Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-25, 16:27
  #241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Intressant inlägg och en hel del vettigt. Det är ju tyvärr så att vi svenskar ofta endast får se avarterna från era länder eftersom vi har ett sånt generöst bidragssystem. Många av de som kommer är starkt missanpassade i sin hemländer redan från början misstänker jag. Jag drar absolut inte alla muslimer över en kam eftersom jag haft kollegor tex som varit muslimer och kunnat anpassa sig och integreras. Tyvärr är det en allt för stor andel som inte kan det av olika skäl, kanske framförallt på att man själv inte mår bra eller har personliga problem parat med krocken att komma från ett auktoritärt samhälle uppbyggt på religion och patriarkat, klan och heder till ett extremt sekulärt, jämlikt och individbaserat samhälle som Sverige som dessutom är extremt vad gäller "låt gå mentalitet" och snällism. Du måste antingen ha en enorm självdisciplin eller också tänka väldigt svenskt för att inte "balla ur" i det svenska samhället eftersom du har så många möjligheter att spåra ur på olika sätt och samtidigt så många möjligheter att hela tiden få nya chanser av samhället.

Ja Dubai är såklart säkert. Det beror mycket på samhällsklass. Om alla är rika så minskar chansen drastiskt att bli rånad eller bli utsatt för andra brott. Jag övernattade på en parkbänk i Monaco för en del år sedan. Det var antagligen den säkraste platsen eller rättare sagt storstaden i Europa att sova på en parkbänk i. Om jag som västerländsk turist lallar omkring i Kairos eller Damaskus fattiga förorter och arbetarstadsdelar särskilt på kvällen eller natten så kommer jag självklart att bli rånad eller ännu värre fast alla runtomkring mig är muslimer. Så det handlar väldigt mycket om samhällsklass och mindre om vilken religion man har och även en hel del om inte minst även vilket straff man får om man åker fast som kriminell. Sedan har ju Dubai en del andra osympatiska egenskaper som tex att allt är byggt av fattiga sydost asiater med i stort sett slavkontrakt och för mig drar det ner helhetsintrycket avsevärt även om jag inte skulle ha något emot att åka dit som turist.

Sammanfattningsvis tycker jag inte det är konstigt att svenskar har börjat tröttna på kriminaliteten, gängskjutningar, sprängningar, blåljussabotage, förnedringsrån, våldtäkter, tiggeri osv. I ett samhälle får man reaktioner och motreaktioner. Många som tex jag själv minns även hur Sverige var på 80-90-talen och kan direkt jämföra skillnaden. Nu kommer den naturliga motreaktionen på årtionden av katastrofal invandrings- och integrationspolitik. Det är egentligen inget konstigt med det men det är naturligtvis synd om de skötsamma och hederliga invandrare som kommer i skottlinjen. Om det är någon tröst så är det faktiskt mot politiker, media, kulturelit, myndigheter m.m. som det största hatet eller kritiken riktar sig emot eftersom de är ansvariga men även samtidigt får symbolisera alla tokerier och vansinnigheter som skett i Sverige de senaste 20-25 åren.
Alltså ni svenskar ni har allt rätt att vara rasister och hata invandrare det säger jag inget om och om sverige demokraterna inte var så emot islam så hade jag idag varit deras största anhängare. Ni har absolut rätt i när ni säger att invandrare sköter sig som skit de flesta av de men när man drar in islam i det så blir bara orättvist mot oss som sköter sig
Citera
2022-07-25, 18:57
  #242
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerstripes11
Alltså ni svenskar ni har allt rätt att vara rasister och hata invandrare det säger jag inget om och om sverige demokraterna inte var så emot islam så hade jag idag varit deras största anhängare. Ni har absolut rätt i när ni säger att invandrare sköter sig som skit de flesta av de men när man drar in islam i det så blir bara orättvist mot oss som sköter sig

