2022-07-13, 21:09
Medlem
Köpte en valp förra veckan tänkte min tik på 2 år får en kompis att leka med och en bästa vän.

Är rädd att min 2 åring ska bli ledsen av att ha en till hund hemma, första dagarna var det lite morrande och hon ville inte ha något med valpen o göra. Nu leker dem fint och är snälla men dem är inte riktigt vänner helt o hållet än.

2 åringen vill t.ex inte valpen ska ligga bredvid henne och hon är lite försiktig runt honom osv och går iväg när jag försöker få dem nära varann.

Valpen biter 2 åringen så jag får stoppa och det gillar inte min äldre. Får stoppa det varje gång.

känner mig taskig för vill inte min äldre ska bli ledsen av att vi köpt en till och hon ska må dåligt.

Försöker ge dom båda så mycket kärlek och uppmärksamhet jag kan.

Jag undrar blir det bättre med tiden? Blir dom bästisar? Hur var det för er hur lång tid tog det tills det blev riktigt bra. Förstår att dem behöver sin tid osv att anpassa varandra
Citera
2022-07-13, 21:13
Medlem
Är mest orolig att min tik på 2 år är ledsen eller nere pga en till hund, hon visar inte tecken på det men bara en tanke jag haft ett tag…
Citera
2022-07-13, 21:16
Medlem
Jag vet inte vad dina hundkunskaper är eller vad du har för raser.
Man köper inte en valp åt sin hund.
Man köper en valp åt sig själv.

Sen är det upp till dig att ge din dina äldre hundar den uppmärksamhet och träning dom behöver och ge din valp den träning och uppmärksamhet den behöver.

Vänner blir dom med tiden.

Men det är du som ser till att det fungerar.
Citera
2022-07-13, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Jag vet inte vad dina hundkunskaper är eller vad du har för raser.
Man köper inte en valp åt sin hund.
Man köper en valp åt sig själv.

Sen är det upp till dig att ge din dina äldre hundar den uppmärksamhet och träning dom behöver och ge din valp den träning och uppmärksamhet den behöver.

Vänner blir dom med tiden.

Men det är du som ser till att det fungerar.

Jag har två staffar, har självklart köpt för jag själv ville ha en till men även för att min äldre hund ska han en vänn.
Citera
2022-07-13, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omerta96
Köpte en valp förra veckan tänkte min tik på 2 år får en kompis att leka med och en bästa vän.

Är rädd att min 2 åring ska bli ledsen av att ha en till hund hemma, första dagarna var det lite morrande och hon ville inte ha något med valpen o göra. Nu leker dem fint och är snälla men dem är inte riktigt vänner helt o hållet än.

2 åringen vill t.ex inte valpen ska ligga bredvid henne och hon är lite försiktig runt honom osv och går iväg när jag försöker få dem nära varann.

Valpen biter 2 åringen så jag får stoppa och det gillar inte min äldre. Får stoppa det varje gång.

känner mig taskig för vill inte min äldre ska bli ledsen av att vi köpt en till och hon ska må dåligt.

Försöker ge dom båda så mycket kärlek och uppmärksamhet jag kan.

Jag undrar blir det bättre med tiden? Blir dom bästisar? Hur var det för er hur lång tid tog det tills det blev riktigt bra. Förstår att dem behöver sin tid osv att anpassa varandra
Hej!
Kul att du skaffat en till,. Lägg mer fokus på din tik och låt henne förstå att det är hon som är nr1 alltid. Hälsas på henne först, ge henne mat först, kela med henne först osv. Då kommer det lösa sig automatisk med killen och han blir accepterad som flock medlem. Lycka till!
Citera
2022-07-13, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttLiggMedLars
Hej!
Kul att du skaffat en till,. Lägg mer fokus på din tik och låt henne förstå att det är hon som är nr1 alltid. Hälsas på henne först, ge henne mat först, kela med henne först osv. Då kommer det lösa sig automatisk med killen och han blir accepterad som flock medlem. Lycka till!

Tror också på det. De kan ta tid innan de lär känna varandra.
Citera
2022-07-13, 22:06
Medlem
Tack för era bra tips!

Har läst att det kan ta veckor, månader men att i slutändan blir det bra och man ska ge dom den tid dem behöver.

Dem leker jätte fint nu och är snälla mot varann men är lite kvar vi är inte riktigt där att dem e vänner helt.

Min tik är en väldigt lung avslappnad hund som bara gillar ta de lungt i sängen/soffan och sova hemma medans valpen är en mer energisk hund som vill vara överallt och leka 24/7 och tiken gillar ej det riktigt men han lugnar ner sig sökert med åldern med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in