2022-07-14, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamon123
Håller med när det gäller råvarorna
Men har lagt märke till att den halvt sunkiga krogen någonstans i Stockholm kan ha mycket bättre pizzor än en finare restaurang

Vad är det som gör restaurangen sunkig?
Hur kan pizzan vara bra med tanke på sunkig restaurang?

Kör dom med riktiga rena fräscha varor så gå på det.
Citera
2022-07-14, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Vad är det som gör restaurangen sunkig?
Hur kan pizzan vara bra med tanke på sunkig restaurang?

Kör dom med riktiga rena fräscha varor så gå på det.

Jag menar den krogen man aldrig skulle tro har en sån god pizza, ser ut som den klassiska krogen ute i Stockholm, inget fancy på utsidan.
Citera
2022-07-14, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Helt klart den billigare pizzerian då kebabpizza är oslagbart

Fast dom där kebabrullarna (spetten med kött man svarvar) finns i olika varianter och kvallité.
Vissa luktar och smakar unket (import eller halal slakt i någons källare), vissa är bra enligt svensk standard.

Citat:
Ursprungligen postat av Kamon123
Jag menar den krogen man aldrig skulle tro har en sån god pizza, ser ut som den klassiska krogen ute i Stockholm, inget fancy på utsidan.

Ah, random halvsunk men har trots allt ok produkt?
Senast redigerad av The13 2022-07-14 kl. 17:05.
Citera
2022-07-14, 17:42
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
en italiensk, som ägs av italienare det finns faktiskt en sån i Malmö. De gör stans bästa pizzor
Citera
2022-07-14, 18:02
Medlem
Doubts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
Du har ju den klassiska pizzerian där du får en pizza för säg 70-100kr beroende av toping. Den drivs alltid av utländska människor, ofta araber. Och så har du den finare italienska pizzerian där du inte får en pizza för under 150kr. Jag har levt hela mitt liv på vanlig kebabpizza men nyligen upptäckt hur mycket godare pizza kan vara om man är bered att betala lite mer. Vilken väljer du?

Lite både och, dom finare kör en betydligt tjockare deg vilket jag inte gillar, lägger sig som en klump i magen.
Men dom har bättre toppning än billigare ställen.
Föredrar dom som kör tunn deg samt bra toppning, finns någon billig men dom flesta är i mellanklassen, mellan dina siffror.
Men jag käkar inte så mycket snabb-pizza längre, det är om vi sitter där och käkar, beställer inte hem längre.
Citera
2022-07-14, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubt
Lite både och, dom finare kör en betydligt tjockare deg vilket jag inte gillar, lägger sig som en klump i magen.
Men dom har bättre toppning än billigare ställen.
Föredrar dom som kör tunn deg samt bra toppning, finns någon billig men dom flesta är i mellanklassen, mellan dina siffror.
Men jag käkar inte så mycket snabb-pizza längre, det är om vi sitter där och käkar, beställer inte hem längre.

Jag måste in och dampa lite; Det beror på. Om man använder samma mängd deg men gör pizzan mindre och tjockare, då kan det bli fint.
Citera
2022-07-14, 18:15
Medlem
Kluffs avatar
Det blir köpepizza ungefär en gång i månaden. Oftast vanlig, men ibland är det trevligt att fläska på med dyrare napolitansk pizza.

Men allra helst gör jag min egen pizza! Covid-tristessen 2020-2021 ledde till ett rejält matintresse, och jag måste ändå medge att pizzan jag gör blir bättre än många man köper. Samma sak att baka eget bröd. En deg som fått kalljäsa i kylen i upp till 48 timmar kan utveckla väldigt bra smak. Då finns det ingen budget för råvaror etc, men blir ändå bra mycket billigare än en köpepizza.

Pizzastål högst upp i ugnen, fyll styrka på broilern och högsta möjliga temperatur gör att man kan få upp temperaturen en bra bit över 300 grader. Bäst hittills var en pizza som blev klar på 2.5 minuter.
Citera
2022-07-14, 18:23
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Priserna i Ts känner jag mig frågande till då det känns som att de ska justeras upp en smula för att stämma bättre med verkligheten. Skulle dessutom vilja påstå att det finns tre kategorier pizza. Dom första skulle jag kalla random turkpizzeria, varierar massor i kvalitet och pris men medianpriset kanske är 95kr. Sen har vi finare turkpizzor, de som satsar på dyrare råvaror på samtliga pizzor istället som sin lite billigare kollega tar extra betalt för mozzarella, lufttorkad skinka, färska champinjoner och allt som nu anses ska användas på en "äkta" pizza. Här brukar priserna ligga på kanske 125-135kr. Sen har vi de verkliga finpizzorna, de där som serveras på italienska restauranger av finare snitt samt det fåtal pizzerior som verkligen vill erbjuda ett hantverk och göra allt från grunden efter konstens alla regler. Priserna blir därefter och brukar börja på runt 160kr.

För egen del nöjer jag mig oftest med random kvarterspizza då pizza för mig mer innebär ett sug efter en god bakfylla än ett sug efter en wow-upplevelse. Vill jag nån gång per år lyxa till det går jag till den lite finare pizzerian men det rör sig kanske om 2-3ggr per år. Det är i regel alltid som hämtpizza. Lyxpizza blir det extremt sällan vilket är trist för det är jäkligt gott, men å andra sidan går jag ju inte ut och käkar på "riktigt" restaurang särskilt ofta heller utan det blir ju dom här ställena med rätter runt 200kr, de serverar oftast random turkpizza om de har ugn.
Citera
2022-07-14, 18:50
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Den som käkar finpizza” på ” finhaket” har bara nåt mindervärdeskomplex. En pizza är och förblir en nödlösning en fredag och är bara en bukfylla.

Inte sofistikerat på når sätt
Citera
2022-07-14, 19:19
Medlem
ufomongos avatar
Äter man inte hela pizzan på en gång bör man tänka på att (enligt Ufomongo) att fin-pizza (Napolitansk) inte är särskilt god kall dagen efter inköp.
Då är turkpizzan bättre.
Citera
2022-07-14, 19:21
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabOchBearnaise
Pizzerian som serverar pizza för 70-100kr väljer jag definitivt hellre än napolitansk pizza.

Var hittar man pizza för 70kr däremot?
Valfri förort till dem större städerna.
Citera
2022-07-14, 19:46
Medlem
Enda gången i hela mitt liv jag skulle kunna tänka mig att åka längre än till närmsta köpcentrum för en "matupplevelse" är för att besöka "Lilla Napoli" i Falkenberg. Dels för att ägaren verkar störtskön som person och företagare men framförallt för att han vigt hela sitt liv åt att göra godaste möjliga Napolitanska pizza och lyckas fånga mig, som är totalt ointresserad av matlagning, och mitt intresse i halvtimmar i sina Youtube videos.

Är det förresten någon som käkat där?
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-07-14 kl. 19:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in