Citat:
Ursprungligen postat av
OphidianOnline
Naivt att tro att det endast rör sig om barn.
Självklart har dom barn och vuxna i samma databas. Kanske är det barnlistan som läckt, men tvivlar på att vuxna och barn har olika databaser. Man kör ju efter åldersfiltrering.
Efter den lilla info som finns tyder ju inget på att databasen är läckt, hackad, eller liknande. Om jag skulle spekulera friskt i vad som sannolikt har hänt så tror jag det handlar om brister i hantering av uppgifter och inkompetens snarare än att det publicerats med ont uppsåt. Eftersom det gäller Covid och vaccin håller nog inte många med mig då det är en för enkel förklaring
Potentiellt scenario:
Någon med åtminstone lokal behörighetsnivå till registret som haft i uppgift att ta ut data för tex Barn under 12 i behandling på avdelning X som är vaccinerade för Covid och presentera detta för någon i legitimt behov av den specificerade statistiken men själv är obehörig till databasen och har ett syfte där de detaljerade personuppgifterna ska vara med i urvalet. Det kanske är en vårdenhet som samarbetar med en extern aktör och kommunikation har skett på ett vis att den varit tillgänglig för allmänheten.