2022-07-13, 21:20
Medlem
DesertBeagles avatar
Ägg är billigt (det VAR billigt i varje fall) och nyttigt. Ett par kokta ägg med kaviar till frukosten är en bra start på dagen.
Citera
2022-07-13, 21:44
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DesertBeagle
Ägg är billigt (det VAR billigt i varje fall) och nyttigt. Ett par kokta ägg med kaviar till frukosten är en bra start på dagen.

En omelet med riven eller tärnad potatis är la lite bättre så man får lire kolhydratbränsle också
Citera
2022-07-13, 21:48
Medlem
DesertBeagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
En omelet med riven eller tärnad potatis är la lite bättre så man får lire kolhydratbränsle också
Men det kräver mer jobb. 😃

Jag kokar 10 ägg i stöten, förvarar dom i kylen och sen har jag frukost för fem dagar. Oftast längre eftersom jag undviker att äta ägg varje dag.
Citera
2022-07-13, 21:52
Medlem
tuffkatts avatar
Käkar ca 4 ägg per dag, 2 till frukost och 2 kvällstid. Tränar i princip varje dag så ägg känns som en bra källa till såväl protein som aminosyror och D-vitamin.

Har inte märkt av (eller hört att någon anna skulle ha märkt av) de bieffekter du beskriver.
Citera
2022-07-13, 21:56
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richter1
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...lla-aggalskare

Äggeffekt
Det visade sig att 300 milligram kolesterol per dag i kosten innebar att risken för hjärt-kärlsjukdom ökade med 17 procent och att risken för förtida död oavsett orsak ökade med 18 procent. Dessutom visade studien att tre till fyra ägg per vecka ökade risken för hjärtsjukdom och förtida död med sex respektive åtta procent.

Orsaken tros vara kolesterolet, eftersom en enda äggula kan innehålla hela 186 milligram kolesterol.

”Vår studie visar att om två personer har exakt samma diet och enda skillnaden är ägg, kan vi direkt mäta den effekt äggkonsumtionen har på risken för hjärtsjukdom. Kolesterol, oavsett var det kommer ifrån, var associerat med en förhöjd risk för hjärtsjukdom”, säger en av forskarna bakom studien, Norrina Allen, i ett pressmeddelande.

Forskarna avråder inte från ägg helt och hållet, men anser att man bör vara medveten om deras höga kolesterolhalt och äta dem med måtta.

Finns mycket (ny) forskning som tar död på det där och som inte påvisar något signifikant samband.
Citera
2022-07-13, 21:57
Ägg börjar man äta när man har ett fast förhållande och fast jobb.

Sen kan man gå omkring och pysa hela dagarna
Citera
2022-07-13, 21:57
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Vad är grejen folk som äter ägg? Det innehaller massor med svavel. Dessa människor vet att de kommer lukta äckligt ur munnen och gå runt och fisa konstant på jobbet. De är själviska och bryr sig inte det minsta om sin omgivning.

Är inte ägg något som man borde sluta äta när man nåt tonåren? Talar alltså om kokta ägg osv. Ägg är ok som en ingrediens.
Gud så okunnigt om ägg. Jag behöver inte ens läxa upp då andra hunnit före.

Men om du har problem med gaser bör du se över ditt övriga intag och sluta skylla på äggen!
Du tänker säkert på uttrycket "äggmök" eller nåt. Det beskriver endast lukten av ruttna ägg och om dina fisar luktar så, då har du ätit något riktigt olämpligt, förmodligen nåt gammalt eller med jordens bakterietillväxt. Har inget med ägg att göra i sig 🙄

PS. du vet väl att om du t ex pillar på skinka dag ett. Lägger in den i kylen och äter av den dag två, så får du i dig ett gäng miljoner bakterier som tillväxt under natten. DÄR har du äggmök om nåt
Citera
2022-07-13, 21:58
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Finns mycket (ny) forskning som tar död på det där och som inte påvisar något signifikant samband.

Det roliga med studier är att det alltid kommer ut nåt nytt

Det tar lång tid för studier att bli fakta och få ett konsensus.

Sås e
Citera
2022-07-13, 22:17
Medlem
neuron-drones avatar
Min kropp klarar inte svensk frukost. Jag grejar inte dagen på kolhydrater. Därför äter jag ägg till frukost med t ex korv eller bacon.

Jag fiser inte ägg eftersom min tarm mår finfint. Enda är om det kommer en äggrap. Man vänjer sig vid den mat man äter. De som reagerar på ägg och bönor är inte vana.

Jag var för snål för ägg förr men sedan blev de lite billigare, då köpte jag massa ägg. Jag hoppas de inte blir dyra.

Om man måste ta hänsyn får man inte äta vitök, fisk eller röka.

Varför skulle man lukta mindre ägg om man blandar den i annan mat?

Enda är att jag är trött på ägg nu. Jag tror inte ägg är farligt. Jag blir piggare av ägg och vissa former av kött.

Jag mår bra av att äta kolhydrater senare på dagen. Som blandad middagsmat eller vege. Till mellis frukter.

Jag dricker mindre mjölk vilket får mig att må bättre. Asiater tycker inte om vår lukt för svenskar luktar sur mjölk.
Citera
2022-07-13, 22:34
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Asiater tycker inte om vår lukt för svenskar luktar sur mjölk.
Fräscht!
Citera
2022-07-13, 22:43
Bannlyst
Jag har ätit mycket ägg de senaste två månaderna, framförallt äggröra. Får knappt några gaser alls.
Citera
2022-07-13, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nabplayer
Allergi sitter väl inte i hövve.

Det gör det säkert. Folk gjort av velt virke blir allergiska medan vi andra klarar oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in