2022-07-14, 16:16
Medlem
KebabOchBearnaises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Men är det ingen som har en länk till denna "hemsida" som det hela handlar om? Finns den ens?

Tycker det är samma sak varenda gång man läser om läckta uppgifter och hackade databaser, det nämns bara lite i förbifarten att man haft "dataintrång" och att "uppgifter läckt"... men vart? Vad är det för några hemsidor som publicerar grejerna? Ingen som har något exempel?

Förstår hur du tänker men brukar det inte röra sig om att uppgifter har läckts på någon hemsida som sedan hinner bli nedstängd kort därefter?
Grejerna stängs ner innan svenssons hinner dit och kika. Efter nedstängning av sidorna publiceras det artiklar om det.
Citera
2022-07-14, 16:50
Medlem
Hamsterbolls avatar
Ganska skrämmande om det läcker ut vilka som tagit vaccinet och vilka som inte gjort det då det är så polariserat och mycket hatisk stämning. Vet flera som inte tagit det men ljugit om det för familjen och vice versa. Kommer sanningen ut kan folk drabbas på hemska sätt.
Citera
2022-07-14, 17:28
Medlem
Porryhatters avatar
Senast kända fall där Fohm blev attackerade var i maj förra året där deras system, SmiNet blev målet. Därefter i september blev detta system sen uppdaterat.
Citera
2022-07-14, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galt
Efter den lilla info som finns tyder ju inget på att databasen är läckt, hackad, eller liknande. Om jag skulle spekulera friskt i vad som sannolikt har hänt så tror jag det handlar om brister i hantering av uppgifter och inkompetens snarare än att det publicerats med ont uppsåt. Eftersom det gäller Covid och vaccin håller nog inte många med mig då det är en för enkel förklaring

Potentiellt scenario:
Någon med åtminstone lokal behörighetsnivå till registret som haft i uppgift att ta ut data för tex Barn under 12 i behandling på avdelning X som är vaccinerade för Covid och presentera detta för någon i legitimt behov av den specificerade statistiken men själv är obehörig till databasen och har ett syfte där de detaljerade personuppgifterna ska vara med i urvalet. Det kanske är en vårdenhet som samarbetar med en extern aktör och kommunikation har skett på ett vis att den varit tillgänglig för allmänheten.

Tvek på den. Snacka om många olika förklaringar "Någon med åtminstone lokal behörighetsnivå", antingen har man behörighet till databasen eller inte. "Legitimt behov", "kanske en vårdenhet", "kanske sammarbetar med extern aktör"
-Missat gdpr och patientsäkerhet?

Du kanske även missat att flera länder i Europa och dess myndigheter har blivit hackade dol senaste månaderna/veckorna.

Aja, jag tror att hela DB har blivit hackad. Ej antivaxxers som gjort. Mer troligt då att man vill veta vilka som fogar sig.
Antivaxxers anser ju redan att vaccinerade blir dömda med tiden
Citera
2022-07-14, 17:39
Medlem
hur ska denna uppgifter gå att använda till nånting?
hur kan jag få tag på listan?

Det är egentligen allvarligt att det "läcker" uppgifter. Tur att det är polisanmält,
Svenskar bryr sig inte ändå, svenskar vill inte ha integritet och vill att all data ska gå att komma åt med bankid via känsliga system. Fråga vem som helst i din omgivning, det ska vara smidigt.

