Citat:
Ursprungligen postat av
omerta96
Köpte en valp förra veckan tänkte min tik på 2 år får en kompis att leka med och en bästa vän.
Är rädd att min 2 åring ska bli ledsen av att ha en till hund hemma, första dagarna var det lite morrande och hon ville inte ha något med valpen o göra. Nu leker dem fint och är snälla men dem är inte riktigt vänner helt o hållet än.
2 åringen vill t.ex inte valpen ska ligga bredvid henne och hon är lite försiktig runt honom osv och går iväg när jag försöker få dem nära varann.
Valpen biter 2 åringen så jag får stoppa och det gillar inte min äldre. Får stoppa det varje gång.
känner mig taskig för vill inte min äldre ska bli ledsen av att vi köpt en till och hon ska må dåligt.
Försöker ge dom båda så mycket kärlek och uppmärksamhet jag kan.
Jag undrar blir det bättre med tiden? Blir dom bästisar? Hur var det för er hur lång tid tog det tills det blev riktigt bra. Förstår att dem behöver sin tid osv att anpassa varandra
Hej!
Kul att du skaffat en till,. Lägg mer fokus på din tik och låt henne förstå att det är hon som är nr1 alltid. Hälsas på henne först, ge henne mat först, kela med henne först osv. Då kommer det lösa sig automatisk med killen och han blir accepterad som flock medlem. Lycka till!