag fråga hur tolkar man det, men tänkte höras med er också.

Jag kommer använda min privat bil för resor till och från jobbet, för att få ersättning för resor till och från jobbet, där kommer jag behöva redovisa reserapport, denne skall redovisas med ett kvitto (tankning):

”I de fall överenskommelse gjorts om att Agila skall ersätta resor i egen bil ersätts detta med 1,85 kronor per kilometer”.

Samtidigt använder jag min bil för egen bruk.

Någon som har erfarenheter hur redovisar man på ett korrekt sätt, med tanke på att jag använder min bil i syfte för resor till och från jobbet samt för egen bruk.

Man kan inte lämna separata kvitton för resor till och från jobbet samt resor som jag har använt mig av min bil för egen bruk.

Knepigt 😏
Citera
2022-07-15, 11:47
Medlem
killawifes avatar
Nej det är inte så som du tror på nåt sätt. Företag som inte har kollektivavtal betalar inte högre lön för att det är "risky", de betalar sämre lön och gör vad de kan för att blåsa dig på det som du annars hade haft rätt till om du hade jobbat för ett företag som har kollektivavtal. "ALLA" företag som inte tecknar kollektivavtal med facket har ju en anledning att göra detta. Det kan vara sånt som att vd:n inte tycker om fackförbund och att arbetare ska ha rättigheter men oftast handlar det om rena teknikaliteter som att man om man har kollektivavtal måste betala OB för kvälls och helg arbete. Om man då inte har ett kollektivavtal så kan man tvinga sina arbetare att arbeta obekväm arbetstid med vanlig lön istället, exempelvis. Det finns massor med såna här saker som man håller på med och det går ALLTID ut på att man ska tjäna en hacka på att blåsa sina anställda. Jag har dock jobbat för ett par företag som inte haft kollektivavtal och det har faktiskt gått bra ändå. Det finns ju även arbetsmiljölagar som alla företag måste följa oavsett om man har avtal eller ej så man är inte helt utan rättigheter.

Ang. din reseersättning så är det så att om du har en anställning där du reser inom ditt arbete så KAN det utgå reseersättning. Detta handlar alltså sällan om dina resor till och från jobbet. Undantag finns dock där en del arbetsgivare betalar anställdas resor till och från jobbet men det är väldigt ovanligt. Jag skulle inte tro att något bemanningsföretag gör detta då de brukar vara avskum som gör vad de kan för att "glömma" att betala ut lön och ersättning eller helt enkelt bara stryka timmar som man har jobbat. Om man läser recensioner på bemanningsföretag på Indeed och liknande så verkar det vara mer standard än undantag att det är så här.
Citera
2022-07-15, 11:50
Avslutad
Har testat jobba utan kollektivavtal och som andra säger finns det oftast en eller flera dåliga anledningar till att arbetsgivaren valt bort det. Det blev inte bra alls.

Sen dess jobbar jag aldrig utan.
Citera
2022-07-15, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Nej det är inte så som du tror på nåt sätt. Företag som inte har kollektivavtal betalar inte högre lön för att det är "risky", de betalar sämre lön och gör vad de kan för att blåsa dig på det som du annars hade haft rätt till om du hade jobbat för ett företag som har kollektivavtal. "ALLA" företag som inte tecknar kollektivavtal med facket har ju en anledning att göra detta. Det kan vara sånt som att vd:n inte tycker om fackförbund och att arbetare ska ha rättigheter men oftast handlar det om rena teknikaliteter som att man om man har kollektivavtal måste betala OB för kvälls och helg arbete. Om man då inte har ett kollektivavtal så kan man tvinga sina arbetare att arbeta obekväm arbetstid med vanlig lön istället, exempelvis. Det finns massor med såna här saker som man håller på med och det går ALLTID ut på att man ska tjäna en hacka på att blåsa sina anställda. Jag har dock jobbat för ett par företag som inte haft kollektivavtal och det har faktiskt gått bra ändå. Det finns ju även arbetsmiljölagar som alla företag måste följa oavsett om man har avtal eller ej så man är inte helt utan rättigheter.