Jag är varken rasist eller hatar invandrare men det finns en stark reaktion hos många svenskar däribland jag själv mot hur utvecklingen varit de senaste 20 åren. Det är den som ibland tar sig lite hårda uttryck som här på FB tex. Sedan är det så att många vill få en polariserad debatt av olika anledningar och är man kritisk till den förda invandringspolitiken så är man automatiskt rasist enligt narrativet. Få Svenskar är rasister i grunden och det flesta har egentligen ingenting negativt mot den enskilde skötsamme invandraren heller utan det är systemet man blir förbannad på. Slappa myndigheter, polis som inte gör sitt jobb. Lindriga straff. Oansvarigt och omoraliskt slösande med skattepengar, obefintlig integration, HBTQ träsket osv. Jag kan förstå att det känns orättvist för sådana som dig tex som sköter sig. Det är det som är det sorgliga i sammanhanget.

Jag kan också förstå frustrationen när svenskar i gemen blandar ihop islam med hur enskilda personer beter sig. Det är ju så att Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder och många svenskar är mycket negativa till religion i allmänhet inklusive kristendomen. Så egentligen är det inte konstigt att islam sammanblandas med hur enskilda invandrare beter sig och blir som någon form av symbol för allt som gått snett med integrationen och invandringen. Det handlar i grunden också om att ingen fått någon kunskap. Jag och många med mig, antagligen majoriteten som växte upp på 80 och 90-talen eller tidigare såg knappast någon muslim i verkliga livet förrän runt millennieskiftet. Det vi visste om islam var från nyhetsrapportering kring framförallt Iran. Senare med alla terrordåd, AlQuaida, Afghanistan och IS har inte heller gjort mycket för att sprida en positiv aura kring islam om vi ska vara ärliga.

Jag tror faktiskt att många muslimer som ju är värdekonservativa, (egentligen mer värdekonservativa vad gäller familj, sexualitet, könsroller och andra sociala förhållanden än de flesta svenska M, KD eller SD väljare) egentligen utan vidare skulle kunna rösta på tex SD. När jag pratat politik och företeelser i nutiden som tex Pride, straff m.m. med muslimska kollegor, även yngre både tjejer och killar så låter de exakt som vilken SDare som helst. Kanske tillochmed som en ovanligt konservativ sådan. Det är skoj och samtidigt intressant.

För att omvandla ett land så som politiker gjort med Sverige på ett par årtionden kräver kunskap, konsekvenstänk, planering och transparens. Inget av det skedde i Sverige. Myndigheterna har bara ställt svenska folket mot fullbordat faktum. Si och så många har vi tagit emot och vi ska fortsätta med det och det är bara för er att gilla läget. De som vi tagit emot blir egentligen inte så väl omhändertagna heller om man bortser från just bidragsbiten så det är mycket hyckleri och falskhet i det här också från politiker och myndigheternas sida.
__________________
Senast redigerad av bulletproofsoul 2022-07-25 kl. 19:36.
Citera
2022-07-25, 23:23
  #243
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Jag är varken rasist eller hatar invandrare men det finns en stark reaktion hos många svenskar däribland jag själv mot hur utvecklingen varit de senaste 20 åren. Det är den som ibland tar sig lite hårda uttryck som här på FB tex. Sedan är det så att många vill få en polariserad debatt av olika anledningar och är man kritisk till den förda invandringspolitiken så är man automatiskt rasist enligt narrativet. Få Svenskar är rasister i grunden och det flesta har egentligen ingenting negativt mot den enskilde skötsamme invandraren heller utan det är systemet man blir förbannad på. Slappa myndigheter, polis som inte gör sitt jobb. Lindriga straff. Oansvarigt och omoraliskt slösande med skattepengar, obefintlig integration, HBTQ träsket osv. Jag kan förstå att det känns orättvist för sådana som dig tex som sköter sig. Det är det som är det sorgliga i sammanhanget.

