2024-12-05, 16:44
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Varför bor hon inte hos Hassan utan att skriva sig där?
Man får ha sin tjej hos sig och då blir man inte av med sitt bostadsbidrag.

Idag inte följt vad som skrivits tidigare, men man får absolut ha en sambo/ inneboende.

Men då räknas eventuellt Bostadstillägg om?
Beräknat på vad sambon/ inneboende ska betala i hyra?
Shablonmässigt?

Oavsett om man hävdar att någon ligger på ett köksgolv och sover?

Vilket, ju inte är fallet här.

Så Hassan kommer att förlora det Bostadstillägg han nu hade.

Ska räknas om, enligt gängse praxis.

Och, med rätta.
Vill han vara ” sambo” ,absolut!
Men, självklart blir en omräkning.
2024-12-05, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vonDy
Idag inte följt vad som skrivits tidigare, men man får absolut ha en sambo/ inneboende.

Men då räknas eventuellt Bostadstillägg om?
Beräknat på vad sambon/ inneboende ska betala i hyra?
Shablonmässigt?

Oavsett om man hävdar att någon ligger på ett köksgolv och sover?

Vilket, ju inte är fallet här.

Så Hassan kommer att förlora det Bostadstillägg han nu hade.

Ska räknas om, enligt gängse praxis.

Och, med rätta.
Vill han vara ” sambo” ,absolut!
Men, självklart blir en omräkning.

Ja, om man är så dum så att man berättar det.
Jag hade en tjej som bodde hos mig i 6 månader, inga problem med nåt, hon fick posten dit hon var skriven.
2024-12-05, 17:19
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Jag hade en tjej som bodde hos mig i 6 månader, inga problem med nåt, hon fick posten dit hon var skriven.

Ja oavsett hur man lever, så har ju Hassan då ( pliktskyldigast/påtryckning?), låtit Nyberg skriva sig på adressen?

Han förstod kanske inte, vad det innebar?

Tycker synd om Äldre Mannen!
För oavsett hennes ” Mille” snart, så är och förblir hon bara Problem!
2024-12-05, 17:24
Medlem
Citat:
Hade du bostadsbidrag/bostadstillägg/bostadsersättning? I så fall hade du tur att det inte upptäcktes av fk. De brukar kolla vilka som är folkbokförda på adressen inför varje årlig ansökan.
2024-12-05, 17:31
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Hade du bostadsbidrag/bostadstillägg/bostadsersättning? I så fall hade du tur att det inte upptäcktes av fk. De brukar kolla vilka som är folkbokförda på adressen inför varje årlig ansökan.

Tanten Nyberg, tydligen fått/ tvinga sig in / skriva sig där?
2024-12-05, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
När socialtjänsten får in en orosanmälan är de skyldiga att agera enligt socialtjänstlagen. Man gör en bedömning, anses det vara akuta så sätts åtgärder in genast. Annars utreder man det som ännu är oklart. Då tar man kontakt med personen för att se hur det ser ut. Det hade ju här i tråden pratats om att han kanske var sjuk, då är det ju något man pratar om. Man samlar in info från grannar, anhöriga, vårdpersonal och ja alla som kan ha något att säga om läget.
Olika former av stöd och insatser kan sättas in om behov och önskan finns. Hemtjänst, Boendestöd, Ekonomiskt bistånd, God man eller Kontaktperson eller om man inte kan klara sig hemma så kan man få ett särskilt boende eller vid behov ett skyddat boende. Eller så kan det behövas en sån sak som ett larm om man börjar ramla.

Så det var väl framför allt det som jag tänkte på att han behövde hjälp enligt Pia, kanske var sjuk, och hans mentala hälsa vet vi inget om. Om han är i början av en demens eller är dement så kan han ju behöva skyddas mot en sån som Pia.

Men rent allmänt så är väl en orosanmälan bara just en oro. Man går ju inte in till grannarna varje morgon och tar tempen på dem men om man ser att nycklarna börjar sitta kvar på utsidan av dörren när de är hemma eller lite konstiga saker är det bra man hör av sig tycker jag. Men att anmäla flera tusen personer en dag för varje veckodag är ju något som snarare att man bör söka för sina egen hälsa.