Ang. din reseersättning så är det så att om du har en anställning där du reser inom ditt arbete så KAN det utgå reseersättning. Detta handlar alltså sällan om dina resor till och från jobbet. Undantag finns dock där en del arbetsgivare betalar anställdas resor till och från jobbet men det är väldigt ovanligt. Jag skulle inte tro att något bemanningsföretag gör detta då de brukar vara avskum som gör vad de kan för att "glömma" att betala ut lön och ersättning eller helt enkelt bara stryka timmar som man har jobbat. Om man läser recensioner på bemanningsföretag på Indeed och liknande så verkar det vara mer standard än undantag att det är så här.

Nej, kanske inte alla dock av samtliga företag som saknade kollektivt avtal erbjöd de mycket högre ersättning än bolag som hade kollektivt avtal, skillnaden handlade om cirka 20 tusen kronor. I mitt fall handlar det om arbete med fasta arbetstider, 8-17. Reseersättning, där fick jag svart på vitt, att bolaget bekostar milersättning till och från jobbet.
Ja, sammanfattningsvis tror jag att det beror på inom vilken bransch jobbar man åt ett bemanningsföretag, förfrågan/efterfrågan av yrkesverksamma etc
Citera
2022-07-15, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Har testat jobba utan kollektivavtal och som andra säger finns det oftast en eller flera dåliga anledningar till att arbetsgivaren valt bort det. Det blev inte bra alls.

Sen dess jobbar jag aldrig utan.

Ja, tror snarare beror det på inom vilken bransch jobbar man åt ett bemanningsföretag som saknar ett kollektivt avtal. Delvis förstår jag ett bemanningsföretag som tecknar ett avtal med mig, ska vi säga på 6 månader och sen sitter jag på jobbet och leverera inget av det som står i min arbetsbeskrivning, utan kollektivt avtal kan de säga tack och hej om de är missnöjda med mitt arbete
Senast redigerad av Aleksandr 2022-07-15 kl. 22:21.
Citera
2022-07-15, 22:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksandr
Ja, tror snarare beror det på inom vilken bransch jobbar man åt ett bemanningsföretag som saknar ett kollektivt avtal. Delvis förstår jag ett bemanningsföretag som tecknar ett avtal med mig, ska vi säga på 6 månader och sen sitter jag på jobbet och leverera inget av det som står i min arbetsbeskrivning, utan kollektivt avtal kan de säga tack och hej om de är missnöjda med mitt arbete

Det kan de göra oavsett om det finns kollektivavtal eller inte om du har provanställning.
Citera
2022-07-15, 23:23
Medlem
Citat:
Det kan de göra oavsett om det finns kollektivavtal eller inte om du har provanställning.

Precis, så egentligen själv ser jag ingen större skillnad om jag åta mig uppdraget via ett företag som saknar ett kollektivt avtal eller ett företag som har ett kollektivt avtal. Det som jag ser som riktig nackdel att åta mig uppdraget via ett företag utan ett kollektivt avtal är att de kan avsluta mitt uppdrag innan den ens påbörjades om förutsättningar/behovet förändrades. Självklart finns det andra nackdelar såsom att de står inte för ersättning i fall man blir sjuk etc Men gissar att det regleras i avtal från fall till fall. I mitt avtal står det att i fall jag blir sjuk (förkylning) så har jag ingen rätt till någon ersättning
Citera
2022-07-16, 00:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksandr
Precis, så egentligen själv ser jag ingen större skillnad om jag åta mig uppdraget via ett företag som saknar ett kollektivt avtal eller ett företag som har ett kollektivt avtal. Det som jag ser som riktig nackdel att åta mig uppdraget via ett företag utan ett kollektivt avtal är att de kan avsluta mitt uppdrag innan den ens påbörjades om förutsättningar/behovet förändrades. Självklart finns det andra nackdelar såsom att de står inte för ersättning i fall man blir sjuk etc Men gissar att det regleras i avtal från fall till fall. I mitt avtal står det att i fall jag blir sjuk (förkylning) så har jag ingen rätt till någon ersättning

Ja du har rätt men sen är det oxå sämre långsiktigt om du vill jobba kvar där länge. Om du inte får gå över till företaget med fast anställning.
Citera
2022-07-16, 00:35
Medlem
Citat:
Ja du har rätt men sen är det oxå sämre långsiktigt om du vill jobba kvar där länge. Om du inte får gå över till företaget med fast anställning.

Nej, absolut, lönar sig inte i längden, tänkte öppna enskild firma och jobba som underkonsult, det vill säga debitera bemanningsföretag själv
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in