Jag kan också förstå frustrationen när svenskar i gemen blandar ihop islam med hur enskilda personer beter sig. Det är ju så att Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder och många svenskar är mycket negativa till religion i allmänhet inklusive kristendomen. Så egentligen är det inte konstigt att islam sammanblandas med hur enskilda invandrare beter sig och blir som någon form av symbol för allt som gått snett med integrationen och invandringen. Det handlar i grunden också om att ingen fått någon kunskap. Jag och många med mig, antagligen majoriteten som växte upp på 80 och 90-talen eller tidigare såg knappast någon muslim i verkliga livet förrän runt millennieskiftet. Det vi visste om islam var från nyhetsrapportering kring framförallt Iran. Senare med alla terrordåd, AlQuaida, Afghanistan och IS har inte heller gjort mycket för att sprida en positiv aura kring islam om vi ska vara ärliga.

Jag tror faktiskt att många muslimer som ju är värdekonservativa, (egentligen mer värdekonservativa vad gäller familj, sexualitet, könsroller och andra sociala förhållanden än de flesta svenska M, KD eller SD väljare) egentligen utan vidare skulle kunna rösta på tex SD. När jag pratat politik och företeelser i nutiden som tex Pride, straff m.m. med muslimska kollegor, även yngre både tjejer och killar så låter de exakt som vilken SDare som helst. Kanske tillochmed som en ovanligt konservativ sådan. Det är skoj och samtidigt intressant.

För att omvandla ett land så som politiker gjort med Sverige på ett par årtionden kräver kunskap, konsekvenstänk, planering och transparens. Inget av det skedde i Sverige. Myndigheterna har bara ställt svenska folket mot fullbordat faktum. Si och så många har vi tagit emot och vi ska fortsätta med det och det är bara för er att gilla läget. De som vi tagit emot blir egentligen inte så väl omhändertagna heller om man bortser från just bidragsbiten så det är mycket hyckleri och falskhet i det här också från politiker och myndigheternas sida.
Jag säger inte att Sverige är dåligt, jag gillar Sverige väldigt mycket och det är frustrerande att några idiotier kommer hit och förstör det, sen får sånna som jag skiten och stämpel att jag tillhör samma grupp som vill förstöra Sverige. Jag har alltid sagt det om jag får barn någongång så ska den ha 30% islamiska värderingar och 70% svenska. Och jag hoppas det blir förändringar i Sverige snart med invandraren och som du säger de tar in för många utan att ha en plan för de att integreras i samhället. Man kan inte ta 100.000 och försöka integrera alla samtidigt man tar in under sin kvot inte över.
Citera
2022-07-26, 16:37
  #244
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerstripes11
Jag säger inte att Sverige är dåligt, jag gillar Sverige väldigt mycket och det är frustrerande att några idiotier kommer hit och förstör det, sen får sånna som jag skiten och stämpel att jag tillhör samma grupp som vill förstöra Sverige. Jag har alltid sagt det om jag får barn någongång så ska den ha 30% islamiska värderingar och 70% svenska. Och jag hoppas det blir förändringar i Sverige snart med invandraren och som du säger de tar in för många utan att ha en plan för de att integreras i samhället. Man kan inte ta 100.000 och försöka integrera alla samtidigt man tar in under sin kvot inte över.

Nej det är sådana som du som får panta upp för hur en del andra röttägg beter sig eller gör i Sverige och det måste såklart vara frustrerande.

Inget land kan ta emot så många som Sverige har gjort utan att det blir problem och friktion av olika slag. Problemet är att det saknas en plan och en tanke bakom. Det skulle vara samma sak om tex 100 000 svenskar helt plötsligt dimper ner i Turkiet eller Marocko. Det klart det skulle bli problem och att lokalbefolkning där med all rätt också säkert skulle bli ganska negativt inställd.
Citera
2022-07-28, 10:02
  #245
Medlem
nidbilds avatar
Blev tydligen en lugn tillställning för Paludan i Karlstad, kan bero på att det bor mindre Islamister där, men där det bor Islamister då blir det något annat.
Citera
2022-07-28, 12:25
  #246
Medlem
BlackQuartzs avatar
Hade helt glömt att han skulle hit förrän jag läste det i Aftonbladet nyss. Jag bor själv på Kronoparken och tvivlar på att Paludan visste vad han gjorde när han valde plats. Krp är ett ganska lugnt område med universitetet ett stenkast bort. Karlstad är öht ett dåligt val om man letar utanförskapsområden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback