2022-07-14, 13:18
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Men jag förstår inte syftet med att sprida en sådan här lista? Det hade varit en annan sak om en lista på ovaccinerade vuxna hade spridits när klappjakten på ovaccinerade var som värst, men detta?
Citera
2022-07-14, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OphidianOnline
Damagecontrol, nu fokuserar alla på att barnens lista har läckt och inte det faktum att hela databasen har blivit hackad.
Om jag kom in i en databas, varför skulle jag aktivt filtrera efter barn under 12 år, sen skita i resten? Tar inte många extrasekunder att dra hem hela databasen.
Vad skulle syftet vara med hanteringen av den opublicerade delen av listan vara i sådana fall? Min spontana tanke var att det kunde vara någon slags skruvad foliehattaktion för att få föräldrar till barnen att "skämmas". Jag har förstås inga belägg för detta men tycket inte heller det är speciellt långsökt med tanke på alla knasbollar och pellejönsar som tycks husera bland antivaxxarna, speciellt då många av dem tagit fasta på att kritisera just vaccinering av barn.
Citera
2022-07-14, 13:24
Medlem
Citat:
Damagecontrol, nu fokuserar alla på att barnens lista har läckt och inte det faktum att hela databasen har blivit hackad.
Om jag kom in i en databas, varför skulle jag aktivt filtrera efter barn under 12 år, sen skita i resten? Tar inte många extrasekunder att dra hem hela databasen.

Jag antar att de som publicerat listan har något mot vacciner i allmänhet och vaccinering av barn i synnerhet. Så antingen har de plockat ner hela databasen och filtrerat den själva eller så har det funnits möjlighet att få ut just det de velat ha genom säkerhetshålet.

Jag har sett skräckexempel på när det inte bara gick att köra med simpel SQL-inject för att exempelvis droppa en databas utan man fick även tillbaka resultatet av en select.

(Det är dumt att skicka parametrar till queryn via javascript.....)
Citera
2022-07-14, 13:27
Medlem
tegelpanna123s avatar
Om jag kom över dessa uppgifter så skulle jag snabbt kunna bygga upp mitt ”Lair”(Dr. Evil)🥸

Seriöst, går det att hacka till sig torrare och tråkigare uppgifter👀
Citera
2022-07-14, 13:31
Medlem
Vindruteturkarnas avatar
Nu är uppgifterna som tur är inte värre än vilken unge som påtvingats sprutan, men det som skrämmer mig på riktigt är läckaget av skyddade uppgifter hos våra myndigheter.
Citera
2022-07-14, 13:47
Medlem
Synd om barnen. Vad jag tycker om föräldrarna kan jag dock inte säga förrän jag vet om de är emot övervakningssamhället, eller om de är typen som säger att "har man rent mjöl i påsen så har man ingen anledning att bry sig om integritet"...
Citera
2022-07-14, 14:36
Medlem
galts avatar
Citat:
Naivt att tro att det endast rör sig om barn.
Självklart har dom barn och vuxna i samma databas. Kanske är det barnlistan som läckt, men tvivlar på att vuxna och barn har olika databaser. Man kör ju efter åldersfiltrering.

Efter den lilla info som finns tyder ju inget på att databasen är läckt, hackad, eller liknande. Om jag skulle spekulera friskt i vad som sannolikt har hänt så tror jag det handlar om brister i hantering av uppgifter och inkompetens snarare än att det publicerats med ont uppsåt. Eftersom det gäller Covid och vaccin håller nog inte många med mig då det är en för enkel förklaring

Potentiellt scenario:
Någon med åtminstone lokal behörighetsnivå till registret som haft i uppgift att ta ut data för tex Barn under 12 i behandling på avdelning X som är vaccinerade för Covid och presentera detta för någon i legitimt behov av den specificerade statistiken men själv är obehörig till databasen och har ett syfte där de detaljerade personuppgifterna ska vara med i urvalet. Det kanske är en vårdenhet som samarbetar med en extern aktör och kommunikation har skett på ett vis att den varit tillgänglig för allmänheten.
Citera
2022-07-14, 14:53
Medlem
Jezebel89s avatar
Alla kan kolla vem kollar dig.
Citera
2022-07-14, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erskungligahoghet
SQL injection har inget med språket att göra och kan likagärna vara ett formulär i PHP.
Javascript var bara ett exempel som var just vad någon amatör hade lyckats med i mitt skräckexempel.
Övriga sidan var kodad i gammal klassisk ASP och läckte som ett såll.. (vi tog det säkra före det osäkra och raderade all kod och byggde en helt ny plattform)
Citera
2022-07-14, 15:27
Medlem
WJPs avatar
Ingen som lyckats få tag i hemsidan?

Märkligt att den ännu verkar okänd.
Citera
2022-07-14, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Vad skulle syftet vara med hanteringen av den opublicerade delen av listan vara i sådana fall? Min spontana tanke var att det kunde vara någon slags skruvad foliehattaktion för att få föräldrar till barnen att "skämmas". Jag har förstås inga belägg för detta men tycket inte heller det är speciellt långsökt med tanke på alla knasbollar och pellejönsar som tycks husera bland antivaxxarna, speciellt då många av dem tagit fasta på att kritisera just vaccinering av barn.
Man kan ju i varje fall utgå från att det inte är vaccinförespråkare som ligger bakom...
Citera
2022-07-14, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ratioa
https://www.folkhalsomyndigheten.se/...-polisanmalts/

Detta kan bli en ganska stor nyhet känns det som. Ifall mod anser att den passar bättre i något IT-forum får ni flytta tråden...

Med störst sannolikhet är det någon som jobbar för folkhälsoinstitutet som läckt information så man kunnat komma åt data.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in