Citat:
Ursprungligen postat av
killawife
Nej det är inte så som du tror på nåt sätt. Företag som inte har kollektivavtal betalar inte högre lön för att det är "risky", de betalar sämre lön och gör vad de kan för att blåsa dig på det som du annars hade haft rätt till om du hade jobbat för ett företag som har kollektivavtal. "ALLA" företag som inte tecknar kollektivavtal med facket har ju en anledning att göra detta. Det kan vara sånt som att vd:n inte tycker om fackförbund och att arbetare ska ha rättigheter men oftast handlar det om rena teknikaliteter som att man om man har kollektivavtal måste betala OB för kvälls och helg arbete. Om man då inte har ett kollektivavtal så kan man tvinga sina arbetare att arbeta obekväm arbetstid med vanlig lön istället, exempelvis. Det finns massor med såna här saker som man håller på med och det går ALLTID ut på att man ska tjäna en hacka på att blåsa sina anställda. Jag har dock jobbat för ett par företag som inte haft kollektivavtal och det har faktiskt gått bra ändå. Det finns ju även arbetsmiljölagar som alla företag måste följa oavsett om man har avtal eller ej så man är inte helt utan rättigheter.
Ang. din reseersättning så är det så att om du har en anställning där du reser inom ditt arbete så KAN det utgå reseersättning. Detta handlar alltså sällan om dina resor till och från jobbet. Undantag finns dock där en del arbetsgivare betalar anställdas resor till och från jobbet men det är väldigt ovanligt. Jag skulle inte tro att något bemanningsföretag gör detta då de brukar vara avskum som gör vad de kan för att "glömma" att betala ut lön och ersättning eller helt enkelt bara stryka timmar som man har jobbat. Om man läser recensioner på bemanningsföretag på Indeed och liknande så verkar det vara mer standard än undantag att det är så här.
Nej, kanske inte alla dock av samtliga företag som saknade kollektivt avtal erbjöd de mycket högre ersättning än bolag som hade kollektivt avtal, skillnaden handlade om cirka 20 tusen kronor. I mitt fall handlar det om arbete med fasta arbetstider, 8-17. Reseersättning, där fick jag svart på vitt, att bolaget bekostar milersättning till och från jobbet.
Ja, sammanfattningsvis tror jag att det beror på inom vilken bransch jobbar man åt ett bemanningsföretag, förfrågan/efterfrågan av yrkesverksamma etc