Då förstår jag inte varför du ifrågasätter varför folk som jobbar på socialtjänsten förklarar hur det fungerar. Tycker det är flera här inne som pratat vitt och brett om hur socialtjänsten ”borde göra” men inte velat ta till sig hur det faktiskt fungerar. Men men, nu är jag off topic.

Tror generellt att det är rätt ovanligt att man anmäler vuxna när det gäller annat än missbruk, men det är väl möjligt att man gjort det gällande Hassan. Däremot är det ju inte säkert att man inlett utredning utifrån anmälan ändå. Det är inte ens säkert när det gäller barn, utan man gör en förhandsbedömning för att avgöra om man ska inleda utredning eller ej.
2024-12-05, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonDy
Tanten Nyberg, tydligen fått/ tvinga sig in / skriva sig där?
Ja inget hindrar henne. Förstår inte frågan. Jag svarade på vad som händer med diverse bidrag när någon annan skriver sig hos en.
2024-12-05, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kloakdjur
Då förstår jag inte varför du ifrågasätter varför folk som jobbar på socialtjänsten förklarar hur det fungerar. Tycker det är flera här inne som pratat vitt och brett om hur socialtjänsten ”borde göra” men inte velat ta till sig hur det faktiskt fungerar. Men men, nu är jag off topic.

Tror generellt att det är rätt ovanligt att man anmäler vuxna när det gäller annat än missbruk, men det är väl möjligt att man gjort det gällande Hassan. Däremot är det ju inte säkert att man inlett utredning utifrån anmälan ändå. Det är inte ens säkert när det gäller barn, utan man gör en förhandsbedömning för att avgöra om man ska inleda utredning eller ej.

Jaha?
2024-12-05, 17:45
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ja inget hindrar henne. Förstår inte frågan. Jag svarade på vad som händer med diverse bidrag när någon annan skriver sig hos en.

Jag hade ingen Fråga.
2024-12-05, 18:22
Medlem
MaeWests avatar
Jahapp...hela världen mot Pia...igen.

Tänk så det blir...här gör Pia sitt yttersta med att se om sitt hus. Hon fixar o donar. Pressar, via psykisk misshandel o förtäckta hot, fram ett önskvärt svar från sitt offer...Och tiddelipom..kvinnan har både kille OCH ett hem.

Att nu den nyblivna sambon inte håller med, är en petitess i Pias värld. HON vet vad han behöver. En snygg, slabbig, sunkig alkiskvinna som krafs-krafsar sig både här o där...mest i håret, (eksem? svamp? fnös?) som givetvis vrålar sig till det hon anser hon är värd.

Att Hassan varken vill dela hyran eller övriga omkostnader med Pia, är något Pia i sitt förvirrade universum, fått för sig. Och då behöver ju inte Pia lägga en spänn på det praktiska, för det sköter Hassan, och Pia sköter sitt...vin, snus och idominsalva!

Förstod att Hassan nu även kraschat Pias 50-årsdag med att tjafsa om oväsentligheter. Stackars Pia...hur har folk mage att förstöra för henne...ingen respekt för henne och hennes görande.

Så Pia visar på vad respekt är...hon lajvar TT på lokal med att delge så många snaskiga detaljer hon kan finna om Hassan...Gubbskrället ska minsann få veta vad som händer när han är så respektlös mot Pia.

Sociopaten Pia gör sitt bästa med att sätta sig i respekt hos Hassan...skit samma om det kan tolkas som förtal, för Hassan fattar ju ändå inget, anser Pia, då han nu med sitt beteende öppnat upp grindarna till Pias privata Harmagedon...Han ska minsann få veta vem han jiddrar med...Belsebub har fått en kropp...Pia Nyberg.

Välkommen! (Livet är fantastiskt!)
2024-12-05, 18:28
Bannlyst
Citat:
Hon var ju inte folkbokförd på min adress, det skrev jag ju.
2024-12-05, 18:35
Medlem
MrsLibras avatar
Har jag fattat det rätt denna gång? Hon drog frivilligt från Hassan för att han var respektlös som inte bjöd på vin på Lilla Wien för att fira hennes födelsedag? Respektlös för att han är pank? Helt galet hur hon kräver att bli firade...kanske vore på sin plats att iallafall vara tacksam över tak över huvudet? Nej då är hon hellre hemlös. Usch hoppas ingen öppnar dörren. Detta är INTE en kvinna i nöd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in