Personligen tycker jag att myndigheter borde förbjudas att hantera den här typen av information digitalt.
spara skiten på handskrivna a4 papper. två exemplar: ett intyg för patienten och en kopia som får ruttna landstingets källare,

Förtroendet för myndigheters kompetens är noll, försvarsmakten publicerar hemliga kartor på sin hemsida, trafikverket läcker körkortsregistret , 1177 läcker telefonsamtal från patienter, och nu detta
Citera
2022-07-14, 18:02
Medlem
CassandraCs avatar
rätt bra data att ha dock, man vet att man har att göra med några riktigt inbitna hjärndöda NPCs om de vaccinerat sina 12 åringar., då är det bra att ha data på dessa dårar så man kan undvika dem i framtiden.

måste vara samma individer som vaccinerat sina barn som bär mask när de är ute och cycklar mitt i sommaren, dessa dårar borde spärras in
Citera
2022-07-14, 18:17
Medlem
Man vill veta vilka ungar det rör sig om. Då kan man enkelt identifiera fårskallarna som köper vad som helst som media slänger på dom. Att vaccinera sig själv kan ha varit tvingade, dvs arbetsgivaren har forcerat en att ta skiten. Vaccinerar du din unge, ja då är man lätt att hjärntvätta och har man listan över dessa ungar så vet man vart dom största idioter i landet befinner sig.
Citera
2022-07-14, 18:40
Medlem
Kan tänka mig att tanken är att få tillgång till ett material som är svårt att få tag på, och sen i efterhand räkna ut vem som kan tänkas betala för det.

Foliehattar/Anti-vaccin samfund kan nog tänkas betala en del för information av liknande slag t.ex. Kartlägga det motstånd dom avser bryta ner. Eller använda det som skenbar grund för att kalla myndigheter lögnaktiga o. dyl.
Senast redigerad av Robbinist 2022-07-14 kl. 18:42.
Citera
2022-07-14, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Kan tänka mig att tanken är att få tillgång till ett material som är svårt att få tag på, och sen i efterhand räkna ut vem som kan tänkas betala för det.

Foliehattar/Anti-vaccin samfund kan nog tänkas betala en del för information av liknande slag t.ex. Kartlägga det motstånd dom avser bryta ner. Eller använda det som skenbar grund för att kalla myndigheter lögnaktiga o. dyl.

Tror det är tvärtom, att det säkerligen rör sig om någon som vill se vart människor som skräms upp lätt för att sedan lyda blint. Vad skulle antivaxxare med denna information till? Finns noll valuta i detta, men för ett bolag som kan skrämma upp befolkning så är denna data guldvärt! Det är ju dom svagsinnade som är dom lättaste kunder att få.
Citera
2022-07-14, 18:53
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Man kan ju hoppas att det är någon som vill följa upp och se att ungarna är ok efter frankenvaccinet men känns väl kanske inte särskilt troligt. Detta har nog med ungarnas föräldrar att göra. Big Pharma skulle ju tex vara mycket intresserade av en sådan lista.
Citera
2022-07-14, 19:18
Medlem
WJPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabOchBearnaise
Förstår hur du tänker men brukar det inte röra sig om att uppgifter har läckts på någon hemsida som sedan hinner bli nedstängd kort därefter?
Grejerna stängs ner innan svenssons hinner dit och kika. Efter nedstängning av sidorna publiceras det artiklar om det.
Att domänen stängs ner innan svenssons hinner hitta den är ju egentligen inga problem då man enkelt kan se hur den såg ut innan den blev nerstängd.

https://archive.org/web/

Den stora frågan är vad domänen är, man blir ju nyfiken.
Jag finner det märkligt att personerna bakom attacken inte har skyltat med det på nätet, som i vanliga fall när det kommer till just dataintrång.
Senast redigerad av WJP 2022-07-14 kl. 19:20.
Citera
2022-07-14, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WJP
Att domänen stängs ner innan svenssons hinner hitta den är ju egentligen inga problem då man enkelt kan se hur den såg ut innan den blev nerstängd.

https://archive.org/web/

Den stora frågan är vad domänen är, man blir ju nyfiken.
Jag finner det märkligt att personerna bakom attacken inte har skyltat med det på nätet, som i vanliga fall när det kommer till just dataintrång.

Denna typ av information köps snabbt upp av bolag som vill använda den data för marknadsundersökning. Så den som köpte data vill nog inte dela med sig och vips så åker den ner direkt, mission accomplished
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in